Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2015: Zájem o alternativní paliva roste. Jakým modelům se dařilo?

David Bureš
Diskuze (12)
Nejprodávanějším vozem na alternativní pohon na českém trhu byla loni Škoda Octavia na CNG. Dařilo se i Dacii Dokker na LPG nebo elektrickému BMW i3.

Čeští zákazníci mají nadále největší zájem o vozy s benzinovým motorem, takřka 54 % všech prodaných osobních aut mají takový pohon. Stále populárnější ale jsou alternativní paliva, boduje hlavně stlačený zemní plyn (CNG). Naopak prodeje vozů na zkapalněný ropný plyn (LPG) meziročně klesly.

Auta s alternativním pohonem podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) již překonala tříprocentní podíl na celkových prodejích. To v roce 2014 bylo alternativním pohonem vybaveno 2,8 % ze všech prodaných osobních aut.

Statistiky SDA mezi alternativy počítá vozy na CNG, LPG, E85 a bionaftu, elektromobily a hybridy. Spadají sem i vozy zahrnuté v kolonce „ostatní.“ Zároveň ale data nejsou zcela přesná. Třeba Tesla Model S je řazena do kolonky „ostatní,“ zatímco mikrohybridy od PSA jsou zahrnuty mezi hybridy, přestože mají blíže konvenčnímu pohonu.

Některé nepřesnosti jsme se snažili napravit. V některých případech ale nelze modely přesně rozlišit – třeba BMW i3 je v případě verze REX vlastně hybridním modelem, všechny prodané kusy jsou ale statistikami SDA počítány jako elektromobily.

CNG je nejoblíbenějším alternativním palivem českých zákazníků, 1,19 % prodaných aut bylo schopno spalovat toto palivo. Ryzí alternativou je naopak E85, jen 16 loni prodaných vozů značky Jeep jezdí na bioethanol. Bionafta pak v kolonce prodejů má stejně jako v roce 2014 nulu.

Nechme se překvapit, zda trend bude pokračovat i v letošním roce. Nízké ceny benzinu a nafty znamenají, že nákup vozů s alternativním pohonem není tak ekonomicky výhodný jako dříve.

Prodeje CNG

Prodeje vozů na CNG meziročně vzrostly takřka na dvojnásobek, z 1.402 na 2.751 registrací. Vstup Škody do této oblasti a zaplňující se síť tankovacích stanic na CNG tomuto palivu jistě pomohly.

Nejvíce aut na CNG prodala mladoboleslavská značka, a to díky nesmírně populární Octavii. Ta byla loni nejen nejprodávanějším osobním autem na českém trhu, ale ve verzi G-Tec byla také nejprodávanějším vozem s alternativním pohonem. Také ostatním značkám koncernu VW Group prodeje v této oblasti rostly. Mezi top 5 značkami se vedle Škody, Volkswagenu, Audi a Seatu probojoval už jen Fiat. V jeho případě se dařilo dodávce Dobló s 90 registrovanými kusy.

Český trh – registrace nových aut s pohonem na CNG podle značek
Poř.ZnačkaProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.Škoda1909803
2.Volkswagen472428
3.Fiat12592
4.Audi1223
5.Seat9822
-CELKEM27511402

Český trh – registrace nových aut s pohonem na CNG podle modelů
Poř.ModelProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.Škoda Octavia1685681
2.Volkswagen Golf297127
3.Škoda Citigo251122
4.Fiat Doblo905
5.Seat Leon8218
-CELKEM27511402

Prodeje LPG

Jestliže prodeje alternativních paliv celkově vzrostly, u LPG je to naopak. Zatímco v roce 2014 se podle SDA na českém trhu prodalo 1.481 osobních aut na LPG, loni to bylo jen 1.279. Spolu s tím klesl i tržní podíl těchto automobilů, z 0,77 na 0,55 %.

Nadále v této oblasti boduje Dacia, která v roce 2015 prodala 932 aut s tímto pohonem. I její prodeje však klesly, o rok dříve předala zákazníkům 1.124 vozů na LPG. Dominance Dacie je vidět i v tabulce nejprodávanějších modelů, v top 5 jsou hned čtyři zástupci rumunské značky. Jen pátý Opel Meriva se mezi ně dostal.

Český trh – registrace nových aut s pohonem na LPG podle značek
Poř.ZnačkaProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.Dacia9321124
2.Opel289267
3.Fiat2943
4.Hyundai2641
5.Volkswagen26
-CELKEM12791481

Český trh – registrace nových aut s pohonem na LPG podle modelů
Poř.ModelProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.Dacia Logan329444
2.Dacia Dokker241111
3.Dacia Duster159335
4.Dacia Sandero140206
5.Opel Meriva12790
-CELKEM12791481

Prodeje elektroaut

Elektromobily jsou na českém trhu nadále jen marginální záležitostí, také jejich podíl na trhu postupně roste. Loni činil 0,12 %, zatímco v roce 2014 to bylo 0,10 %. Navíc překonaly hranici 300 prodaných kusů, zatímco v roce 2014 byly těsně nad hranici 200 prodaných exemplářů.

Titul nejprodávanějšího elektroauta získalo BMW i3, které jej vzalo Volkswagenu e-Up!. Jak ale bylo řečeno výše, do celkového počtu 94 prodaných aut jsou řazeny i hybridní exempláře, které využívají spalovací motor jako prodlužovač dojezdu. Třetí už je Tesla Model S s 57 registrovanými kusy.

Český trh – registrace nových aut s elektrickým pohonem podle značek
Poř.ZnačkaProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.BMW9470
2.Volkswagen9176
3.Nissan6032
4.Tesla5720
5.Kia102
-CELKEM318217

Český trh – registrace nových aut s elektrickým pohonem podle modelů
Poř.ModelProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.BMW i3*9460
2.Volkswagen e-Up!5863
3.Tesla Model S5720
4.Nissan Leaf5230
5.Volkswagen e-Golf3312
-CELKEM318217
*Včetně verze REX

Prodeje hybridů

Podle statistik SDA se na českém trhu v loňském roce prodalo 1.024 aut s hybridním pohonem, zatímco o rok dříve to bylo 386 aut. SDA ale sem řadí i mikrohybridní verze Citroënu C4 Picasso a dalších vozů PSA. Skutečných hybridů (a plug-in hybridů) tak po odečtení mikrohybridů na české silnice přibylo méně, podle našich výpočtů 693.

Segmentu nicméně nadále dominuje Toyota, jejíž 441 registrací jsou opravdu hybridy. Třetí je pak Lexus se 123 prodanými hybridy. Ze samotných modelů mimo top 5 za zmínku stojí 56 hybridních Lexusů NX, 23 hybridních Fordů Mondeo nebo 19 BMW i8.

Český trh – registrace nových aut s hybridním pohonem podle značek
Poř.ZnačkaProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.Toyota441271
2.Peugeot*2181
3.Lexus123100
4.Citroën*1137
5.Audi280
-CELKEM*1024386
*Včetně mikrohybridů

Český trh – registrace nových aut s hybridním pohonem podle modelů
Poř.ModelProdeje 2015 [ks]Prodeje 2014 [ks]
1.Toyota Auris262159
2.Toyota Yaris15485
3.Citroën C4 Picasso*935
4.Peugeot 5008*800
5.Peugeot 508*650
-CELKEM1024386
*Mikrohybridy

David Bureš
Diskuze (12)
19. 1. 2016 21:53
Re: sam mam CNG Octaviu
Tam kde zijem je dokonca diesel o 10% lacnejsi ako CNG takze aj pri nizsej spotrebe G-tecu je to +- to iste.
19. 1. 2016 19:20
Re: sam mam CNG Octaviu
Hmmm blbost, pořád jezdím s CNG 1.4GTec s nižší spotřebou a náklady než s předchozí 1.6TDI, s klesající cenou ropy se nůžky přivírají, ale pořád se bavíme o cca nižším nákladu o 40-50 halířů na km ve prospěch CNG ;-)
19. 1. 2016 17:43
Re: U nás paběrkuje, v USA klesá
[odkaz] slovo "trol" zamente za "Magister"
19. 1. 2016 16:24
Re: U nás paběrkuje, v USA klesá
...je "i" jina, nez usetrit par korun.
19. 1. 2016 14:41
Re: U nás paběrkuje, v USA klesá
To ale nemůžete dělat dalekosáhlé závěry na základě nadpisu a tendenčního komentáře, a musíte si prostudovat data. Pak uvidíte, že velký pokles zaznamenal Nissan Leaf, kde se očekává nový model s podstatně lepšími parametry. Podobně je na tom Ch. Volt. Tedy zcela běžný pokles na konci života modelu, běžný i na trhu spalovacích vozů. Jen na trhu, kde se reálně prodávají 4 typy elektromobilů (ostatní výrobci se jim brání, nebo je neumí vyrobit) se to projeví jako pokles celkového počtu. Ale je zcela mylné z toho vyvozovat, že o EM není zájem. Protože současně stoupl počet prodaných EM v Evropě o desítky procent. I na "klesajícím" americkém trhu prodala Tesla o desítky procent více. Takže je mi líto, ale toužebně očekávaný konec EM nepřinese ani benzín za dvacku, protože motivace zákazníků k nákupu EM je jiná než ušetřit pár korun.