Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
139
Fotogalerie

Český trh v roce 2018: Pokles kvůli WLTP, stupně vítězů se nemění

Prodeje na českém trhu loni silně ovlivnilo zavedení nových emisních norem. A ovlivňovat je budou zřejmě i letos.

Po pěti letech se růst registrací nových automobilů na českém trhu zastavil. Za rok 2018 bylo na českém trhu registrováno 261.437 nových aut, o 3,7 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů.

Výsledky silně ovlivnily nové emisní normy, které vstoupily v platnost v září. Jejich následkem registrace nových aut na českém trhu ve čtvrtém čtvrtletí roku výrazně klesly. Automobilky totiž musely omezit nabídku svých vozů, jelikož velkou část modelů nestihly homologovat podle nových pravidel Euro 6c.

Propad trhu v posledním čtvrtletí tak vykompenzoval růst v prvních měsících roku, důsledkem čehož roční prodeje meziročně klesly mnoha automobilkám. Analytická společnost PwC navíc odhaduje, že nové emisní normy lehce ovlivní i výsledky na začátku letošního roku. Některé modely totiž stále nejsou přizpůsobené novým emisním normám a jednotlivé značky stále postupně doplňují svoji nabídku.

I proto PwC odhaduje, že letošní prodeje na českém trhu zůstanou na podobné úrovni jako letos. Firma předpokládá, že bude dosaženo zhruba 265.000 registrovaných aut. Hrozbou vedle nových emisních pravidel je i hrozba blížící se ekonomické krize, jejímž důsledkem by prodeje nových aut určitě klesly, nebo zpomalující se růst prodejů SUV. Zdá se totiž, že trh začíná být tímto typem vozidel nasycen, přestože jako celek už SUV překonávají prodeje kompaktní třídy, dosud nejoblíbenějšího segmentu českých zákazníků.

Nejprodávanější značky na českém trhu

Pořadí značek na nejvyšších postech se každopádně nemění. Nejvyšší pozici nadále hájí domácí Škoda, jejíchž 84.172 registrovaných aut za rok 2018 je podobné číslo jako o rok dříve, je to o nepatrných 34 vozů více. Mladoboleslavská značka tak drží 32,2% na trhu.

Druhý byl Volkswagen, a to navzdory meziročnímu poklesu o 9,6 % na 24.358 aut. Právě wolfsburská značka byla normami Euro 6c silně zasažena, musela výrazně omezovat svoji nabídku, což je na jejím výsledku vidět. Pohoršil si ale také třetí Hyundai, o 4,4 %.

Na čtvrtou příčku se však vyšvihla Dacia, která díky meziročnímu růstu o pět procent na 15.221 registrovaných vozů přeskočila Ford. Ten se naopak meziročně silně propadl, o 22,9 %. To je výrazný rozdíl také proti šestému Peugeotu, který meziročně vyskočil o 25,3 %. I díky tomu si polepšil z osmé na šestou příčku. Prohodil si tak pozici s Renaultem, který zaznamenal meziroční pokles o 11,8 %.

Nejlepší desítku pak uzavírá Mercedes-Benz. Meziročně si o příčku pohoršil, kvůli meziročnímu poklesu registrací o 16,5 % ho přeskočila Toyota. Stále je ale na tom trojcípá hvězda lépe než tradiční prémiová konkurence. Čtrnácté BMW hlásí meziroční pád registrací o 21,5 %, až osmnácté Audi dokonce o 37 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace v 2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda84172032,2
2.Volkswagen24358-9,69,32
3.Hyundai20476-4,47,83
4.Dacia15221+5,05,82
5.Ford12839-22,94,91
6.Peugeot10789+25,34,13
7.Kia10439+13,13,99
8.Renault9898-11,83,79
9.Toyota9813+17,83,75
10.Mercedes-Benz7136-16,52,73
11.Citroën6720+20,52,57
12.Seat6067-19,52,32
13.Opel6030-23,62,31
14.BMW5803-21,52,22
15.Nissan5463-12,92,09
16.Suzuki4530+19,61,73
17.Mazda3324+1,01,27
18.Audi2825-37,01,08
19.Mitsubishi2245+0,20,86
20.Volvo2220+13,20,85
-CELKEM261437-3,7-

Nejprodávanější modely na českém trhu

Podobná situace je také v čele pořadí modelů. Nejvýše zůstává Škoda Octavia, následovaná Fabií a Rapidem, a to přestože jen ten třetí v pořadí si meziročně polepšil, o 15,7 %. Výsledky Octavie ale mohl vedle nových emisních norem ovlivnit i blížící se příchod nové generace, která má být představena již na konci letošního roku, zatímco na Fabii mohl mít vliv loňský facelift, který s sebou vždy nese krátkodobý nedostatek skladových zásob.

Na čtvrté místo se však vyhoupl Hyundai i30, který odsunul Škodu Superb na pátou příčku. Zatímco v Nošovicích vyráběný kompakt si meziročně lehounce pomohl o 0,2 %, škodovka střední třídy se propadla o 22,6 %. Že by vliv blížícího se faceliftu a obecného poklesu zájmu o vozy střední třídy?

Další model zahraniční značky je až osmý Volkswagen Golf, před kterým jsou hned tři zástupci mladoboleslavského výrobce, vedle Superbu ještě Karoq a Kodiaq. Oba rostou, Karoq o 240 %, což je dáno tím, že se začal prodávat až v průběhu roku 2017, zatímco Kodiaq o slušných 18,6 %.

To v pořadí v druhé desítce modelů na trhu se pořadí měnilo výrazněji. Kia Ceed poskočila z třináctou na desátou příčku, Volkswagen Tiguan dokonce z dvacátého místa na dvanácté, Dacia Dokker pak byla v roce 2017 pětadvacátá, loni čtrnáctá. Naopak Ford Focus meziročně spadl z jedenáctého na patnácté místo a Volkswagen Passat dokonce z devátého na devatenácté.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ModelProdeje 2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda Octavia25834-4,59,88
2.Škoda Fabia21080-0,98,06
3.Škoda Rapid14353+15,75,49
4.Hyundai i307455+0,22,85
5.Škoda Superb6760-22,62,59
6.Škoda Karoq6548+240,32,5
7.Škoda Kodiaq6227+18,62,38
8.VW Golf5529-25,32,11
9.Dacia Duster5290+4,42,02
10.Kia Ceed4250+11,31,63
11.Hyundai ix204126-8,01,58
12.VW Tiguan4050+35,11,55
13.Nissan Qashqai3945+4,01,51
14.Dacia Dokker3572+32,91,37
15.Ford Focus3522-16,91,35
16.Renault Clio3508+4,81,34
17.Hyundai Tucson3424-10,31,31
18.Peugeot 20083205+37,11,23
19.VW Passat3083-35,01,18
20.Seat Leon3032-18,11,16
21.Dacia Sandero2938-13,11,12
22.Škoda Citigo2770-6,21,06
23.Citroën Berlingo2487+21,00,95
24.Renault Captur2276-3,60,87
25.Dacia Logan2239-8,30,86
-CELKEM261437-3,7-