Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější minivozy

V osmém měsíci letošního roku bylo v tomto segmentu zaregistrováno 720 nových aut. Oproti srpnu 2011 je tento výsledek lepší o 102,8 % (+365 exemplářů). Loni jich tedy našlo nové majitele jen 355. A kdo za to může? No přece Škoda Citigo.
První místo mezi městskými „přibližovadly“ nepatří pochopitelně nikomu jinému. Nejmenší okřídlený šíp z Bratislavy si připsal na konto vysokých 308 kusů (42,8 % ze všech). Druhou příčku znovu náleží souběžně ve dvou generacích nabízené Pandě, která uplynulý měsíc zakončila na 79 registracích (11 %). Třetí obsadil již v titulku zmíněný Ford Ka (73, 10.1 %). Stabilní formu si nadále udržují čtvrté Picanto od Kie (43, 6 %) a těsně pátá Toyota Aygo (41, 5,7 %).
Fiat Panda se může pochlubit slušným meziročním navýšením. Italské „medvídě“ získalo oproti srpnu 2011 32 aut, tedy 68,1 %. Ford Ka je ale úplně někde jinde (+265 %), před rokem se jich prodala dvacítka, aktuálně +53. Picanto naopak spadlo o 29 registrací (-40,3 %), je jediným z nejlepších miniaut, které vykazuje záporné hodnoty. Počty středočeského Japonce stouply o rekordních 720 (!) %. Dvanáct (respektive vlastně třináct) měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku pouhých pět vozů. Nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo 36. Citigo ještě srovnávat nelze.
Skokanem podle maximálního kusového navýšení je Ford Ka před Aygem a Pandou. V procentech si dva první sokové pořadí prohodili. Za nimi ovšem není pětidveřové autíčko z jihu Evropy (to je až čtvrté), nýbrž Mini. Britsko-německé retro se katapultovalo k o 91,7 % lepšímu výsledku, byť v měsíčním pořadí je mimo Top 5, konkrétně osmé. Letošní velmi lichotivý nárůst mu zajistilo 23 nových aut (+11 z 12).
Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ Peugeot 107 (ze 49 na 18, tedy o 31 méně). Jinak, údaj -63,3 % mu zajistil nelichotivé prvenství také v procentním přehledu. V absolutních počtech následují již zmíněné Picanto a Chevrolet Spark (-23 vozů ze 47 , -48,9 %) Bylo by dobré zmínit ještě procentní ztráty u Fiatu 500 (-60 %) a Suzuki Alto (-54,5 %), i když jsou mimo pořadí. Následné důležitější „losery“ (Spark, Picanto) jsme vzpomněli výše.
Celý trh od ledna 2012 pochopitelně vystřelil vzhůru, a to o radikálních 2.154 jednotek. Procentní nárůst je momentálně na hodnotě 82,8 %. Místo loňských 2.603 se prodalo velice pěkných 4.757 miniaut.
Segment táhle hlavně domácí automobilka, ale i ostatní se dohromady zlepšili o více než šest stovek kusů. V celkovém pořadí od počátku roku vede, jak jinak, Škoda Citigo s 1.550 registracemi, její podíl ve třídě je 32,6 %. Druhá je možná už definitivně Panda (552, 11,6 %), která zároveň jako poslední překročila desetiprocentní hranici. Na třetím místě najdeme Picanto (407, 8,6 %). Nejúspěšnější kolíně, Toyota Aygo, je zatím čtvrté a druhou řadu „pikantní“ Kie dosud nedohnalo (401, 8,4 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje Ford Ka (360 kusů a 7,6 % k tomu). Přetahovaná s Citroënem C1 dosud neskončila, aktuální rozdíl je ale už 35 aut.
Ve srovnání s minulým rokem začněme pozitivně: počty Fiatu Panda stouply o 11,7 %, rozhodlo se pro něj o 58 domácích zákazníků či spíše zákaznic méně. Picanto si polepšilo ještě alespoň o 7,1 % (+27 registrací). Jeho nárůsty se snižují vzhledem k loňským povzbudivým prodejům nové generace. Aygo zaznamenalo drtivých +285,6 %, letos se prodalo o 297 aut více. Ford Ka ovšem získal ještě daleko větších 592,3 % a 308 vozů. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat ani v tomto prozatímním účtování.
Největší procentní nárůst po osmi měsících letopočtu 2012 má tedy „káčko“ před Aygem a Mini, které se zvedlo o 72 % (+59 z 82) a to sem není řazena čtyřkolka Countryman. Na kusy je pořadí obrácené: zde vyhrává nejmenší ford před toyotou. Značný postup v tomto ohledu hlásí i Citroën C1, konkrétně o 121.
Naopak nejhorší je Alto od Suzuki (-73,2 %). Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-52,8 %, z 271 exemplářů na 128). Elektromobilů Peugeot Ion našlo své majitele o takřka 44 % méně, ale v tomto případě se jedná o okrajovou a drahou záležitost. Řady nových „stosedmiček“ na našich silnicích tudíž prořídly oproti stejnému období loňského roku o 143. V ústrety se jí vydávají Alto (-90) a Spark (-45 vozů).
Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje 37 (!) Mini Cooperů D a SD, přitom v měsíčním žebříčku jich lze nalézt celkově jen 23. Countrymany si totiž odvezlo v srpnu s oběma druhy paliv 35 čerstvých vlastníků, proto údaje nesouhlasí. Ale kolik se prodalo naftových čtyřkolek, zůstává ve statistikách Sdružení dovozců automobilů (SDA) skryto někde mezi řádky. Přidalo se k nim také pět Smartů ForTwo CDI. Elektromobilů se objevila na domácích registračních značkách celá sedmička, šlo výhradně o Citroëny C-Zero.
Třída mini, registrace na českém trhu v srpnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2012 | 1-8/2012 | 8/2012 | 1-8/2012 | |
1. | Škoda CITIGO | 308 | 1550 | 42,8% | 32,6% |
2. | Fiat PANDA | 79 | 552 | 11,0% | 11,6% |
3. | Ford KA | 73 | 360 | 10,1% | 7,6% |
4. | Kia PICANTO | 43 | 407 | 6,0% | 8,6% |
5. | Toyota AYGO | 41 | 401 | 5,7% | 8,4% |
6. | Citroën C1 | 30 | 325 | 4,2% | 6,8% |
7. | Chevrolet SPARK | 24 | 263 | 3,3% | 5,5% |
8. | MINI | 23 | 141 | 3,2% | 3,0% |
9. | Peugeot 107 | 18 | 128 | 2,5% | 2,7% |
9. | Suzuki SPLASH | 18 | 156 | 2,5% | 3,3% |
11. | Volkswagen UP | 16 | 87 | 2,2% | 1,8% |
12. | Renault TWINGO | 15 | 150 | 2,1% | 3,2% |
13. | Smart FORTWO | 10 | 52 | 1,4% | 1,1% |
14. | Citroën C-ZERO | 7 | 12 | 1,0% | 0,3% |
15. | Hyundai i10 | 6 | 62 | 0,8% | 1,3% |
Ostatní modely | - | 9 | 111 | 1,3% | 2,3% |
CELKEM | - | 720 | 4757 | 100,0% | 100,0% |