Český trh v únoru 2011: BMW 5 drtí konkurenci ve vyšší střední
Celý únorový trh meziročně razantně získal, a to celých 46 %. Loni bylo nově zaregistrováno 113 vozů vyšší střední třídy, letos 165, tedy o 52 více.
Bavorská pětka porazila všechny konkurenty a utekla jim tak říkajíc o parník, skončila na 62 přírůstcích.
Její nejbližší konkurenti, shodou okolností oba se čtyřmi kruhy ve znaku, mají na kontě jen 26, respektive 22 registrací. Jmenovitě jde o ingolstadtské řady A6 včetně dosluhujícího Allroadu a A7.
Třída E s trojcípou hvězdou je až čtvrtá, ale na Audi ztratila minimálně (21 vozů).
Švédské Volvo je s příbuznými modely S80, V70 a XC70 páté, dohromady se jich prodalo jen deset.
Tentokráte jedenáctimístný žebříček má i jednoho nováčka. Renault Latitude to napoprvé dotáhl na sedmé místo se šesti prvními kusy ve statistikách.
V meziročním srovnání s únorem 2010 získalo z Top 5 pouze BMW 5, ostatní tři porovnatelní soupeři mají naopak ztrátu. Lídr si tedy polepšil o 287,5 %! Loni totiž našlo své majitele jen 16 aut, letos o 46 více. Navýšení mu zcela dostačuje k titulu Skokan roku.
Počty Audi A6 klesly o 20 registrací, před dvanácti měsíci jich bylo 46 (meziročně -43,5 %). Mercedes E má o 8,7 % méně (-2 kusy). Propad hlásí rovněž Volvo řad 70 a 80 (- 50 %, loni 20 aut). Tomu tento výsledek přinesl nelichotivou nálepku propadáku.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2011 | 1-2/2011 | 2/2011 | 1-2/2011 |
1. | BMW 5 | 62 | 95 | 37,6% | 32,5% |
2. | Audi A6/Allroad | 26 | 42 | 15,8% | 14,4% |
3. | Audi A7 | 22 | 42 | 13,3% | 14,4% |
4. | Mercedes-Benz E | 21 | 43 | 12,7% | 14,7% |
5. | Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70 | 10 | 33 | 6,1% | 11,3% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 9 | 14 | 5,5% | 4,8% |
7. | Renault Latitude | 6 | 6 | 3,6% | 2,1% |
8. | Jaguar XF | 4 | 8 | 2,4% | 2,7% |
9. | Chrysler 300C | 2 | 3 | 1,2% | 1,0% |
9. | Infiniti M | 2 | 3 | 1,2% | 1,0% |
11. | Saab 9-5 | 1 | 2 | 0,6% | 0,7% |
- | Ostatní modely | 0 | 1 | 0,0% | 0,3% |
- | CELKEM | 165 | 292 | 100,0% | 100,0% |
Statistiku největších nárůstů a poklesů jsme tentokrát zkrátili, neboť porovnatelných je jen šest zástupců, z nichž ještě Chrysler 300C má stejné dva kusy jako v únoru minulého roku. Pojďme se tedy raději podívat na prozatímní celkové výsledky českého trhu.
Jeho objem se v segmentu vyšší střední třídy oproti prvním dvěma měsícům uplynulého roku zvýšil, a to o 38 vozů, tedy z 254 na 292. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o rovných 15 %.
V žebříčku od ledna pokračuje ve své letošní suverenitě řada 5 z Mnichova. Vévodí mu zatím s 95 kusy a značným podílem 32,5 %. Dále zuří slušná bitva: Mercedes-Benz E je zatím druhý (43, 14,7 %), za ním jsou v těsném závěsu Audi A6 a A7, mají shodně po 42 exemplářích a 14,4 %. První pětku uzavírá Volvo 70/80 (33, 11,3 %). To neudrželo lednové výborné druhé místo a odporoučelo se až za německé vozy. Více než desítku exemplářů si zatím připsal již pouze Mercedes CLS, na novou generaci evidentně movití Češi zareagovali pozitivně.
V meziročním srovnání si vedoucí pětková série pochopitelně polepšila o 49 vozů (+106,5 %). Mercedes-Benz E je ale v záporných číslech, má o 22 registrací méně (-33,8 %). Za ním následují další ztráty: Audi A6 -39 kusů (-48,1 %), Volva 70 a 80 mají o něco méně: - 13 aut a -28,3 %. Audi A7 z tohoto přehledu musíme zatím vynechat. Skončeme pozitivně: největším šplhounem ze všech je třída CLS (+11 kusů ze tří znamená meganárůst 366,7 %).
Vznětových BMW 5 si zákazníci v únoru odvezli celkem 53 (85,5 % z celkového počtu), Audi A6 s přeplňovaným vznětovým motorem si postavilo do garáže 26 nových majitelů, což je plných 100 %. Jeho kolega Sportback A7 má na kontě 20 turbodieselů (90,9 %), Mercedes-Benz E pak rovněž dvě desítky (95,2 %) a konečně velká osobní Volva 9, tedy 90 %. V této kategorii nejsou taková čísla nijak výjimečná, spíše naopak.