Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2008: Vyrovnaná první minitrojka – Spark, Panda, i10

Hyundai i10
Hyundai i10
Hyundai i10
Hyundai i10
10 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Třída nejmenších automobilů je doménou korejských vozů, kterým zdatně sekunduje Fiat Panda. V září byly mezi prvními třemi jen minimální rozdíly.

Zvítězil tradičně Chevrolet Spark se 120 kusy, druhý se umístil Fiat Panda se 116 a třetí skončila i-desítka od Hyundaie se 106 novými registracemi. Mezi prvním a třetím byl tak rozdíl pouhých 14 vozů. Zbytek pelotonu už měl v devátém měsíci letošního roku značnou ztrátu – čtvrtý Peugeot 107 má na svém kontě 42 registrací, páté Twingo 37 a šesté další kolíně, Toyota Aygo 35. První trojka ovládala v září 56,2 % trhu v této třídě.

Oproti loňskému září je situace následující: Sparků si zákazníci koupili o 8 více (+ 7,1 %), Pand o 9 více (+ 8,4 %), Hyundai i 10 se pochopitelně ještě neprodával, stosedmiček naopak o tři méně (- 6,7 %), Twingo se nabízelo ještě v původní generaci a v devátém měsíci roku 2008 si našlo jediného zákazníka. Malých toyot z kolínské TPCA se oproti loňsku prodalo o 9 méně, tedy pokles činí 20,5 %. Mezi modely, které se stabilně drží v první desítce a neprodělaly generační výměnu, ani na ni nečekají, je na tom nejhůře Kia Picanto. Před faceliftem – v době, kdy ve třídě mini bylo mnohem volněji - byla daleko úspěšnější, letos v září jí patří až sedmá příčka s 32 kusy, což je o 53,6 % méně, než před rokem.

Nejprodávanějším minivozem se vznětovým motorem byl v září 2008 Hyundai i10 – malé korejské diesely, vyráběné ovšem v Indii, si koupilo sedm zákazníků.

Doporučujeme
Český trh v září 2008: Pořadí značek

Situace v této třídě od začátku roku je následující: vede i nadále Spark s 1.515 registracemi (podíl 26,1 %) před Pandou (941 vozů, podíl 19,1 %) a stále se doprodávajícím Hyundaiem Atos Prime (610 vozů, podíl 10,5 %). Nástupce Atosu, Hyundai i10, už je se 405 kusy a podílem rovných sedmi procent na šestém místě. Zatímco vedoucí Spark si v porovnání s loňským rokem hodně polepšil (loni se za devět měsíců prodalo jen 971 jiskřiček, nárůst tedy činí celých 56 %, italský konkurent loni vedl s 1.012 kusy, tudíž se jeho registrace v meziročním srovnání propadly o 7 %.

Registracím nových minivozů se vznětovými motory od začátku letošního roku vládne retro pětistovka se třinácti vozy.

V tomto segmentu i nadále zuří cenová válka: Spark jako nejlevnější automobil na našem trhu stojí v základní verzi 175.900 Kč, Citroën C1, Fiat Panda, výprodejový Hyundai Atos Prime a Renault Twingo jsou o čtyři tisíce dražší (Twingo nedávno zlevnilo o celých 20 tisíc). Kia Picanto začíná na částce 189.900, stosedmičku a i-desítku pak koupíte těsně pod 200.000 Kč. Většina vozů má samozřejmě jen chudou výbavu, pouze Hyundai svého stále relativního nováčka vybavil velmi slušně.

Třída mini, registrace na českém trhu v září 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20081-9/20089/20081-9/2008
1.Chevrolet SPARK120151519,7%26,1%
2.Fiat PANDA11694119,1%16,2%
3.Hyundai i 1010640517,4%7,0%
4.Peugeot 107424706,9%8,1%
5.Renault TWINGO372726,1%4,7%
6.Toyota AYGO351965,8%3,4%
7.Kia PICANTO325915,3%10,2%
7.Suzuki SPLASH321635,3%2,8%
9.Hyundai ATOS296104,8%10,5%
10.Citroën C1262944,3%5,1%
11.Fiat 500161702,6%2,9%
12.Smart FORTWO9751,5%1,3%
13.Opel AGILA7601,2%1,0%
14.Volkswagen FOX1330,2%0,6%
-Ford KA0110,0%0,2%
-CELKEM6085806100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (9)