Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2009: Mercedes-Benz E nejžádanější ve vyšší střední třídě, BMW 5 druhé

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Vyšší střední třída byla dlouho klidná, vládlo jí Audi A6 a ostatní se na něj dívali z velké dálky. V září ale bylo všechno jinak.

Nová generace Mercedesu třídy E již v předchozích měsících naznačovala, že by á-šestku mohla porazit. V září se tak konečně stalo, a to dost radikálně. Souviset to může se zahájením prodeje nového kombi, ale pravděpodobnější je realizace dříve zadaných objednávek sedanů. Éčko triumfovalo s 55 kusy, zatímco jeho konkurent se čtyřmi kruhy má na kontě tentokrát pouhých 8 registrací a je až čtvrtý! Mezi tyto dva kohouty se vklínila jak bavorská pětka (2. místo, 25 vozů), tak i švédský allroad Volvo XC70 (3. místo, 12 aut). Top 5 uzavírá tentokrát další Seveřan, Volvo S80, ovšem s pouhými šesti přírůstky do statistik. Na první desítku stačil nejnižší možný počet - jeden kus, bodovalo celkem třináct modelů.

V meziročním srovnání se zářím 2008 první dva vozy v Top 5 získaly, ostatní mají naopak ztrátu. Vedoucí Mercedes E si polepšil nejvíce, o 292,9 %! Jeho počty stouply o 41 registrací, před rokem jich tedy bylo jen 14. Bavorská pětka má o 19 % více (+4 kusy). Propad hlásí poloterénní Volvo XC70, a to -45,5 % (loni 22 aut). Audi A6 zaznamenalo pokles o 32 vozů, což u něj představuje poměrně značný pád o 80 %. Není to však nejvíce. Poslední člen první pětky, kterým je tentokrát Volvo S80, ztratil přesnou třetinu, ale v kusech jsou to pouhé tři (z 9 na 6).

Stuttgartská třída E se vymyká veškerým statistikám, její výsledky jsou mnohem lepší než loni, kdy končil prodej předchozí generace. Její zmíněné navýšení jí zcela dostačuje k titulu Skokan roku. Trojciferný nárůst vykazuje ještě jeden vůz – Lexus GS. Ten si polepšil ale z jednoho na dva, což představuje 100 % a zároveň spíše perličku než relevantní údaj. Více vzestupů v této kategorii nehledejte, jsou tedy pouhé tři. Chrysler 300C a Peugeot 607 mají stejný výsledek jako loni, mezi propadáky je jedničkou Audi Allroad quattro (-81,8 %), zdatně mu sekundují již vzpomínaná běžná A6 a také Mercedes CLS, oba s -80 %.

Celý trh meziročně ztratil, a to 18 %, loni bylo nově zaregistrováno 150 vozů vyšší střední třídy, letos 123, tedy o 27 méně.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Mercedes-Benz E5523544,7%18,2%
2.BMW 52516620,3%12,8%
3.Volvo XC70121159,8%8,9%
4.Audi A684016,5%31,0%
5.Volvo S806444,9%3,4%
6.Volvo V705704,1%5,4%
7.Audi ALLROAD QUATTRO41113,3%8,6%
8.Chrysler 300C2161,6%1,2%
8.Lexus GS2101,6%0,8%
10.Citroën C6150,8%0,4%
10.Honda LEGEND1180,8%1,4%
10.Mercedes-Benz CLS1280,8%2,2%
10.Peugeot 6071270,8%2,1%
-Ostatní modely0480,0%3,7%
-CELKEM1231294100,0%100,0%

V žebříčku od ledna pokračuje i po třech čtvrtletích ve své letošní suverenitě Audi A6. Vévodí mu zatím s 401 kusy a podílem 31 %. Do konce kalendářního roku ovšem zbývají ještě tři měsíce a Mercedes-Benz E, který je zatím druhý (235, 18,2 %), jej může ještě dohnat. Třetí je BMW 5 (166, 12,8 %), Volvo XC70 si se svým přímým konkurentem prohodilo pořadí, je čtvrté (115, 8,9 %), Allroad od Audi je tedy pátý (111, 8,6 %). Mezi těmito dvěma kombíky do lehčího terénu bude ještě zuřit lítý boj. Ostatní jsou hluboko pod stovkou kusů (nejúspěšnější Volvo V70 jich má příznačných sedm desítek) a vzhledem k nízkým počtům registrací nemají na výraznější úspěch nárok.

V meziročním srovnání si vedoucí A6 polepšila, ale už jen o 11 vozů (+2,8 %). Mercedes-Benz E je také samozřejmě v kladných číslech, má o 80 registrací více (+51,6 %). Za nimi již následují samé ztráty a všechny poměrně značné: BMW 5 -117 kusů (-41,3 %), Volvo XC70 -92 aut (-44,4 %) a Audi Allroad -137 kusů (-55,2 %).

Objem českého trhu ve vyšší střední třídě se oproti prvním devíti měsícům loňského roku dále snížil, a to o 430 vozů, tedy ze 1.724 na 1.294. V procentech tento údaj představuje pokles takřka o čtvrtinu: -24,9 %, oproti předchozímu měsíci se tedy o 0,7 % snížil.

Vznětových Mercedesů E si zákazníci v září odvezli celkem 49 (89,1 % z celkového počtu), BMW 5 s přeplňovaným vznětovým motorem si postavilo do garáže 22 nových majitelů (88 %), Volvo XC70 má na kontě 11 turbodieselů (91,7 %), Audi A6 pak 5 (62,5 %) a konečně Volvo S80 4, tedy 66,7 %. Stoprocentního podílu dosáhlo Audi Allroad, které tentokrát v Top 5 chybí, dále pak Chrysler 300C a také další dva modely, které se prodaly v jediném kuse – Citroën C6 a Peugeot 607.

Jedna zajímavost na závěr – prodej užitkových automobilů kategorie N1 mezi osobními vozy díky novému zákonu o DPH od dubna prakticky ustal, zejména pak v této třídě. O to zvláštnější je ten fakt, že jedním v září prodaným Chryslerem 300C ze dvou celkových bylo kombi Touring ve verzi N1.

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Avatar - Ham.
18. 10. 2009 12:41
Ečko první, to objektivně sedí.
Do příchodu nové 6ky a 5ky prodeje ovládne E, je prostě nejvyváženější=nejlepší v současné době a to za rozumný peníz. Uvidíme po příchodu nových verzí 6 a 5 zda se dokáží vrátit na trůn, já myslím, že ano podle klasického pravidla mezi velkou trojkou každý chvilku tahá pilku...
Avatar - white label
17. 10. 2009 01:24
Re: logický vývoj, logický výsledek
Aha..., takže chceš říct, že tyto tvé hlubší úvahy nad Audi, nebo Volvem, nemají s článkem pod který je píšeš, vlastně nic společného...? :*) ;-)
16. 10. 2009 19:10
Re: logický vývoj, logický výsledek
Vsim sis ze vubec nehodnotim ty prodeje protoze z jednoho mesice se neda nic usuzovt samozrejme ...
Avatar - white label
16. 10. 2009 18:07
Re: logický vývoj, logický výsledek
Neboj, po prodejích A6 za září v české republice už u Audi jistě padají hlavy... >:-[]
Co kdyby ses pokusil "okomentoval" i tu "nudu" za 1-9/09
Ale to asi není tak důležité jako za jediný měsíc...
"Aneb kdo s čím zachází..." ;-)
16. 10. 2009 13:50
Re: logický vývoj, logický výsledek
Seriozni a rozvazny design Audi se roztekl do naproste nudy ze ktere umel par mesicu po uvedeni vytrhnout tvar A5ky, ktera uz po roce opet jen nudi.

Dalsim problemem je rozeznat A8 od A4 ....

Aneb kdo s cim zachazi tim take schazi

Volvo hura - kdyz vezmu v potaz ze S80 a spol je jen facelift 11 let stareho auta. Mam vas rad a doufam, ze v Cine neskoncite ;-)