Český trh v září 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Trh v této kategorii za devátý měsíc roku 2012 znovu výrazně klesl: o 17,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.616 vozů nižší střední třídy, letos jen 3.824 (-792).
V zářijovém žebříčku zvítězila jasně Octavia s 1.614 kusy a podílem 42,2 %. Oba nejúspěšnější Korejci si své vydobyté pozice udržují. Nošovický Hyundai i30 obsadil díky 344 přírůstkům a 9 % znovu stříbrnou příčku. Třetí je pak jeho dvojče, žilinská Kia Cee'd, která se dostala na 307 vozů (8 %). Na čtyřce najdeme pomalu odcházející Volkswagen Golf VI s 237 novými auty (6,2 %). Poslední místo v Top 5 obsadil v titulku zmíněný Ford Focus se 179 registracemi (4,7 %), naposledy bychom ho mezi nejlepšími našli v červnu, vrací se tedy po čtvrtletní pauze.
V meziměsíčním srovnání s totožným obdobím roku 2011 spadla první Octavia o poměrně značných 651 aut (-28,7 %). Druhý Hyundai i30 má naopak velký nárůst, konkrétně 127,8 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 151 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 193 více. Registrace třetího Cee'du stouply o 18,5 %, respektive 48 vozů. Golf má na kontě pád a navíc hluboký: o 30,5 % (-104 aut z 341). Focus si pohoršil o razantních 48,3 % (z 346, což znamená -167 registrací).
Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládne Subaru Impreza včetně crossoveru XV (+2.200 %, z jediného exempláře na 23). Imprezy třetí generace se prodaly jen tři, zbytek připadá na nové XV. Daří se jí i jinde, například v horském Švýcarsku. Fiat Sedici (+600 %) a Hyundai Veloster (+150 %) nás příliš zajímat nemusejí. To už ale neplatí o celkově jedenáctém Renaultu Fluence, jenž se zvedl o 139,4 %, z 33 na 79 aut. Pak následuje již zmíněná i30. Kusovým skokanům, kteří mají +10 a více, dominuje také tento Hyundai před Cee'dem a Fluencem (+46). Následují Dacia Logan (+26), Impreza/XV (+22) a Audi A3 (+16).
Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky BMW řady 1 (-61,9 %, -13 aut). Seat Leon má podobných -61,5 %, Toyota Auris hlásí -52 % a Hyundai Elantra -51 %. Nadpoloviční ztrátu už nemá nikdo jiný, čtyřicítku přesáhl Focus, dále Mazda 3 a Giulietta. Leon i Auris v aktuálních generacích ovšem končí. Absolutním ztrátám vévodí Octavia před veledůležitým modelem modrého oválu, bronzovou příčku okupuje v této statistice Golf. Podrobnější výsledky všech tří byly již zmíněny výše.
Český trh v nižší střední oproti devíti měsícům loňského roku klesl, a to o 9,2 %, počet nových aut se snížil z 43.807 na 39.798 (meziročně -4.009).
Celkově vede od ledna globálně v České republice nejprodávanější Octavia s 17.748 kusy a podílem 44,6 %. Druhý je Hyundai i30 (3.574, 9 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (2.599, 6,5 %). Čtvrté místo náleží stále agresivnějšímu Cee'du (2.591, stejný podíl). Ano, soupeři z Wolfsburgu doslova dýchá na záda, dohnal jej na rozdíl pouhých osmi registrací. Pátý Mégane značně ztrácí (1.698, 4,3 %), rozdíl mezi ním a šestým Focusem je momentálně 105 exemplářů.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala ještě alespoň 46 exemplářů, tedy 0,3 %. Hyundai i30 se zde relativně hodně zlepšil (+39,5 %, +1.012 aut), alespoň oproti nejbližším konkurentům. Třetí Golf se totiž odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 18,8 %. Má na kontě o 602 vozů méně než před rokem. Také Kia zůstává v minusu, prodala o 160 Cee'dů méně (-5,8 %). A konečně řady nových Renaultů Mégane prořídly o 33,2 % (loni 2.543, letos -845).
Navýšení Citroënu DS4 (+262,5 %) a Hyundaie Elantra (+176 %) nejsou příliš relevantní. Koho tedy vyhlásit meziročním šplhounem? Také Fiat Sedici (+97,4 %) a Hyundai Veloster (+95,7 %) představují spíše raritky. Takže: opět BMW řady 1. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily ještě o 86,4 %. Samozřejmě, „na vině“ je z velké části nová generace, byť modelu se aktuálně v měsíčním žebříčku moc nedaří. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 233 zákazníků místo 125. Na kusy se zlepšila nejvíce i30 před Elantrou s +176 auty (byť ta se loni nenabízela celý rok). Za nimi jsou Fluence (o 136 více), BMW 1 (+108) a Citroën C4 (+102).
Z propadáků nás bude zajímat hlavně Seat Leon (-66,9 %, 118 kusů místo 357). Hned za ním jsou globální hráč Focus (-59,4 %, -2.333!) a Mitsubishi Lancer (-59,1 %, -117). Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Toyota Auris a Fiat Bravo, o modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat.
V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi více než 2,3 tisíci úbytku chlubit. Mégane má „jen“ zmiňovaných -845, Opel Astra pak -640. Golf (vzpomínaných -602) a Auris (-417) již očekávají své následovníky, byť šestá řada německého oblíbence nezmizí ze showroomů zcela, kombi, kabriolety i zvýšené hatchbacky Plus ještě v nabídce zůstanou ve starších provedeních.
Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory se pořadí opět řádně promíchalo. Škoda Octavia je ovšem neohroženě v čele, má na kontě celkem 1.270 kusů (78,7 % z celkových registrací). Druhý je Ford Focus (64, 35,8 %) a pomyslný bronz patří i30 od Hyundaie s 57 exempláři (jen 16,6 %). Těsně pod stupni vítězů se společně nacházejí Citroën C4 a Volkswagen Golf, oba se 49 turbodiesely. Dvojitý šíp dosáhl podílu 51,6 %, Wolfsburg vykazuje mnohem menších 20,7 %.
35 nových Octavií spaluje LPG, stejně jako jediný Opel Astra. Bioethanol tankuje čtveřice nových majitelů Dacíí Logan MCV, ale rovněž jeden novopečený vlastník bestselleru z Mladé Boleslavi. Elektromobily a hybridy představují tři Lexusy CT a po jednom Opelu Ampera a Toyotě Auris HSD.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v září 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 9/2012 | 1-9/2012 | 9/2012 | 1-9/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1614 | 17748 | 42,2% | 44,6% |
2. | Hyundai i30 | 344 | 3574 | 9,0% | 9,0% |
3. | Kia CEE´D | 307 | 2591 | 8,0% | 6,5% |
4. | Volkswagen GOLF | 237 | 2599 | 6,2% | 6,5% |
5. | Ford FOCUS | 179 | 1593 | 4,7% | 4,0% |
6. | Renault MEGANE | 148 | 1698 | 3,9% | 4,3% |
7. | Opel ASTRA | 117 | 1041 | 3,1% | 2,6% |
8. | Suzuki SX4 | 96 | 1078 | 2,5% | 2,7% |
9. | Citroën C4 | 95 | 952 | 2,5% | 2,4% |
10. | Dacia LOGAN | 80 | 883 | 2,1% | 2,2% |
11. | Renault FLUENCE | 79 | 902 | 2,1% | 2,3% |
12. | Peugeot 308 | 64 | 1034 | 1,7% | 2,6% |
13. | Chevrolet CRUZE | 62 | 551 | 1,6% | 1,4% |
14. | Audi A3 | 57 | 272 | 1,5% | 0,7% |
15. | Toyota AURIS | 47 | 541 | 1,2% | 1,4% |
16. | Mercedes-Benz A | 40 | 53 | 1,0% | 0,1% |
16. | Škoda RAPID | 40 | 189 | 1,0% | 0,5% |
18. | Honda CIVIC | 33 | 433 | 0,9% | 1,1% |
19. | Hyundai ELANTRA | 24 | 276 | 0,6% | 0,7% |
19. | Volkswagen JETTA | 24 | 116 | 0,6% | 0,3% |
21. | Subaru IMPREZA | 23 | 117 | 0,6% | 0,3% |
22. | Volkswagen BEETLE | 20 | 139 | 0,5% | 0,3% |
23. | Mazda 3 | 17 | 284 | 0,4% | 0,7% |
24. | Seat LEON | 15 | 118 | 0,4% | 0,3% |
25. | Fiat BRAVO | 9 | 126 | 0,2% | 0,3% |
26. | BMW 1 | 8 | 233 | 0,2% | 0,6% |
26. | Volvo V40 | 8 | 21 | 0,2% | 0,1% |
28. | Fiat SEDICI | 7 | 77 | 0,2% | 0,2% |
29. | Alfa Romeo GIULIETTA | 6 | 139 | 0,2% | 0,3% |
30. | Hyudai VELOSTER | 5 | 45 | 0,1% | 0,1% |
30. | Mitsubishi LANCER | 5 | 81 | 0,1% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 14 | 294 | 0,4% | 0,7% |
CELKEM | - | 3824 | 39798 | 100,0% | 100,0% |