Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2016: Mohutný růst Toyoty a pád Seatu

David Bureš
Diskuze (42)
Vedle Toyoty si v září výrazně pomohly i Renault, Suzuki nebo Volkswagen. Vedle Seatu naopak ztratily Fiat nebo Peugeot.

Český trh pokračuje v růstu, v září byl ale nižší než v předchozích měsících. V průběhu září se na našem trhu prodalo 19.946 automobilů, což je o 10,5 % více než před rokem. Za prvních devět měsíců přitom české prodeje rostou o 12,7 %. Vyplývá to ze zveřejněných statistik Svazu dovozců automobilů.

Pořadí na nejvyšších příčkách se nemění. První zůstala domácí Škoda, 6.290 v září registrovaných aut bylo ale o nevýznamné 1,4 % více než před rokem. To druhý Volkswagen si polepšil výrazněji, 2.214 registrovaných aut je nárůst o 32,4 %. Nejlepší pětku doplňují Hyundai, Ford a Dacia.

Na šestou příčku se tentokrát vyšvihl Opel. Ten má za listopad na svém kontě 814 registrovaných aut, o 27,8 % více než před rokem. Mezi nejlepší desítku se dostaly i devátý Nissan a desátý Mercedes-Benz. Zatímco japonská značka zůstala na stejné úrovni jako loni (+0,9 %), trojcípá hvězda pokračuje v letošním růstu, minulý měsíc si pomohla o 27,5 %.

Nejvyšší nárůst z nejlepších dvaceti značek na trhu hlásí Toyota. Skončila celkově jedenáctá, jejích 525 aut je o závratných 58,6 % více než před rokem. Podobný růst zaznamenalo také Suzuki, 260 aut je meziroční nárůst o 56,6 %.

Naopak pro jiné výrobce to tak úspěšný měsíc nebyl, čtyři značky z top 20 si v září meziročně pohoršily. Největší pád zaznamenal Seat, jehož 417 registrovaných aut je o 24,9 % méně než před rokem. Kvůli tomu španělský člen VW Group tentokrát ani není v nejlepší desítce značek. Výrazně se propadl i Fiat, jehož 236 vozů je o 18,1 % méně než před rokem. U Citroënu a Peugeotu je už pokles nižší, o 4,0 % respektive 5,5 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 9/2016Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda6290+1,431,5
2.Volkswagen2214+32,411,1
3.Hyundai1628+5,78,2
4.Ford1390+23,77,0
5.Dacia843+5,84,2
6.Opel814+27,84,1
7.Kia686+27,33,4
8.Renault638+36,33,2
9.Nissan586+0,92,9
10.Mercedes-Benz552+27,52,8
11.Toyota525+58,62,6
12.Peugeot499-5,52,5
13.BMW459+14,82,3
14.Seat417-24,92,1
15.Audi394+14,22,0
16.Citroën311-4,01,6
17.Suzuki260+56,61,3
18.Mazda241+8,61,2
19.Fiat236-18,11,2
20.Mitsubishi218+14,71,1
-CELKEM18.056+10,5-

Za první tři čtvrtletí roku se na českém trhu prodalo 192.714 aut (+12,7 %). Nejvíce z nich pochází od Škody, která s 61.091 registracemi drží 31,7% podíl na trhu. Druhý zůstává Volkswagen s 10,1% podílem.

Největším skokanem roku je v nejlepší dvacítce za prvních devět měsíců Mercedes-Benz, jehož 5.327 registrací je o 56 % více než před rokem. Naopak Ford a Fiat jsou na tom letos zatím o něco hůře než loni, americký výrobce prodal o 2,6 % méně aut než loni, zatímco ten italský o 1,5 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-9/2016Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda61091+11,231,7
2.Volkswagen19450+7,310,1
3.Hyundai15391+6,68,0
4.Ford11159-2,65,8
5.Dacia9290+21,44,8
6.Kia6947+21,33,6
7.Renault6922+26,03,6
8.Opel6572+2,33,4
9.Peugeot6191+15,63,2
10.Seat5832+10,43,0
11.Mercedes-Benz5327+56,02,8
12.BMW4894+15,12,5
13.Audi4752+31,72,5
14.Citroën4032+8,02,1
15.Toyota4024+28,22,1
16.Nissan3817+3,02,0
17.Fiat2491-1,51,3
18.Mazda2380+22,91,2
19.Suzuki2340+49,51,2
20.Mitsubishi1998+6,51,0
-CELKEM192714+12,7-

Jak je na českém trhu zvykem, většinu nových automobilů kupují firemní zákazníci. Jen 49.546 aut v prvních devíti měsících roku koupili soukromníci, což tvořilo 25,7 % celkových prodejů.

I v tomto ohledu je na nejvyšší příčce Škoda, která soukromým zákazníkům za prvních devět měsíců roku předala 10.775 aut (17,6 % jejích celkových prodejů). Druhý je však Hyundai následovaný Dacií a Kiou.

Nadpoloviční podíl aut míří k soukromým zákazníkům vlastně jen u vybraných asijských značek – u Mazdy, Hondy, Toyoty, Suzuki a Mitsubishi. Na opačném konci spektra jsou značky luxusní. K soukromníkům zamířilo jen 8,7 % registrovaných mercedesů a 7,1 % bmw.

Český trh – registrace nových aut dle provozovatele
Poř.ZnačkaProdeje soukromníkům v 1-9/2016Podíl na prodejích značky [%]
1.Škoda1077517,6
2.Hyundai745248,4
3.Dacia445948,0
4.Kia286741,3
5.Opel257039,1
6.Volkswagen253913,1
7.Peugeot252940,9
8.Renault214931,1
9.Toyota209152,0
10.Citroën176643,8
11.Ford140012,6
12.Suzuki138959,4
13.Mitsubishi129064,6
14.Mazda121651,1
15.Honda102756,5
16.Nissan92724,3
17.Seat81313,9
18.Fiat47819,2
19.Mercedes-Benz4658,7
20.BMW3497,1
-CELKEM49.54625,7

David Bureš
Diskuze (42)
6. 10. 2016 18:11
Re: zaujimave cisla
No, já jsem se to snažil v dubnu krapet zlepšit (Leon ST). A zatím rozhodně nelituju! :-)
6. 10. 2016 16:59
Re: Slušnej souhrn
Chtěl jsem to napsat co nejjednodušší a takto to dopadá. Kdo chce přesnou formulaci, ať si přečte §6 odst. 6:
[odkaz]
:-)
Avatar - Emel
6. 10. 2016 16:03
Re: Slušnej souhrn
Pokud s tím autem v mezičase může jezdit?
6. 10. 2016 15:41
Re: Slušnej souhrn
Ano, už se blížíme přesné formulaci :-)
6. 10. 2016 13:52
Re: Slušnej souhrn
Ano, takto jsem to samozřejmě pochopil. Srozumitelněji by mělo být napsáno "dotyčný platí z 1% pořizovací ceny odvody"