Český trh v září 2016: Mohutný růst Toyoty a pád Seatu
Český trh pokračuje v růstu, v září byl ale nižší než v předchozích měsících. V průběhu září se na našem trhu prodalo 19.946 automobilů, což je o 10,5 % více než před rokem. Za prvních devět měsíců přitom české prodeje rostou o 12,7 %. Vyplývá to ze zveřejněných statistik Svazu dovozců automobilů.
Pořadí na nejvyšších příčkách se nemění. První zůstala domácí Škoda, 6.290 v září registrovaných aut bylo ale o nevýznamné 1,4 % více než před rokem. To druhý Volkswagen si polepšil výrazněji, 2.214 registrovaných aut je nárůst o 32,4 %. Nejlepší pětku doplňují Hyundai, Ford a Dacia.
Na šestou příčku se tentokrát vyšvihl Opel. Ten má za listopad na svém kontě 814 registrovaných aut, o 27,8 % více než před rokem. Mezi nejlepší desítku se dostaly i devátý Nissan a desátý Mercedes-Benz. Zatímco japonská značka zůstala na stejné úrovni jako loni (+0,9 %), trojcípá hvězda pokračuje v letošním růstu, minulý měsíc si pomohla o 27,5 %.
Nejvyšší nárůst z nejlepších dvaceti značek na trhu hlásí Toyota. Skončila celkově jedenáctá, jejích 525 aut je o závratných 58,6 % více než před rokem. Podobný růst zaznamenalo také Suzuki, 260 aut je meziroční nárůst o 56,6 %.
Naopak pro jiné výrobce to tak úspěšný měsíc nebyl, čtyři značky z top 20 si v září meziročně pohoršily. Největší pád zaznamenal Seat, jehož 417 registrovaných aut je o 24,9 % méně než před rokem. Kvůli tomu španělský člen VW Group tentokrát ani není v nejlepší desítce značek. Výrazně se propadl i Fiat, jehož 236 vozů je o 18,1 % méně než před rokem. U Citroënu a Peugeotu je už pokles nižší, o 4,0 % respektive 5,5 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 9/2016 | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6290 | +1,4 | 31,5 |
2. | Volkswagen | 2214 | +32,4 | 11,1 |
3. | Hyundai | 1628 | +5,7 | 8,2 |
4. | Ford | 1390 | +23,7 | 7,0 |
5. | Dacia | 843 | +5,8 | 4,2 |
6. | Opel | 814 | +27,8 | 4,1 |
7. | Kia | 686 | +27,3 | 3,4 |
8. | Renault | 638 | +36,3 | 3,2 |
9. | Nissan | 586 | +0,9 | 2,9 |
10. | Mercedes-Benz | 552 | +27,5 | 2,8 |
11. | Toyota | 525 | +58,6 | 2,6 |
12. | Peugeot | 499 | -5,5 | 2,5 |
13. | BMW | 459 | +14,8 | 2,3 |
14. | Seat | 417 | -24,9 | 2,1 |
15. | Audi | 394 | +14,2 | 2,0 |
16. | Citroën | 311 | -4,0 | 1,6 |
17. | Suzuki | 260 | +56,6 | 1,3 |
18. | Mazda | 241 | +8,6 | 1,2 |
19. | Fiat | 236 | -18,1 | 1,2 |
20. | Mitsubishi | 218 | +14,7 | 1,1 |
- | CELKEM | 18.056 | +10,5 | - |
Za první tři čtvrtletí roku se na českém trhu prodalo 192.714 aut (+12,7 %). Nejvíce z nich pochází od Škody, která s 61.091 registracemi drží 31,7% podíl na trhu. Druhý zůstává Volkswagen s 10,1% podílem.
Největším skokanem roku je v nejlepší dvacítce za prvních devět měsíců Mercedes-Benz, jehož 5.327 registrací je o 56 % více než před rokem. Naopak Ford a Fiat jsou na tom letos zatím o něco hůře než loni, americký výrobce prodal o 2,6 % méně aut než loni, zatímco ten italský o 1,5 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-9/2016 | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 61091 | +11,2 | 31,7 |
2. | Volkswagen | 19450 | +7,3 | 10,1 |
3. | Hyundai | 15391 | +6,6 | 8,0 |
4. | Ford | 11159 | -2,6 | 5,8 |
5. | Dacia | 9290 | +21,4 | 4,8 |
6. | Kia | 6947 | +21,3 | 3,6 |
7. | Renault | 6922 | +26,0 | 3,6 |
8. | Opel | 6572 | +2,3 | 3,4 |
9. | Peugeot | 6191 | +15,6 | 3,2 |
10. | Seat | 5832 | +10,4 | 3,0 |
11. | Mercedes-Benz | 5327 | +56,0 | 2,8 |
12. | BMW | 4894 | +15,1 | 2,5 |
13. | Audi | 4752 | +31,7 | 2,5 |
14. | Citroën | 4032 | +8,0 | 2,1 |
15. | Toyota | 4024 | +28,2 | 2,1 |
16. | Nissan | 3817 | +3,0 | 2,0 |
17. | Fiat | 2491 | -1,5 | 1,3 |
18. | Mazda | 2380 | +22,9 | 1,2 |
19. | Suzuki | 2340 | +49,5 | 1,2 |
20. | Mitsubishi | 1998 | +6,5 | 1,0 |
- | CELKEM | 192714 | +12,7 | - |
Jak je na českém trhu zvykem, většinu nových automobilů kupují firemní zákazníci. Jen 49.546 aut v prvních devíti měsících roku koupili soukromníci, což tvořilo 25,7 % celkových prodejů.
I v tomto ohledu je na nejvyšší příčce Škoda, která soukromým zákazníkům za prvních devět měsíců roku předala 10.775 aut (17,6 % jejích celkových prodejů). Druhý je však Hyundai následovaný Dacií a Kiou.
Nadpoloviční podíl aut míří k soukromým zákazníkům vlastně jen u vybraných asijských značek – u Mazdy, Hondy, Toyoty, Suzuki a Mitsubishi. Na opačném konci spektra jsou značky luxusní. K soukromníkům zamířilo jen 8,7 % registrovaných mercedesů a 7,1 % bmw.
Český trh – registrace nových aut dle provozovatele | |||
Poř. | Značka | Prodeje soukromníkům v 1-9/2016 | Podíl na prodejích značky [%] |
1. | Škoda | 10775 | 17,6 |
2. | Hyundai | 7452 | 48,4 |
3. | Dacia | 4459 | 48,0 |
4. | Kia | 2867 | 41,3 |
5. | Opel | 2570 | 39,1 |
6. | Volkswagen | 2539 | 13,1 |
7. | Peugeot | 2529 | 40,9 |
8. | Renault | 2149 | 31,1 |
9. | Toyota | 2091 | 52,0 |
10. | Citroën | 1766 | 43,8 |
11. | Ford | 1400 | 12,6 |
12. | Suzuki | 1389 | 59,4 |
13. | Mitsubishi | 1290 | 64,6 |
14. | Mazda | 1216 | 51,1 |
15. | Honda | 1027 | 56,5 |
16. | Nissan | 927 | 24,3 |
17. | Seat | 813 | 13,9 |
18. | Fiat | 478 | 19,2 |
19. | Mercedes-Benz | 465 | 8,7 |
20. | BMW | 349 | 7,1 |
- | CELKEM | 49.546 | 25,7 |