Opel Karl: Nejmenší blesk poprvé zazářil
Zatímco dražší Adam míří výše, Karl je s délkou 3680 mm typickým dostupným městským minivozem. Nahrazuje Agilu B, kterou Rüsselsheim připravil ve spolupráci se Suzuki. Novinka ovšem vzešla výhradně z vlastního vývoje. Design je mnohem usedlejší než v případě stylového a o dva centimetry delšího Adamu, příď s velkou maskou a chromovanou lištou připomíná decentně i novou Corsu. Spodní hrana oken stoupá módně vzhůru a boky zvýrazňuje dvojice prolisů. Žádné další rozměry zatím uvedeny nebyly, ale alespoň opticky vypadá prcek vyšší stejně jako předchůdce. Zatímco starší sourozenec má pouze jeden pár dveří, Karl je zaměřen na praktičnost, takže disponuje zase jen dvěma. V evropské nabídce vystřídá vlastně i Chevrolet Spark. Další generace „chevyho“ pro trhy mimo starý kontinent však vyjde ze stejného základu.
Pod kapotou najdeme jediný motor. Nový litrový zážehový tříválec Ecotec dle udávaného výkonu 55 kW postrádá turbodmychadlo a dle slov automobilky byl vyvinut speciálně pro tento vůz, točivý moment přenáší výhradně pětistupňová přímo řazená převodovka. Karl jezdí na minimálně čtrnáctipalcových kolech, největší v nabídce mají o dva palce více, klienti také mohou vybírat z deseti laků karoserie. Standardem je dnes v Evropě povinná elektronika typu ABS a ESC, německému mini nechybí také kontrola trakce a asistent rozjezdu do kopce. Ve výbavách dále nalezneme vyhřívané přední sedačky a volant, prosklenou střechu, tempomat s omezovačem rychlosti, akustického parkovacího pomocníka, informační systém IntelliLink s podporou chytrých telefonů od Applu i s Androidem, varování při nedobrovolném přejezdu z pruhu bez směrovky a posilovač řízení bude mít městský režim, který otáčení volantem usnadní. Zda funguje podobně jako dlouhá léta u Fiatu, to zatím pochopitelně netušíme. Doufejme, že lépe, protože u italských vozů je skoro zbytečný. Podvozek konstruktéři naladili s ohledem na komfort i bezpečnost, auta v základu váží někde kolem 900 kg a jsou homologována pro pětici pasažérů.
Opel Karla odhalil po prvním zářijovém teaseru s tříměsíčním předstihem, veřejnosti jej ukáže až v březnu v Ženevě, prodávat se začne nejpozději v létě. Základní cena je zatím odhadována na 9.500 eur (262.400 Kč). Konkurence v minivozech houstne a letos jsme měli dost novinek, PSA, Toyota, koncern Volkswagen, Hyundai s Kiou, Fiat i Renault se tak mohou těšit na dalšího soupeře.
Nejmenší model evropské větve General Motors má tradičně i svého sourozence. Sesterský britský Vauxhall jej tentokrát uvádí pod odlišným označením, verze s jiným logem a volantem na opačné straně se jmenuje Viva. Vauxhall toto jméno použil poprvé od roku 1979. Obě dvojčata jsou jinak naprosto identická, u masových modelů obou značek je to ostatně pravidlem již dlouhá léta.