Chcete se vozit jako nejbohatší Evropan? Pořiďte si jeho pancéřovaný Peugeot 205 GTI
Peugeot 205, jehož výroba probíhala od února roku 1983 až do roku 1998, se ve své době s více než pěti miliony kusů stal nejúspěšnějším zástupcem své značky. Vedle i z dnešního pohledu fádních verzí samozřejmě nabídl i několik provedení, jejichž popularita a ceny rok od roku stoupají.
Největší hvězdou je bezpochyby 205 Turbo 16 s přeplňovanou osmnáctistovkou, uloženou před zadní nápravou. Tento model ovšem vznikl podle homologačních předpisů FIA pro skupinu B v sérii pouhých 200 vozů a je dnes pro běžného smrtelníka prakticky nedosažitelný.
Výrazně dostupnější byl v době svého vzniku i dnes Peugeot 205 ve verzi GTI. Ta byla uvedena nejprve s atmosférickou šestnáctistovkou, kterou v roce 1986 doplnil a následně zcela nahradil čtyřválec o objemu 1,9 litru s výkonem 88 nebo 94 kW (120 a 128 k) v závislosti na tom zda měl nebo neměl katalyzátor.
Peugeot 205 GTI patří k automobilům, jimž se podařil návrat ze zapomnění a dnes patří nejen mezi sběrateli k nejvyhledávanějším sportovním hatchbackům z osmdesátých let. Díky tomu letí jeho ceny vzhůru a pozornost přitahuje prakticky každý exemplář v lepším stavu.
V případě vozu, který je v současnosti nabízen k prodeji prostřednictvím společnosti Art & Revs v Lucembursku však vedle vynikající kondice vozu přitahuje pozornost i jeho úprava, která je pro model 205 GTI velmi netradiční.
Prvním majitelem vozu z roku 1990 byl totiž francouzský podnikatel Bernard Arnault, vládce koncernu LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton SA, který je nejbohatším Francouzem i Evropanem. Tento muž se chtěl v běžném silničním provozu pohybovat i jinak než na zadním sedadle luxusní limuzíny s ochrankou po boku a proto si na počátku devadesátých let pořídil Peugeot 205 GTI.
Na francouzských silnicích byl malý hatchback v první polovině devadesátých let skutečně nenápadný i ve své sportovní verzi, ale pro zvýšení bezpečnosti svého majitele před možnými útočníky, toužícími po jeho bohatství, prodělal zásadní úpravu.
V dílnách společnosti Labbé bylo na vůz namontováno pancéřování 2. stupně, obsahující výztuhy karoserie, silnější plechové panely kolem interiéru a neprůstřelná skla. V souvislosti s pancéřováním, zvyšujícím hmotnost vozu zhruba na 1400 kg pak bylo upraveno i odpružení kol, brzdový systém a byl namontován posilovač řízení. Na motoru a převodovce se údajně žádné změny neodehrály.
Všechny úpravy byly provedeny tak, aby byl zachován nenápadný vzhled sériového vozu. Podobně nenápadné změny se odehrály i v interiéru, v němž se tento exemplář od většiny ostatních 205 GTI liší černými koženými sedadly a klimatizací.
Bernard Arnault pancéřovaný Peugeot 205 GTI vlastnil až do roku 2009, kdy jej prodal nejmenovanému sběrateli. Ten jej do dnešních dnů zachoval ve vynikajícím stavu a vůz má najeto pouhých 14.700 kilometrů. Zájemce o netradičně upravený hatchback si musí připravit 37.500 euro (zhruba 960.000 Kč), což je nižší částka, než za jakou byl v loňském roce vydražen naprosto sériový exemplář.