Pancéřovaný Peugeot 205 GTI
Pancéřovaný Peugeot 205 GTI
Pancéřovaný Peugeot 205 GTI
Pancéřovaný Peugeot 205 GTI
11 Fotogalerie

Chcete se vozit jako nejbohatší Evropan? Pořiďte si jeho pancéřovaný Peugeot 205 GTI

Francouzský sportovní hatchback v netradiční úpravě umožnil svému majiteli splynout s davem. Nyní je tento výjimečný exemplář modelu 205 GTI na prodej a cena není nijak přemrštěná.

Peugeot 205, jehož výroba probíhala od února roku 1983 až do roku 1998, se ve své době s více než pěti miliony kusů stal nejúspěšnějším zástupcem své značky. Vedle i z dnešního pohledu fádních verzí samozřejmě nabídl i několik provedení, jejichž popularita a ceny rok od roku stoupají.

Největší hvězdou je bezpochyby 205 Turbo 16 s přeplňovanou osmnáctistovkou, uloženou před zadní nápravou. Tento model ovšem vznikl podle homologačních předpisů FIA pro skupinu B v sérii pouhých 200 vozů a je dnes pro běžného smrtelníka prakticky nedosažitelný.

Výrazně dostupnější byl v době svého vzniku i dnes Peugeot 205 ve verzi GTI. Ta byla uvedena nejprve s atmosférickou šestnáctistovkou, kterou v roce 1986 doplnil a následně zcela nahradil čtyřválec o objemu 1,9 litru s výkonem 88 nebo 94 kW (120 a 128 k) v závislosti na tom zda měl nebo neměl katalyzátor.

Peugeot 205 GTI patří k automobilům, jimž se podařil návrat ze zapomnění a dnes patří nejen mezi sběrateli k nejvyhledávanějším sportovním hatchbackům z osmdesátých let. Díky tomu letí jeho ceny vzhůru a pozornost přitahuje prakticky každý exemplář v lepším stavu.

V případě vozu, který je v současnosti nabízen k prodeji prostřednictvím společnosti Art & Revs v Lucembursku však vedle vynikající kondice vozu přitahuje pozornost i jeho úprava, která je pro model 205 GTI velmi netradiční.

Prvním majitelem vozu z roku 1990 byl totiž francouzský podnikatel Bernard Arnault, vládce koncernu LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton SA, který je nejbohatším Francouzem i Evropanem. Tento muž se chtěl v běžném silničním provozu pohybovat i jinak než na zadním sedadle luxusní limuzíny s ochrankou po boku a proto si na počátku devadesátých let pořídil Peugeot 205 GTI.

Na francouzských silnicích byl malý hatchback v první polovině devadesátých let skutečně nenápadný i ve své sportovní verzi, ale pro zvýšení bezpečnosti svého majitele před možnými útočníky, toužícími po jeho bohatství, prodělal zásadní úpravu.

V dílnách společnosti Labbé bylo na vůz namontováno pancéřování 2. stupně, obsahující výztuhy karoserie, silnější plechové panely kolem interiéru a neprůstřelná skla. V souvislosti s pancéřováním, zvyšujícím hmotnost vozu zhruba na 1400 kg pak bylo upraveno i odpružení kol, brzdový systém a byl namontován posilovač řízení. Na motoru a převodovce se údajně žádné změny neodehrály.

Všechny úpravy byly provedeny tak, aby byl zachován nenápadný vzhled sériového vozu. Podobně nenápadné změny se odehrály i v interiéru, v němž se tento exemplář od většiny ostatních 205 GTI liší černými koženými sedadly a klimatizací.

Bernard Arnault pancéřovaný Peugeot 205 GTI vlastnil až do roku 2009, kdy jej prodal nejmenovanému sběrateli. Ten jej do dnešních dnů zachoval ve vynikajícím stavu a vůz má najeto pouhých 14.700 kilometrů. Zájemce o netradičně upravený hatchback si musí připravit 37.500 euro (zhruba 960.000 Kč), což je nižší částka, než za jakou byl v loňském roce vydražen naprosto sériový exemplář.