Chevrolet a jeho 28 důvodů, proč je Camaro Z/28 neporazitelné
Chevrolet vytvořil zajímavý seznam, který má od obvyklých marketingově orientovaných výčtů kvalit jednu podstatnou vlastnost: je opravdu zajímavý.
Na jaře loňského roku Camaro prošlo faceliftem, v jehož rámci byla nabídka verzí obohacena o variantu Z/28, což je dosud na okruhy nejvíce orientovaný produkční vůz tohoto jména, jaký kdy Chevrolet postavil. Ostatně, svůj potenciál už stačil předvést na Severní smyčce Nürburgringu, kde časem 7:37,47 zanechal velmi dobrý dojem a pokořil jím třeba Ferrari 430 Scuderia, Mercedes SLS AMG nebo Porsche 911 Turbo 997.
Pod kapotou verze Z/28 se ukrývá atmosférický sedmilitrový V8 z Corvette Z06, naladěný na výkon 373 kW a točivý moment 637 N.m. Výkon je tedy dostatečný, kromě toho se inženýři zaměřili také na trakci vozu, co nejlepší brzdné vlastnosti a snížení hmotnosti. Zde je oněch slibovaných 28 bodů:
1. Zadní spojler s vertikální ploškou "wickerbill" na odtokové hraně zlepšuje přítlak oproti klasickému křídlu o 7 desetin celkového součinitele vztlaku.
2. Přední maska byla oproti Camaru SS upravena, část vstupů vzduchu dostalo záslepku. To nejen zlepšilo aerodynamiku, ale např. díky absenci mlhových světel došlo k úspoře hmotnosti.
3. Na přední nápravu díky novému splitteru působí přítlak 113 kg a svou roli hraje i "aero closeout panel", jenž dovoluje vzduchu proudit pod přední kapotu, odkud je směrován na čelní sklo.
4. Díky karbonovému výdechu v kapotě může horký vzduch lépe proudit ven z motorového prostoru, což pomáhá při chlazení osmiválce.
5. Aerodynamiku zlepšují také nástavce prahů, optimalizované blatníky...
6. ...a také deflektory před předními koly, které (podobně jako třeba u Mercedesu CLA) pomáhají usměrňovat proudění vzduchu pod vozidlem a zabraňují nežádoucím vírům.
7. Podobný úkol, tedy lepší chlazení, má také zakrytování podvozku, které navíc pomáhá zvyšovat přítlak (resp. zmenšovat vztlak).
8. Díky tenčím bočním sklům, jejichž tloušťka se zmenšila z 3,5 na 3,2 mm, bylo ušetřeno 400 gramů.
9. Lehká zadní sedadla uspořila díky menšímu množství pěny a pozměněnému designu 4,7 kilogramů.
10. Ještě mnohem markantnější rozdíl v hmotnosti, 13,2 kilogramu, je u kol a pneumatik. Přesně tolik se totiž podařilo ušetřit oproti modelu Camaro SS.
11. Keramické brzdy jsou o 9,6 kilogramu lehčí, než kdyby byl podobně dimenzovaný systém osazen ocelovými kotouči.
12. Žádná klimatizace rovná se 12,9 kilogramů dolů.
13. Motor LS7 se suchou skříní má kovanou klikovou hřídel, titanové ojnice a sací ventily, což snižuje celkovou hmotnost.
14. Camaro Z/28 má velmi průchodné sání, dovolující motoru ve vysokých otáčkách nerušeně dýchat.
15. Palivový systém je připraven na okruhové radovánky, ani při velkém bočním přetížení nehrozí přerušení dodávky životodárné tekutiny.
16. Výfukový systém má dva režimy: při akceleraci spalinám klade jen minimální odpor (což mimo jiné přinese i krásně zemitý zvuk), zatímco při klidném tempu se utiší, aby zbytečně nerušil okolí ani posádku.
17. Šestistupňový manuál Tremec TR6060 má krátké dráhy, řadička se v kulise prý pohybuje velmi lehce a hlavně by tato skříň měla odolat i trochu drsnějšímu sportovnímu zacházení.
18. Už tak krátké dráhy navíc zmenšuje zkrácené řazení, které by mělo pomoci i v lepším pocitu při změně jednotlivých rychlostí.
19. Rozpěrná tyč předních tlumičů, stejná jakou má Camaro SS 1LE, zvyšuje tuhost karoserie a také stabilitu geometrie přední nápravy, čímž zlepšuje jízdní vlastnosti.
20. Zadní náprava je osazena diferenciálem se zvýšenou svorností.
21. Zadní diferenciál je navíc vybaven chladičem s integrálním tepelným výměníkem.
22. Vylepšené přední zavěšení s upraveným spodním ramenem a tužším uložením je celkově o 50 procent tužší než u modelu Camaro SS.
23. Podobně je tomu i vzadu, zde je uložení horního ramena a spodního podélného ramena multilinku tužší o 400, resp. 25 procent.
24. Pružiny jsou také tužší a to o 85 procent vpředu a 65 procent vzadu. Průměr stabilizátorů byl zmenšen.
25. Adaptivní tlumiče DSSV (Dynamic Suspensions Spool Valve) jsou vůbec poprvé nasazeny ve velkosériovém produkčním autě. Jejich výhodou by měly být velmi dobré „sportovní“ vlastnosti bez nepříjemného přenášení vibrací a kopírování sebemenších nerovností silnice při běžné jízdě.
26. Takzvaný „Performance Traction Management“ v sobě zahrnuje volitelné nastavení podvozku, růžné režimy stabilizačního systému či nastavení „Active Handling Systému“.
27. Devatenáctipalcová kola vpředu jsou tím nejširším, co jde dnes na trhu u srovnatelných vozů pořídit. Pneumatiky Pirelli PZero Trofeo R mají rozměr 305/30, ráfek má velikost 19x11.
28. Karbon-keramické kotouče o průměru 394 mm vpředu a 390 mm vzadu jsou schopny zastavit vůz z 97 km/h na vzdálenosti menší než 36,6 metru.