TEST Chevrolet Aveo vs. Opel Corsa – Svět nebo Evropa?
Nejnovější Aveo už není jen chudý příbuzný! Při prvním setkání i během redakčního testu už stihl potvrdit, že patří mezi plnohodnotné členy klubu malých rodinných aut. Než dojde na srovnání s konkurenty mimo GM, využili jsme příležitost porovnat Aveo s vnitrokoncernovým soupeřem – Opelem Corsa.
Aktuální Corsa už něco pamatuje, absolvovala v posledních dvou letech technický i optický facelift, takže srovnání se zbrusu novým hatchbackem levnější značky GM není až tak nefér. Zejména když oba testované vozy mají pod kapotou stejný motor!
Kruhy vs. obloučky
Vnější rozměry obou malých hatchbacků jsou velmi podobné, rozvor se liší jen o 14 mm, ale kabáty mají přesto dost odlišné.
Aveo přijelo letos v novém, dravém outfitu, se čtyřma očima vpředu, trucovitými svítilnami vzadu a ostře seříznutou zádí. Ze šedi segmentu B má Aveo dostat vizuální integrace vnějších klik zadních dveří do prosklené části a nepřehlédnutelná maska.
Corsa se blíží do předdůchodového věku, ale to, že má za sebou první pětiletku, byste jí rozhodně nehádali. Nedávný facelift upravil přední světlomety, které jsou teď o něco zajímavější, ale nadále dodávají malému Opelu dobrosrdečný a usměvavý výraz.
Nová auta překvapují stále většími rozměry kol, což potvrzuje i toto srovnání. Zatímco Corsa vystačí s pneumatikami 185/65 R16, Aveo obulo pneu 205/55 R16.
Po designové stránce je tento duel poměrně vyrovnaný. Na Aveu není vidět, že jde o levné malé auto. Na Corse zase nejsou žádné viditelné vrásky. Kdo preferuje drsný výraz, má jasno. Kdo chce cosi roztomilejšího, má co chce…
chevrolet opel testy malevozy srovnavacitesty
Moto vs. auto
Uvnitř se začíná lámat chleba. Opravdu je klasický přístrojový štít překonaný? Nebo snad dražší než moto-kaplička s omezenou čitelností a redukovaným počtem funkcí? Zatímco Aveo sází na netradiční řešení, Corsa překvapuje netypickými barvami a hodnotnými materiály…
Interiér Avea patří k těm větším mezi malými vozy. Bez velkého odříkání se v něm svezou čtyři dospělí a dokonce i na zadním sedadle (ve výšce 370 mm nad podlahou) se jim bude pohodlně sedět. Vnitřní šířka (1420 mm vpředu, 1370 mm vzadu) nevybočuje ze standardu třídy, ale to znamená třeba i to, že je větší než u populární Fabie. S tou má Aveo společné poněkud zatemněné prostředí na zadních sedadlech, kde je spodní hrana oken už dost vysoko, takže sem neproniká mnoho světla. C-sloupek uměle rozšířený díky integraci dveřních klik zhoršuje výhled šikmo vzad.
Kvalitativní dojem z interiéru není vyloženě špatný, ale dost jej ovlivňují detaily. V dobrém je to výborně tvarovaný volant z Cruze, ve špatném pak zajímavý nápad s motocyklovým přístrojovým štítem, který ale vedle toho klasického z Corsy působí příliš jednoduše, až lacině. Když časem zjistíte, že není možné seřídit intenzitu podsvícení a na teploměr chladicí kapaliny nezbyla ani kontrolka, začnete se ptát, zda v Koreji neměli invencí šetřit a zůstat u osvědčené funkční klasiky.
chevrolet opel testy malevozy srovnavacitesty Corsa, která k testu dorazila, není ani zdaleka usedlým staromódním Opelem, jaký asi v hlavách mnoho z nás stále má. S perleťovým lakem karoserie ladí efektní bílé prvky v interiéru, ve kterém hraje hlavní roli netradiční hnědo-černá kombinace na přístrojové desce a sedadlech. Jenže ani tento originální koncept není dokonalý. Přístrojová deska se často zrcadlí v čelním skle…
K dokonalosti se naopak blíží poloha za volantem Corsy. Rozsah podélného nastavování patří k největším na trhu, a tak snadno dosáhnete i soutěžácké pozice na krátké ruce. Vnitřní šířka Corsy je podle naměřených hodnot vpředu nepatrně užší, ale tvarování dveřních výplní v Aveu je k řidiči přeci jen milosrdnější a subjektivně je jeho interiér i prostornější.
Corsa má jednoznačný náskok v oblasti, kterou slova ani fotografie nedokáží zachytit. Vše, čeho se v Opelu dotýkáte, co cítíte nebo slyšíte, působí o trochu lepším dojmem. Volant potažený kůží má příjemnější povrch, sedadla lepší tvarování, látka se dostala i na dveřní výplně, plasty v interiéru zanechávají příjemné odér a taky standardní audiosoustava hraje líp.
chevrolet opel testy malevozy srovnavacitesty I když Chevrolet trumfuje odkládacími prostory, celkově příjemnější místo k životu je v Opelu.
Kufrování mezi Opelem a Aveem
Základní objemy zavazadelníků jsou v podstatě stejné (290 proti 285 l), rozšířené se liší zřejmě hlavně proto, že Chevrolet uvádí jiný normovaný rozměr než je obvyklé.
Rozdíly, ovlivňující praktickou využitelnost, tady ale přeci jen jsou! Aveo sice má ve spodní části širší a celkově pravidelnější vstupní otvor k zavazadlům, práh je ale ve výšce 710 mm nad vozovkou, zatímco do Corsy stačí zvedat kufry do výšky 670 mm.
Zavazadlový prostor | Aveo | Corsa |
Základní objem [l] | 290 | 285 |
Maximální objem [l] | - | 1100 |
Nejmenší šířka [mm] | 1000 | 970 |
Výška po kryt [mm] | 500 | 530 |
Nejmenší délka [mm] | 550 | 620 |
Délka po sklopení sedadel [mm] | 1200 | 1150 |
Výška prahu nad vozovkou [mm] | 710 | 665 |
Oba zavazadelníky mají falešné dno, které vyrovnává podlahu po sklopení opěradla. Ani v jednom případě nevzniká dokonalá rovina, ale to není v této třídě až tak vyjímečné. Pod dnem je u Avea prostor s výškou 150 mm, u Corsy pak celých 180 mm.
Kufr Avea je širší (1000 mm) než v Corse (970 mm), ale současně kratší (550 mm, proti 580 mm v Corse). Po sklopení sedadla se situace obrací: Corse jsme po okraj sklopeného sedadla naměřili 1150 mm, Aveu 1200 mm. I to ukazuje na skutečnost, že objem nad tímto půdorysem bude dost podobný.
Štědrý základ vs. „vše, co vás napadne“
chevrolet opel testy malevozy srovnavacitesty Cenová konkurence dovedla oba malé hatchbacky GM k velmi podobným cenám. Zatímco však Aveo dorazilo v plné výbavě, Corsa se srovnatelnou škálou položek, je asi tak v polovině možností, jaké jsou v nabídce.
Cenovky těsně pod 300 tisíci Kč jsou dnes už na českém trhu lákadlem pro přestup do nižší střední třídy. Mezi malými vozy ale dostanete velmi dobře vybavené vozy a dostatečnou stokoňovou čtrnáctistovku.
Aveu a jeho standardu nejvyšší výbavy nelze nic vytknout. S malým příplatkem proti stupni LT+ získáte ve špičkové výbavě LTZ mj. zadní parkovací senzory nebo 16palcová kola z lehkých slitin. Standardem je taky hands-free s připojením telefonu přes Bluetooth nebo tříletá záruka. O tom všem se zákazníkům Opelu v této cenové hladině může jen zdát.
Když přijdete k dealerovi značky Opel pro Corsu s rozpočtem 300 tisíc, zřejmě skončíte u Edice 20. Ta je na poměry ceníků této značky celkem štědrá, základ je dokonce levnější než Aveo. Skutečná srovnatelná cena vyplyne až z porovnání výbav. Opelu bohužel schází i takové bezpečnostní prvky jako jsou boční a hlavové airbagy nebo ESP. Dostat se rozumnou cestou k hlavovým airbagům je přitom, podle veřejně dostupných ceníků, poměrně finančně náročné.
Ceny a výbava [Kč] | Aveo | Corsa |
Model | Aveo 1,4 16V | Corsa 1,4 16V |
Výbava | LTZ | Edice 20 let |
Základní cena | 286.900,- | 269.900,- |
Čelní airbagy | S | S |
Boční airbagy | S | 8.000,-* |
Hlavové airbagy | S | 22.500,-** |
ABS | S | S |
Stabilizační systém | S | 8.000,-* |
Manuálně regulovaná klimatizace | S | S |
Autorádio s CD a MP3 | S | S |
Metalický lak | 9.000,- | 12.000,- |
Centrální zamykání s d.o. | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S |
Elektricky ovládaná okna vzadu | S | N |
Elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka | S*** | S |
Palubní počítač | S | S |
Přední mlhové světlomety | S | S |
Kola z lehkých slitin | S | S |
Věnec volantu potažený kůží | S | S |
* - Sada ESP a boční airbagy
** - v sadě s další výbavou
*** - elektricky sklopná
Na druhou stranu, kdo nechce jen auto pro život, ale taky trochu pro parádu, bude muset zůstat u Opelu. V nabídce je širší škála možností individualizace, více technicky náročnějších prvků výbavy (např. vyhřívaný volant, nosič na kola v zadním nárazníku), což Corsu odlišuje od levnějších malých Chevroletů, ale i od ostatních konkurentů.
Jeden motor, dvě zkušenosti
Pod kapotou našeho dua pracuje stejný čtyřválec se 74 kW a 130 Nm. Jízdní projev je přitom pokaždé trochu jiný.
V Aveu má motor těžší zpřevodování, takže na dálnici si ve 130 km/h vystačí se 4000 min-1, ale o něco hůře je na tom auto s dynamikou. To je celkem pochopitelné. Méně jasno máme v tom, proč si stejný motor s těžšími převody říká v Chevroletu o více paliva. Pod 6 l/100 km jsme se s Aveem dostávali jen obtížně, na dálnici si ve 130 km/h řekl běžně o 8,5 l/100 km, což je přeci jen trochu moc.
Zákazníci Opelu si mohou vybírat! Buď zvolí naše standardní převody, nebo těžší, ale na dálnici úspornější zpřevodování. V našem případě se otáčkoměr ve 130 km/h usídlil na 4200 min-1, s těžšími pak otáčky na pětku spadnou pod 4000 min-1. Zajímavé je, že i s těžkým stálým převodem umí jezdit Corsa ve 130 km/h za 8 l/100 km a ve 100 km/h pak za 5,5 l/100 km. Navíc je v klasických sprinterských disciplínách i v běžné praxi živější než Aveo.
Orientačně odečtená spotřeba paliva | Aveo | Corsa |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] | 6,2 | 5,5 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] | 8,5 | 8 |
Ve městě je jízda s oběma auty pohodová, podobně jako na silnicích mimo aglomerace. Na dálnici je motor už dost slyšet a nic na tom nemění ani odlišné převody obou vozů. Dokonce se nám zdá, že Aveo trpělo dálničním hlukem od motoru a podvozku více než Corsa, byť by to mělo být spíše naopak.
Dlouhodobý průměr spotřeby Opelu Corsa se dostal na 7,2 l/100 km, Chevrolet Aveo jezdí za 7,8 l/100 km. Svůj podíl na tom může mít větší rozměr kol Avea a snad i horší aerodynamika.
chevrolet opel testy malevozy srovnavacitesty
Dobrý podvozek a navíc jeden ještě lepší
Vzpomínky na jízdní vlastnosti prvních Aveií hoďte za hlavu, nejnovější generace jezdí úplně jinak, přinejmenším velmi dobře! Už v samostatném testu tohoto vozu zaznělo, že příjemné je hydraulické řízení, celkem přesné je řazení a podvozek s široce rozkročenými a nadprůměrně velkými koly se taky nemá za co stydět.
Jenže Opel oprávněně patří ke špičce ve třídě, která je pořád ještě doménou evropských značek. Proti Aveu je podvozek Corsy především lépe utlumen, na 15palcových kolech Corsa exceluje v pohlcování nerovností a přitom její reakce na pohyby volantu jsou bezprostřední. Když k tomu přidáte vysoký standard řízení a řazení, spolu s precizně naladěnými brzdami, dostanete spíš konkurenta VW Polo než lidovějšího Avea.
Cenné body proti Chevroletu získává Corsa polohou řidiče za volantem. Je totiž seřiditelná díky velkým rozsahům na volantu i sedadle, takže své optimum najdou extrémně malé i extrémně velké postavy.
Jízdně je jednoduše Corsa dospělejší a snáze ovladatelné auto. U Avea jsme zaznamenali mírné pohupování karoserie, výrazně horší tlumení nerovností, méně jistoty ve vysokých rychlostech na dálnici a méně bezprostřední zpětnou vazbu.
Rodinné vztahy zůstanou dobré
Na evropském trhu je pro dvě rodinná auta od GM místa dost. Rozdílů mezi nimi je totiž mnohem víc, než co vidí oko na svébytných karoseriích.
Aveo zůstává autem pro cenově orientovaného zákazníka. Je uvnitř dost velké, má špičkovou bezpečnostní výbavu, a když se rozhodnete investovat bezmála 300 tisíc, tak i velmi bohatou komfortní výbavu.
Corsa se s Aveem kryje jen částečně. Její role je ve středním a dražším pásmu kategorie malé vozy. Opel sice dokáže nabídnout podobně „levná“ auta jako Chevrolet, ale bývají obvykle hůře vybavena a takový obchod má mnohdy horší okrajové podmínky (záruky, příplatky za výbavu). Trumfem Corsy je zpracování, šíře možností individualizace a jízdní vlastnosti.
Corsa je celkově lepším autem, otázkou ale zůstává, jestli za to je ochoten český zákazník taky zaplatit.
chevrolet opel testy malevozy srovnavacitesty
Chevrolet Aveo
Plusy
- Velký interiér
- Nadprůměrný standard výbavy
- Rozměrná sedadla, příjemná poloha sedění vpředu i vzadu
- Citlivé řízení
- Pětiletá záruka
- Tuhá karoserie
Minusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Projev motoru neodpovídá výkonovým parametrům
- Podsvícení přístrojového štítu bez možnosti seřízení intenzity
- Absence teploměru chladicí kapaliny
- Jednoduše působící výplně dveří
- Pohupování karoserie za jízdy
Opel Corsa
Plusy
- Špičkové jízdní vlastnosti, výborné tlumení nerovností
- Výborná poloha za volantem
- Celková kultivovanost vozidla
- Velmi dobrá sedadla vpředu
- Šíře možností příplatkové výbavy
- Tuhá karoserie
Minusy
- Nekompletní bezpečnostní výbava
- Užší interiér
- Zrcadlení přístrojové desky v čelním skle
- Níže umístěná sedadla vzadu
- Absence teploměru chladicí kapaliny
- Citlivé zásahy stabilizačního systému