Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Caprice (1965–1970): Sloužily poctivě milionům Američanů

Karel Haas
Diskuze (4)

Velké Chevrolety Caprice první generace byly v druhé polovině šedesátých let nejoblíbenější automobily v USA. V roce 1965 se prodalo přes milion kusů modelu Impala Caprice.

V modelovém roce 1965 ještě nebyly modely Caprice samostatným modelem Chevroletu. Označení Caprice Custom Sedan měl čtyřdveřový hardtop Impala s nejvyšší úrovní výbavy. Od roku 1966 už byly Chevrolety Caprice samostatnou řadou a až do roku 1996 se na koncernové platformě B vyráběly ve čtyřech generacích bez přestávky. V letech 1999 až 2006 se na Středním východu, v Latinské a Jižní Americe prodávaly Chevrolety Caprice, vyráběné australskou divizí Holden. Mezi roky 2011 a 2017 se značka Caprice, vyráběná australským Holdenem, vrátila na severoamerický trh převážně v podobě policejních hlídkových vozů PPV (Police Patrol Vehicle).

Modelový rok 1966

Velký (full-size) model Chevrolet Caprice se stal v roce 1966 samostatnou modelovou řadou zahrnující čtyřdveřový hardtop Caprice Custom Sedan (foto), šesti nebo osmimístné kombi Caprice Custom Estate a dvoudveřový Caprice Custom Hardtop (bez středových střešních sloupků). Všechny modely měly rozvor náprav 3.023 mm a byly široké přes 2 metry (2.023 mm). Měly širokou přední masku s vodorovným a svislým mřížováním a dvojitými kruhovými světlomety po stranách. Čtyřdveřový i dvoudveřový hardtop měřily na délku 5,415 m a na výšku kolem 1,4 metru. Hardtopy měly na bocích výrazný prolis a zvýšené zadní blatníky. Luxusní dojem zvyšovalo chromované lemování podběhů a prahů.

Čtyřdveřový Chevrolet Caprice Custom Hardtop z roku 1966. Luxusní dojem zvyšovalo chromované lemování podběhů a prahů. Čtyřdveřový Chevrolet Caprice Custom Hardtop z roku 1966. Luxusní dojem zvyšovalo chromované lemování podběhů a prahů.

Pětidveřové kombi Caprice Custom Estate (foto) mělo na bocích široký orámovaný pruh imitace dřeva a obrovský úložný prostor. V interiéru mělo kombi vinylovou přední a zadní lavici, za příplatek se dalo pořídit třetí sedadlo pro dva cestující, kteří seděli zády ke směru jízdy.

Pětidveřové kombi Caprice Custom Estate mělo na bocích široký orámovaný pruh imitace dřeva a obrovský úložný prostor. Pětidveřové kombi Caprice Custom Estate mělo na bocích široký orámovaný pruh imitace dřeva a obrovský úložný prostor.

Standardní pohonnou jednotkou byl vidlicový osmiválec small-block s objemem 4.638 cm3, rozvodem OHV a nejvyšším výkonem 195 k (143,5 kW). Vozu s hmotností 1.725 kg dokázal udělit rychlost 174 km/h. Modely Caprice se daly za příplatek pořídit také s motorem V8 Turbo Jet s výkonem 325 k (239 kW), se kterým dosahoval Caprice rychlost přes 190 km/h. Nejvýkonnější bylo provedení s balíčkem RPO (Regular Production Option) s motorem V8 big-block a výkonem až 425 k (313 kW).

Video se připravuje ...

Standardně se vozy Caprice dodávaly s třístupňovou (později čtyřstupňovou) manuální převodovkou Synchro-Mesh s řadicí pákou na sloupku řízení. Automatická převodovka, posilovač řízení, pneumatiky s bílými boky a vinylový potah střechy byly za příplatek, stejně jako klimatizace, elektrické ovládání oken dveří, tempomat a rádio. Chevrolet Caprice ročníku 1966 měl vzadu nové obdélníkové sdružené svítilny nahrazující u Chevroletů tradiční trojitá kruhová zadní světla. Couvací světla byla umístěna v zadním nárazníku.  

Modelový rok 1967 a 1968

Chevrolet Caprice ročníku 1967 měl novou masku chladiče s hrubším mřížováním (foto) a nová orámovaná vodorovná zadní světla propojená mřížkou. Přední blatníky byly zakončeny rohovými svítilnami, které se rozsvěcovaly společně s hlavními dvojitými světlomety. Uvnitř došlo k úpravě palubní desky s kruhovými přístroji a nový byl také tříramenný volant. Brzdy byly vylepšeny dvojitým hlavním brzdovým válcem a za příplatek se daly pořídit kotoučové brzdy na předních kolech.

Chevrolet Caprice ročníku 1967 měl novou masku chladiče s hrubším mřížováním. Chevrolet Caprice ročníku 1967 měl novou masku chladiče s hrubším mřížováním.

Nabídka motorů a převodovek byla převzata z předešlého roku, kromě příplatkového sedmilitrového motoru Turbo Jet V8, takže nejvýkonnější motor dával „jen“ 385 k (287 kW). Třírychlostní automat Turbo Hydramatic byl nyní dostupný i se slabším motorem Turbo Fire V8 5,4 litru, který dával 275 k (202 kW). Tak jako všechny vozy prodávané v roce 1967 v USA, měly i vozy Caprice řadu bezpečnostních prvků, například sloupek řízení absorbující energii, měkké nebo zapuštěné knoflíky na palubní desce nebo bezpečnostní pásy na předních sedadlech.

Kupé Chevrolet Caprice nastříkanému světle modrou metalízou se v roce 1967 dostalo cti stát se 100miliontým vozem vyrobeným koncernem GM v USA. V dubnu 1967 byl zhotoven v továrně GM v Janesville (Wisconsin).

V modelovém roce 1968 prošel Caprice mírnou zušlechťovací kůrou týkající se přídě (foto) s hlouběji zapuštěnými dvojitými světlomety a svislým zakončením nárazníku. Dvě trojice zadních světel byly přemístěny do zadního nárazníku. Kupé Caprice se standardně dodávalo se systémem odvětrání interiéru Astro s větracími otvory ve střeše, takže větrací okénka v oknech dveří mohla být odstraněna. Boční obrysová světla se stala standardem na všech v USA vyrobených vozech a Caprice je mělo na bocích vpředu (společně s číslem určujícím objem motoru V8 v kubických palcích) a vzadu před nárazníkem.

Boční obrysová světla mělo Caprice na bocích vpředu a vzadu před nárazníkem. Boční obrysová světla mělo Caprice na bocích vpředu a vzadu před nárazníkem.

Po roční odmlce si bylo možné opět objednat Caprice s motorem Turbo-Jet V8 s objemem 427 kubických palců (7 litrů) a výkonem 425 k (313 kW). Základní motor V8 s objemem 4,6 litru byl nahrazen novým pětilitrovým motorem Turbo Fire V8 s výkonem 204 k (150 kW). Na přístrojovou desku se vrátil rychloměr s vodorovnou stupnicí a upraveny byly příčky volantu.

Modelový rok 1969 a 1970

Chevrolet Caprice vstoupil do modelového roku 1969, stejně jako ostatní velké Chevrolety, s novým designem karoserie (foto). Nová přední maska měla chromované orámování tvořené dole a po stranách nárazníkem. Dvojité hlavní kruhové světlomety byly umístěny po stranách masky a za příplatek mohly být schované pod kryty napodobujícími mřížku chladiče. Na bocích mělo Caprice, kromě obvyklého prolisu umístěného pod klikami dveří, vyboulení kolem podběhů kol. Rozvor zůstal na 3.023 mm a ani ostatní rozměry se nezměnily. Kombi bylo přejmenované na Kingswood Estate a nadále mohlo být na bocích ozdobeno imitací dřeva. Přední sedadla měla standardně opěrky hlavy a klíček zapalování byl přemístěn z palubní desky na sloupek řízení a zároveň zamykal řízení.

Caprice 1969 mělo novou přední masku s chromovaným orámováním tvořeným dole a po stranách nárazníkem. Caprice 1969 mělo novou přední masku s chromovaným orámováním tvořeným dole a po stranách nárazníkem.

Základním motorem se stal 5,4litrový V8 327 s výkonem 238 k (175 kW). K dispozici byly i výkonnější motory: Turbo Fire V8 350 (5,7 litrů) ve verzích s výkonem 255 nebo 300 koní, 6,5litrový Turbo Jet V8 s výkonem 269 koní a Turbo Jet V8 427 s objemem 7 litrů a výkonem 335 nebo 390 koní. Vozy Caprice se silnějšími motory se nabízely s třístupňovou automatickou převodovkou Turbo Hydramatic. Caprice 1969 mohl být také vybaven posilovačem řízení s proměnnou intenzitou a kuriozitou byla funkce Liquid Tire Chain, což bylo rozprašování směsi k roztání ledu na zadních kolech, aktivované tlačítkem.

V modelovém roce 1970 prošel Chevrolet Caprice dalším mírným faceliftem. Přední nárazník se poslušně vrátil do obvyklého místa pod maskou chladiče a v zadním nárazníku byly umístěny trojice svislých koncových svítilen. Standardní výbavou byly kotoučové brzdy na předních kolech s posilovačem, 15palcové ráfky, třístupňová manuální převodovka s řadicí pákou na sloupku řízení a motor Turbo Fire V8 350 s výkonem 253 k (186 kW). Nabízely se i silnější motory V8 s objemem 5,7, 6,6 a 7,4 litru a výkony od 269 do 395 koní. U verze se slabším motorem byl k dispozici dvoustupňový automat Powerglide a u ostatních motorů třístupňová automatická převodovka Turbo Hydra-Matic.

Nástupcem první generace Caprice byla druhá generace, vyráběná v letech 1971 až 1976. Měla rozvor prodloužený na 3.086 mm a dosahovala délky až 5.662 mm. Motory a převodovky byly totožné s první generací.

Karel Haas
Diskuze (4)

Doporučujeme

11. 5. 2023 23:44
Re: Caprice - americká legenda
Tyhle auta vlastně vyráběli v době kdy se u nás řešil přechod ze zastaralé Octavie na moderní Š1000 MB. :-)
Byla by legrace postavit vedle Chevroletu tu tisícovku
Avatar - Barrichello
11. 5. 2023 16:00
Re: Automat
ten motor to utáhne, mam v Rollsu třístupnový GM HydraMatic a taky to jezdí v pohodě.
Avatar - Allo
11. 5. 2023 07:38
Automat
S tím 2 stupňovým automatem bych se rád projel, na us speed limity asi dobrý, ale jinak nevím no.
Avatar - Barrichello
10. 5. 2023 12:01
Caprice - americká legenda
auto známé hlavně jako policejní káry a žluté taxy Yellow Cab bylo po celá desetiletí součástí americké kultury a amerického vozového parku.

A neměli ho zdaleka jen policisté a taxikáři, ale i obyčejní lidé a to včetně kombíků Caprice SW.

Nebylo to žádné nazdobené auto jako Cadillacy a Lincolny, ale poctivý dělník, pracant co nezklame. Dodnes jich vždy několik potkáte na každém srazu US CARS v ČR

:yes: :yes: :yes: