Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Cruze Eco: Americký Korejec žádá méně paliva

Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze
11 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Na spotřebu paliva a nízké provozní náklady hledí i Američané. Automobilky jim proto nabízejí úsporné kompaktní modely.

Chevrolet Cruze sice vznikl u GM Daewoo v Jižní Koreji, kde se také vyrábí, ovšem jen pro Evropu. Severoamerický trh zásobuje továrna v Lordstownu ve státě Ohio. Nabídku nyní rozšiřuje verze Eco. O co jde?

Za mořem šli podobnou cestou, jakou jsme zvyklí vídat v Evropě. Vylepšena byla hlavně aerodynamika, nejmarkantnějšími změnami jsou nová mřížka dole uprostřed na předním nárazníku a decentní zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru. V masce jsou pak vzduchové klapky, které se uzavírají při vyšších rychlostech, při nižších naopak otevírají. Také podvozek byl zakrytován a světlá výška vozu celkově snížena. Lehká leštěná sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami Goodyear s nízkým valivým odporem rovněž spotřebu paliva snižují, jsou každé o 2,4 kg lehčí než základní šestnáctky.

Součinitel odporu vzduchu klesl o 10 procent na hodnotu 0,298. K tomu přispěla i celková úspora hmotnosti ve srovnání se standardním sedanem Cruze 1LT. Ekologický model váží jen 1365 kg, o 97 kg méně. Konstruktéři uspořili kilogramy kde se dalo, například na kratších svarech, či tenčím ocelovém plechu, ze kterého jsou vyrobeny některé komponenty. Bezpečnost byla pochopitelně zachována.

Co najdeme pod kapotou? Přeplňovaný motor Ecotec 1,4 l s výfukovým turbodmychadlem. Ten nabízí největší výkon 103 kW (140 k) a točivý moment 200 Nm v širokém rozmezí otáček 1850-4900 min-1. Agregát je sice litinový, sací potrubí je však vyrobeno z dnes obvyklých plastů.

Cruze Eco ve verzi se šestistupňovou manuální převodovkou spotřebuje dle metodiky EPA na dálnici jen 5,6 l/100 km, ve městě pak 8,4 l/100 km. GM se ve firemních materiálech chlubí, že první číslo je skoro o čtvrtinu lepší, než u Hondy Civic a je srovnatelné s o třídu menším Fordem Fiesta, nebo naopak většími vozy, ale s hybridními ústrojími: Fordem Fusion, Nissanem Altima, či Toyotou Camry. Jen dodejme, že americký Fusion pochopitelně nemá nic společného se svým evropským jmenovcem.

Ještě k převodovce: nejvyšší převodový poměr je prodloužen, což udržuje otáčky na rychlostních silnicích v rozumných mezích, první dva naopak zkráceny. Kromě přímo řazeného ústrojí je k dispozici rovněž samočinné se stejným počtem rychlostí. Jeho hodnoty spotřeby jsou o něco vyšší: ve městě 9,1, na dálnici pak 6,4 l/100 km).

Cruze Eco se začne prodávat v USA v lednu 2011, jeho základní cena byla stanovena na 18.895 dolarů (zhruba 339.700 Kč).