Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Deluxe (1940–1952): Auto, které se dobře prodávalo před válkou i po válce

Karel Haas
Diskuze (2)

Oblíbené modely Chevrolet Deluxe měly pohon zadních kol řadovým šestiválcem s rozvodem OHV, objemem 3,6 a 3,9 litru a výkony 84 až 105 koní.

Chevrolet Deluxe (nebo také De Luxe) byl v letech 1940 až 1942 a 1946 až 1952 nejprodávanějším automobilem na trhu v USA. Začínal jako čtyřdveřový sedan, ale později se dal koupit také jako dvoudveřový vůz se splývavou zádí (fastback nebo aerosedan), kabriolet a kombi. V této době se všechny značky koncernu General Motors snažily zvětšit šířku vnitřního prostoru tak, aby se na přední i zadní lavicové sedadlo vešly tři osoby. Toho bylo dosaženo odstraněním stupaček pod dveřmi, čímž narostla šířka prostoru pro cestující.

Chevrolety vyráběné před vstupem Spojených států do druhé světové války se po skončení války dál vyráběly s malými kosmetickými změnami na karoserii. V modelovém roce 1949 se na americkém trhu objevily první poválečné konstrukce u většiny značek a přepracovaný Chevrolet Deluxe se až do roku 1952 stal nejprodávanějším vozem této značky. Modely Deluxe nabízely ve srovnání se základní řadou Special vyváženou kombinaci stylu a luxusních doplňků.

Video se připravuje ...

1940 až 1942

První Chevrolety Deluxe z roku 1940 (foto) měly ještě mezi předními a zadními blatníky stupačky a světlomety byly umístěny v kapkovitých krytech v prostoru mezi předními blatníky a maskou chladiče. Tu tvořila hustá síť vodorovných chromovaných lišt. Přední okno mělo uprostřed dělicí příčku a rovná skla. Chromovaný přední nárazník měl tři svislé členy.

První Chevrolety Deluxe z roku 1940 měly ještě stupačky a světlomety posazené shora na blatnících. První Chevrolety Deluxe z roku 1940 měly ještě stupačky a světlomety posazené shora na blatnících.

V modelovém roce 1941 už měly Chevrolety Deluxe (foto) světlomety plně zapuštěné do předních blatníků a užší stupačky byly částečně zakryté dveřmi. Větrací otvory na bocích kapoty měly silnější orámování a také maska chladiče měla širší rám a větší mezery mezi vodorovnými lištami. Modely Deluxe 1941 zahrnovaly série Master (AG) a Special (AH), do které patřil i sedan Special Deluxe Fleetline. Special měl kvalitnější potahy sedadel a opěrky loktů ve dveřích. Modely se třemi chrániči nárazníků měly vzadu středový chránič sklopný, aby se dalo otevřít víko kufru. Často měly předválečné Chevrolety namontované sluneční clony nad předním oknem, které bránily zrcadlení palubní desky v okně.

V modelovém roce 1941 už měly Chevrolety Deluxe světlomety plně zapuštěné do předních blatníků a užší stupačky byly částečně zakryté dveřmi. V modelovém roce 1941 už měly Chevrolety Deluxe světlomety plně zapuštěné do předních blatníků a užší stupačky byly částečně zakryté dveřmi.

V interiéru měly Chevrolety Deluxe látkou potažená lavicová sedadla vpředu i vzadu a palubní desku lakovanou nebo s imitací dřeva. Uprostřed palubní desky bylo umístěno elektronkové rádio s reproduktorem. Ve dveřích odkládací schránky byly čtvercové hodiny, které po natažení šly celý týden.

Zadní kola prvních Chevroletů Deluxe poháněl řadový šestiválec Victory Six s objemem 3547 cm3 (216 kubických palců), rozvodem OHV a nejvyšším výkonem 84 k (62 kW) při 3200 ot/min. Točivý moment dosahoval vrcholu 228 Nm při 1100 ot/min. Vozy s pohotovostní hmotností 1505 kg, rozvorem 2946 mm a délkou přesahující 5 metrů dosahovaly rychlost 120 km/h. Třístupňová manuální převodovka měla řadicí páku s vakuovou podporou, takže řazení bylo velmi snadné. Třetí stupeň měl přímý převod, rychloběh se požadoval jen vzácně. Předválečné Chevrolety Deluxe měly hydraulicky ovládané bubnové brzdy na všech kolech.

Modelový rok 1942 přinesl sedan se šesti místy pro cestující. Za příplatek pořízené rádio mělo možnost chytání krátkých vlnových délek. Od 1. února 1942 byla výroba civilních automobilů v celých Spojených státech zastavena a nahrazena výrobou pro potřeby americké armády.

1946–1948

Poválečné modely vycházely z předválečných, měly ale prodloužené blatníky, lakované rámečky světlometů a novou, modernější masku chladiče. Zmizely větrací otvory na bocích motorové kapoty a větší nárazníky měly dva svislé členy. Pro modelový rok 1946 dostaly Chevrolety Deluxe nové názvy Stylemaster (foto) a Fleetmaster.

Poválečné modely vycházely z předválečných, měly ale prodloužené blatníky, lakované rámečky světlometů a novou, modernější masku chladiče. Poválečné modely vycházely z předválečných, měly ale prodloužené blatníky, lakované rámečky světlometů a novou, modernější masku chladiče.

Do modelového roku 1947 vstoupily Chevrolety s novou maskou chladiče se třemi masivními chromovanými vodorovnými lištami. Ještě větší dávku chromu měly modely 1948 se třemi vodorovnými lištami na blatnících za koly.

1949–1952

Modelový rok 1949 přinesl nový poválečný design s „dvoupatrovou“ přední maskou se sedmi svislými „zuby“ a kruhovými parkovacími světly po stranách (foto). Až do roku 1948 měly všechny Chevrolety Deluxe dělené přední okno s plochými skly, zatímco modely 1949 až 1952 měly zaoblené přední okno s tenkou středovou příčkou. Stěrače se ovládaly vakuově a za příplatek se dodávaly ostřikovače čelního okna. Hlavní designovou změnou byl plynulý přechod předních blatníků do boků a u některých modelů zakrytá zadní kola. Nejlevnější byl šestimístný sedan Deluxe Styleline, prodávaný s cenou začínající na 1492 amerických dolarech. Chevrolet Deluxe Fleetline z roku 1949 měl rozvor 2921 mm a rozměry 5002 x 1880 x 1678 mm (d x š x v).

Sedan Chevrolet Deluxe 1949 se „zubatou“ přední maskou. Sedan Chevrolet Deluxe 1949 se „zubatou“ přední maskou.

V modelovém roce 1950 přišly Deluxe o zuby v přední masce (foto) a novinkou bylo dvoudveřové kupé hardtop (bez středových sloupků) s velkým panoramatickým trojdílným zadním oknem, nazvané Deluxe Bel Air. Později se Chevrolet Bel Air stal samostatnou modelovou řadou. V roce 1951 se parkovací světla přemístila v přední masce do spodních rohů a změnil se tvar lišt na bocích.

Modely Chevrolet Deluxe 1950 přišly o zuby v přední masce. Modely Chevrolet Deluxe 1950 přišly o zuby v přední masce.

Při koupi modelů Deluxe a Bel Air s pohonem řadovým šestiválcem s objemem 3857 cm3 a výkonem 105 koní se dala objednat dvourychlostní automatická převodovka Powerglide. Standardní šestiválce měly výkon 92 koní. Poslední modelový rok 1952 přinesl návrat „zubů“ do masky chladiče, zvětšení parkovacích světel a tónovaná skla. Nástupcem modelu Deluxe byly Chevrolety 150 a 210, vyráběné v letech 1953 až 1957.

Karel Haas
Diskuze (2)

Doporučujeme