Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frazer Manhattan (1946–1951): První americké poválečné modely

Karel Haas Karel Haas 3. 11. 2022 • 01:36
22
Zobrazit náhledy (22)
Levnější verze Frazer Standard se od Manhattanu lišila chudší výbavou a dvěma svislými členy na předním nárazníku. Frazer Standard byl o 500 dolarů levnější než luxusní model Frazer Manhattan. V modelovém roce 1948 se na karoserii Manhattanu nic nezměnilo. Novinkou modelového roku 1949 byl čtyřdveřový kabriolet s pevnými rámy bočních oken. Kabriolet Frazer Manhattan z roku 1949 měl zakrytá zadní kola a přední masku s obdélníkovým mřížováním. Sedan Frazer Manhattan z roku 1949 měl masivní chromované nárazníky a velkým erbem na kapotě. V modelovém roce 1950 dostal Frazer Manhattan vinylovou střechu bez středových sloupků (hardtop). Výrazně přestylizovaný model Frazer Manhattan ročníku 1951 se střechou hardtop bez pevných středových sloupků. Karoserie nového Frazeru měla stejný rozvor, šířku a výšku jako předchůdce, byla ale delší (5 275 mm). Čtyřdveřový kabriolet Frazer Manhattan 1951 byl poslední americký kabriolet až do příchodu Lincolnu Continental 1961. Na první pohled zaujala maska chladiče s masivní chromovanou lištou ve tvaru písmene T a velkým znakem nad ní. Nová byla také záď vozu s velkým třídílným zadním oknem a zvýšenými zadními blatníky na jejichž vrcholu byla umístěna koncová světla. Milovníci chromu si u modelu Frazer Manhattan Hardtop Sedan přišli na své. Před dvouramenným volantem byly umístěny dva kruhové přístroje a po stranách otvory k větrání interiéru. Hatchback Frazer Vagabond měl zadní stěnu vyklápěnou nahoru a zadní stěnu kufru vyklápěnou směrem dolů do vodorovné polohy. Modely Kaiser Manhattan měly v letech 1953 až 1955 modernější vzhled a byly ještě větší (5 363 x 1 902 x 1 530 mm). Spoustou chromu na karoserii a velkými zadními světly ve tvaru ploutví předčil Kaiser Manhattan své předchůdce z let 1946 až 1951.

Velké sedany Frazer Manhattan, vyráběné automobilkou Kaiser-Frazer, byly prvními americkými vozy s karoseriemi navrženými po válce. Měly pohon zadních kol řadovým šestiválcem a jejich délka překračovala 5 metrů.

Americká automobilka Kaiser-Frazer vznikla na základě partnerství mezi průmyslníkem Henry J. Kaiserem (1882–1967) a automobilovým odborníkem Josephem Washingtonem Frazerem (1892–1971). Automobilka byla založena 25. července 1945, a už v roce 1946 představila veřejnosti v newyorském hotelu Waldorf Astoria prototypy dvou nových vozů. Menší Kaiser měl moderní koncepci s pohonem předních kol a Frazer byl nadstandardní, velký sedan s konvenčním pohonem zadních kol. Kvůli vysokým výrobním nákladům a protahujícímu se vývoji bylo od výroby modelu s předním pohonem upuštěno a pro modelový rok 1947 byly připraveny sedany Kaiser a Frazer, které měly stejné karoserie a pohonné jednotky a lišily se výbavou. Byly to první americké vozy navržené po válce, zatímco modely „Velké trojky“ (GM, Ford a Chrysler) byly jen mírně upravené předválečné modely.

V roce 1947 získal Kaiser-Frazer automobilku Graham-Paige, založenou v roce 1927 třemi bratry Grahamovými. Krátce před koncem druhé světové války se jejím prezidentem stal Joseph Frazer. Po neshodách s Henry Kaiserem opustil v roce 1951 společnost Kaiser-Frazer a na místo prezidenta nastoupil Edgar F. Kaiser, syn Henryho Kaisera.

Výroba modelů automobilky Kaiser-Frazer byla soustředěna v továrně Willow Run v Ypsilanti (Michigan). Továrnu postavila americká vláda před 2. světovou válkou pro Henryho Forda, aby v ní mohl vyrábět bombardéry B-24 Liberator. Ve své době to byla největší tovární budova na světě. Po válce neměl Ford zájem dál továrnu využívat. Společnost Kaiser-Frazer naopak projevila zájem a byl jí nabídnut výhodný pronájem na 5 let. Kromě Willow Run měl Kaiser-Frazer továrny v několika dalších amerických státech, v kanadském Leaside (Ontario), v Haifě (Izrael), japonském Kawasaki, v Mexico City a nizozemském Rotterdamu (tak zvaný „Nekaf“). Po zakoupení automobilky Willys-Overland v roce 1953 byla americká výroba soustředěna v Toledu (Ohio). Později byla továrna ve Willow Run prodána koncernu General Motors.

Frazer Manhattan (1946–1950)

Velký čtyřdveřový pětimístný sedan Frazer série F47 se nabízel v provedení Standard, Deluxe a nejlépe vybavený Manhattan. Luxusní model Frazer Manhattan série F47C (foto) měl premiéru v březnu 1947 a byl o 500 dolarů dražší než základní model Frazer Standard. Návrhem karoserie byl pověřen Howard "Dutch" Darrin (1897–1982), pomáhali mu ale také stylisté automobilky. Novému Frazeru udělila Akademie módy z New Yorku zlatou medaili za design. Výroba byla zahájena 29. května 1946 a veřejnosti se jeho sériové provedení představilo 29. června 1946. Vůz měl rozvor náprav 3.137 mm, rozchod kol 1.473/1.524 mm a vnější rozměry 5.156 x 1.851 x 1.638 mm (délka x šířka x výška). I na americké poměry to byl opravdu velký vůz, poskytující cestujícím i jejich zavazadlům dostatek místa. Od levnějších verzí se Manhattan lišil čtyřmi svislými členy na předním nárazníku.

Od levnějších verzí se Manhattan lišil čtyřmi svislými členy na předním nárazníku. Od levnějších verzí se Manhattan lišil čtyřmi svislými členy na předním nárazníku.

Zadní kola poháněl kapalinou chlazený řadový šestiválec Continental Red Seal 226 CID Supersonic s rozvodem postranními ventily (SV) a objemem válců 3.707 cm3 (vrtání x zdvih: 84 x 111 mm). S karburátorem Carter a kompresním poměrem 7,3:1 měl nejvyšší výkon 101 koní (74 kW) při 3.600/min a točivý moment 244 Nm při 1.400/min. Vůz s pohotovostní hmotností 1.530 kg dosahoval maximální rychlost 135 km/h. Vpředu měl dvojité příčné závěsy a vinuté pružiny, vzadu tuhou nápravu odpruženou podélnými listovými pery. Přední a zadní brzdy byly bubnové, převodovka byla manuální třístupňová.

Stejnou čtyřdveřovou karoserii měly modely Kaiser Special a Custom. Ty měly ale chudší výbavu a byly o 200 až 600 dolarů levnější než základní model Frazeru. V modelovém roce 1947 vyrobila automobilka Kaiser-Frazer 8.940 sedanů F47.

V modelovém roce 1948 se na karoserii nic nezměnilo, dál si mohl zákazník objednat dvoubarevnou karoserií s černou střechou. Novinkou modelového roku 1949 byl čtyřdveřový kabriolet (foto) s pevnými rámy bočních oken, zakrytými zadními koly a bohatší přední maskou s obdélníkovým mřížováním. Sedanů Frazer Manhattan bylo v modelovém roce 1949 postaveno necelých 10 tisíc, základní cena byla 2.573 amerických dolarů.

Novinkou modelového roku 1949 byl čtyřdveřový kabriolet s pevnými rámy bočních oken. Novinkou modelového roku 1949 byl čtyřdveřový kabriolet s pevnými rámy bočních oken.

Frazer Manhattan 1951

Výrazně přestylizované modely Frazer ročníku 1951 se nabízely v provedení čtyřdveřový kabriolet (byl to poslední americký kabriolet až do příchodu Lincolnu Continental 1961), sedan se střechou hardtop bez pevných středových sloupků (foto) a úplnou novinkou byl unikátní sedan Frazer Vagabond v provedení hatchback. Karoserie nového Frazeru měla stejný rozvor, šířku a výšku jako předchůdce, byla ale delší (5 275 mm). Na první pohled zaujala maska chladiče s masivní chromovanou lištou ve tvaru písmene T. Nová byla také záď vozu s velkým třídílným zadním oknem a zvýšenými zadními blatníky na jejichž vrcholu byla umístěna koncová světla.

Na první pohled zaujala maska chladiče s masivní chromovanou lištou ve tvaru písmene T a velkým znakem nad ní. Na první pohled zaujala maska chladiče s masivní chromovanou lištou ve tvaru písmene T a velkým znakem nad ní.

Modernizované Frazery se na veřejnosti ukázaly poprvé v březnu 1950 a vzbudily velký zájem podložený 50.000 závazných objednávek. Po odchodu Josepha Frazera z firmy se ale vedení společnosti rozhodlo soustředit se na jediný model Kaiser a Frazerů 1951 bylo vyrobeno jen něco málo přes 10 tisíc. Frazer Manhattan 1951 poháněl stejný řadový šestiválec s rozvodem SV a objemem 3.707 cm3, jeho výkon byl ale zvýšen na 117 k (86 kW) a točivý moment na 258 Nm. Rychlost vozu stoupla jen nepatrně.

Novinkou ve výrobním programu automobilky Kaiser-Frazer byl hatchback Frazer Vagabond (foto) se zadní stěnou vyklápěnou nahoru společně se zadním oknem a zadní stěna kufru se vyklápěla směrem dolů do vodorovné polohy. Byla chráněna dřevěnými lištami, stejně jako podlaha a zadní část opěradel zadní lavice. Stejné provedení značky Kaiser se jmenovalo Traveller.

Hatchback Frazer Vagabond měl zadní stěnu vyklápěnou nahoru a zadní stěnu kufru vyklápěnou směrem dolů do vodorovné polohy. Hatchback Frazer Vagabond měl zadní stěnu vyklápěnou nahoru a zadní stěnu kufru vyklápěnou směrem dolů do vodorovné polohy.

Klesající zájem o produkty společnosti Kaiser-Frazer byl hlavně způsoben uvedením řady nových modelů Velké trojky v roce 1949. Kaisery a Frazery zůstávaly ve skladech a po odchodu Josepha Frazera se firma rozhodla skončit s výrobou osobních automobilů Frazer. V roce 1953 koupil Kaiser skomírající automobilku Willys-Overland (hlavně kvůli značce Jeep) a obě firmy spojil pod názvem Kaiser-Willys Corporation. Brzy poté byla firma opět přejmenována na Kaiser Motors Corporation a v roce 1955 na Kaiser Industries.

Modely Kaiser Manhattan měly v letech 1953 až 1955 modernější vzhled a byly ještě větší (5.363 x 1.902 x 1.530 mm). Spoustou chromu na karoserii a velkými zadními světly ve tvaru ploutví předčily své předchůdce z let 1946 až 1951.

Doporučujeme

Témata