Frazer Manhattan (1946–1951): První americké poválečné modely
Velké sedany Frazer Manhattan, vyráběné automobilkou Kaiser-Frazer, byly prvními americkými vozy s karoseriemi navrženými po válce. Měly pohon zadních kol řadovým šestiválcem a jejich délka překračovala 5 metrů.
Americká automobilka Kaiser-Frazer vznikla na základě partnerství mezi průmyslníkem Henry J. Kaiserem (1882–1967) a automobilovým odborníkem Josephem Washingtonem Frazerem (1892–1971). Automobilka byla založena 25. července 1945, a už v roce 1946 představila veřejnosti v newyorském hotelu Waldorf Astoria prototypy dvou nových vozů. Menší Kaiser měl moderní koncepci s pohonem předních kol a Frazer byl nadstandardní, velký sedan s konvenčním pohonem zadních kol. Kvůli vysokým výrobním nákladům a protahujícímu se vývoji bylo od výroby modelu s předním pohonem upuštěno a pro modelový rok 1947 byly připraveny sedany Kaiser a Frazer, které měly stejné karoserie a pohonné jednotky a lišily se výbavou. Byly to první americké vozy navržené po válce, zatímco modely „Velké trojky“ (GM, Ford a Chrysler) byly jen mírně upravené předválečné modely.
V roce 1947 získal Kaiser-Frazer automobilku Graham-Paige, založenou v roce 1927 třemi bratry Grahamovými. Krátce před koncem druhé světové války se jejím prezidentem stal Joseph Frazer. Po neshodách s Henry Kaiserem opustil v roce 1951 společnost Kaiser-Frazer a na místo prezidenta nastoupil Edgar F. Kaiser, syn Henryho Kaisera.
Výroba modelů automobilky Kaiser-Frazer byla soustředěna v továrně Willow Run v Ypsilanti (Michigan). Továrnu postavila americká vláda před 2. světovou válkou pro Henryho Forda, aby v ní mohl vyrábět bombardéry B-24 Liberator. Ve své době to byla největší tovární budova na světě. Po válce neměl Ford zájem dál továrnu využívat. Společnost Kaiser-Frazer naopak projevila zájem a byl jí nabídnut výhodný pronájem na 5 let. Kromě Willow Run měl Kaiser-Frazer továrny v několika dalších amerických státech, v kanadském Leaside (Ontario), v Haifě (Izrael), japonském Kawasaki, v Mexico City a nizozemském Rotterdamu (tak zvaný „Nekaf“). Po zakoupení automobilky Willys-Overland v roce 1953 byla americká výroba soustředěna v Toledu (Ohio). Později byla továrna ve Willow Run prodána koncernu General Motors.
Frazer Manhattan (1946–1950)
Velký čtyřdveřový pětimístný sedan Frazer série F47 se nabízel v provedení Standard, Deluxe a nejlépe vybavený Manhattan. Luxusní model Frazer Manhattan série F47C (foto) měl premiéru v březnu 1947 a byl o 500 dolarů dražší než základní model Frazer Standard. Návrhem karoserie byl pověřen Howard "Dutch" Darrin (1897–1982), pomáhali mu ale také stylisté automobilky. Novému Frazeru udělila Akademie módy z New Yorku zlatou medaili za design. Výroba byla zahájena 29. května 1946 a veřejnosti se jeho sériové provedení představilo 29. června 1946. Vůz měl rozvor náprav 3.137 mm, rozchod kol 1.473/1.524 mm a vnější rozměry 5.156 x 1.851 x 1.638 mm (délka x šířka x výška). I na americké poměry to byl opravdu velký vůz, poskytující cestujícím i jejich zavazadlům dostatek místa. Od levnějších verzí se Manhattan lišil čtyřmi svislými členy na předním nárazníku.
Zadní kola poháněl kapalinou chlazený řadový šestiválec Continental Red Seal 226 CID Supersonic s rozvodem postranními ventily (SV) a objemem válců 3.707 cm3 (vrtání x zdvih: 84 x 111 mm). S karburátorem Carter a kompresním poměrem 7,3:1 měl nejvyšší výkon 101 koní (74 kW) při 3.600/min a točivý moment 244 Nm při 1.400/min. Vůz s pohotovostní hmotností 1.530 kg dosahoval maximální rychlost 135 km/h. Vpředu měl dvojité příčné závěsy a vinuté pružiny, vzadu tuhou nápravu odpruženou podélnými listovými pery. Přední a zadní brzdy byly bubnové, převodovka byla manuální třístupňová.
Stejnou čtyřdveřovou karoserii měly modely Kaiser Special a Custom. Ty měly ale chudší výbavu a byly o 200 až 600 dolarů levnější než základní model Frazeru. V modelovém roce 1947 vyrobila automobilka Kaiser-Frazer 8.940 sedanů F47.
V modelovém roce 1948 se na karoserii nic nezměnilo, dál si mohl zákazník objednat dvoubarevnou karoserií s černou střechou. Novinkou modelového roku 1949 byl čtyřdveřový kabriolet (foto) s pevnými rámy bočních oken, zakrytými zadními koly a bohatší přední maskou s obdélníkovým mřížováním. Sedanů Frazer Manhattan bylo v modelovém roce 1949 postaveno necelých 10 tisíc, základní cena byla 2.573 amerických dolarů.
Frazer Manhattan 1951
Výrazně přestylizované modely Frazer ročníku 1951 se nabízely v provedení čtyřdveřový kabriolet (byl to poslední americký kabriolet až do příchodu Lincolnu Continental 1961), sedan se střechou hardtop bez pevných středových sloupků (foto) a úplnou novinkou byl unikátní sedan Frazer Vagabond v provedení hatchback. Karoserie nového Frazeru měla stejný rozvor, šířku a výšku jako předchůdce, byla ale delší (5 275 mm). Na první pohled zaujala maska chladiče s masivní chromovanou lištou ve tvaru písmene T. Nová byla také záď vozu s velkým třídílným zadním oknem a zvýšenými zadními blatníky na jejichž vrcholu byla umístěna koncová světla.
Modernizované Frazery se na veřejnosti ukázaly poprvé v březnu 1950 a vzbudily velký zájem podložený 50.000 závazných objednávek. Po odchodu Josepha Frazera z firmy se ale vedení společnosti rozhodlo soustředit se na jediný model Kaiser a Frazerů 1951 bylo vyrobeno jen něco málo přes 10 tisíc. Frazer Manhattan 1951 poháněl stejný řadový šestiválec s rozvodem SV a objemem 3.707 cm3, jeho výkon byl ale zvýšen na 117 k (86 kW) a točivý moment na 258 Nm. Rychlost vozu stoupla jen nepatrně.
Novinkou ve výrobním programu automobilky Kaiser-Frazer byl hatchback Frazer Vagabond (foto) se zadní stěnou vyklápěnou nahoru společně se zadním oknem a zadní stěna kufru se vyklápěla směrem dolů do vodorovné polohy. Byla chráněna dřevěnými lištami, stejně jako podlaha a zadní část opěradel zadní lavice. Stejné provedení značky Kaiser se jmenovalo Traveller.
Klesající zájem o produkty společnosti Kaiser-Frazer byl hlavně způsoben uvedením řady nových modelů Velké trojky v roce 1949. Kaisery a Frazery zůstávaly ve skladech a po odchodu Josepha Frazera se firma rozhodla skončit s výrobou osobních automobilů Frazer. V roce 1953 koupil Kaiser skomírající automobilku Willys-Overland (hlavně kvůli značce Jeep) a obě firmy spojil pod názvem Kaiser-Willys Corporation. Brzy poté byla firma opět přejmenována na Kaiser Motors Corporation a v roce 1955 na Kaiser Industries.
Modely Kaiser Manhattan měly v letech 1953 až 1955 modernější vzhled a byly ještě větší (5.363 x 1.902 x 1.530 mm). Spoustou chromu na karoserii a velkými zadními světly ve tvaru ploutví předčily své předchůdce z let 1946 až 1951.