Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Humber Hawk (1945-57): Tohle byla britská poválečná klasika

Karel Haas Karel Haas 18. 2. 2021 • 18:11
15
Zobrazit náhledy (15)
Proti předchůdci měl Hawk Mark III větší zadní okno a větší zavazadelník na zádi. Světlomety měl umístěné v předních blatnících a ty byly plynule zapuštěné do boků. Rámový podvozek s výztuhami ve tvaru písmene X byl rovněž modernizován. Přední kola byla odpružena vinutými pružinami a u zadní tuhé nápravy zůstala podélná listová pera. Na jaře 1951 se začal vyrábět Humber Hawk Mark IV, poháněný čtyřválcem s objemem zvětšeným na 2267 cm3 a výkonem 58 koní. Na chromovaných náraznících se objevily svislé dorazy a na zadních blatnících ochrana před odletujícími kameny. Hawk Mark V měl větší spojku, zesílené tlumiče nárazů, zesílený rám a další menší mechanické úpravy. Hlavní změnou verze Mark VI, uvedené v červnu 1954, byla nová hlava motoru s rozvodem OHV, která přispěla ke zvýšení výkonu na 71 k (52 kW). Na karoserii došlo jen k drobným úpravám v podobě bočních lišt a svisle uspořádaných zadních svítilen. Při pohledu zezadu připomínal Humber Hawk Mark VI naši Škodu 1200 Sedan, vyráběný ve stejné době. V roce 1955 byla nabídka modelu Hawk rozšířena o pětidveřové kombi Humber Hawk Mk VI Estate. Kombi se třemi bočními okny na každé straně mělo na zádi páté dveře se závěsy dole, takže se nezvykle otevíraly směrem dolů.

Po ukončení 2. světové války vyráběla anglická automobilka Humber čtyřválcové sedany Hawk, vycházející z typu Hillman 14. V roce 1948 dostaly modernější karoserii, později i ve verzi kombi.

Humber & Co Limited byl britský výrobce jízdních kol z Nottinghamu, uvedený na burzu v roce 1887. Jméno dostal podle jednoho ze zakladatelů Thomase Humbera (1841–1910). V roce 1889 se firma přestěhovala do Coventry a byla přejmenována na Humber Limited. V roce 1896 vyrobil Humber první motorové tříkolové vozidlo a o pár let později první čtyřkolový automobil. Až do začátku první světové války produkoval také motocykly. Výroba jízdních kol ustupovala do pozadí a v roce 1932 byla prodána firmě Raleigh. 

Užitková vozidla začal Humber vyrábět v roce 1925, když koupil výrobce užitkových vozidel Commer. O tři roky později došlo ke spojení s automobilkou Hillman, která patřila bratrům Rootesovým. Humber se tak stal členem Rootes Group spolu s automobilkami Hillman, Singer, Sunbeam a Talbot. Během druhé světové války produkoval Humber obrněná vozidla a hned po válce se vrátil k výrobě osobních automobilů.

Humber Hawk Mark I a Mark II (1945–1948)

Prvním vozem Humber Hawk, vyrobeným po skončení druhé světové války byl v podstatě předválečný čtyřdveřový pětimístný sedan Hillman 14, vyráběný v letech 1938 až 1940. Hawk měl stejný rozvor náprav (2896 mm), byl ale o něco delší (4521 mm), neboť měl vzadu větší zavazadlový prostor. Měl také užší prahové stupačky a jeho pohotovostní hmotnost byla 1380 kg. 

Vpředu umístěný zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec pohánějící zadní kola měl rozvod SV a objem 1944 cm3 (vrtání/zdvih: 75/110 mm). Při kompresním poměru 6,4:1 a s karburátorem Stromberg měl nejvyšší výkon 56 k (41 kW) při 3800 ot/min a točivý moment 130 Nm při 2000 ot/min. Vůz dosahoval maximální rychlost 105 km/h. Také jednokotoučová suchá spojka a čtyřstupňová manuální převodovka s řadicí pákou na podlaze byla převzata z Hillmanu 14. Vůz měl rámový podvozek s předními koly na příčných závěsech, odpružené příčným listovým perem, vzadu měl tuhou nápravu s podélnými poloeliptickými listovými pery. Na všech kolech měl Hawk bubnové brzdy. Verze Mark II (foto) uvedená do prodeje v září 1947 měla řadicí páku přemístěnou na sloupek řízení, upravený plášť vodního chlazení a odvzdušnění benzinové nádrže. Na palubní desce bylo připraveno místo k instalaci rádia.

Hawk Mark II, uvedený do prodeje v září 1947 měl řadicí páku přemístěnou na sloupek řízení, upravený plášť vodního chlazení a odvzdušnění benzinové nádrže. Hawk Mark II, uvedený do prodeje v září 1947 měl řadicí páku přemístěnou na sloupek řízení, upravený plášť vodního chlazení a odvzdušnění benzinové nádrže.

Humber Hawk Mark III, IV a V (1948–1954)

V říjnu 1948 se na londýnském autosalonu v Earls Court představil Humber Hawk Mark III (foto) s novou moderní karoserií, kterou navrhlo studio Loewy. Nový Hawk měl již světlomety umístěné v předních blatnících a ty byly plynule zapuštěné do boků. Proti předchůdci měl větší zadní okno a větší zavazadelník na zádi. Karoserie byla lakována řadou barevných provedení, včetně dvojtónových a metalických. Hawk Mark III měl rozvor náprav 2680 mm, rozchod kol 1422/1448 mm a vnější rozměry 4420 x 1778 x 1632 mm (délka x šířka x výška). Při pohotovostní hmotnosti 1245 kg dosahoval maximální rychlost 115 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 31 s.

V říjnu 1948 se na londýnském autosalonu představil Humber Hawk Mark III s novou moderní karoserií, kterou navrhlo studio Loewy. V říjnu 1948 se na londýnském autosalonu představil Humber Hawk Mark III s novou moderní karoserií, kterou navrhlo studio Loewy.

Čtyřválcový dvoulitrový motor byl převzatý beze změn z předchozí verze. Čtyřstupňová manuální převodovka měla nové gumové uchycení. Rámový podvozek s výztuhami ve tvaru písmene X byl rovněž modernizován. Pérování příčným listovým perem bylo nahrazeno vinutými pružinami a zadní tuhá náprava měla hypoidní převody.

Na jaře 1951 byla třetí verze Hawku nahrazena modelem Humber Hawk Mark IV, poháněným čtyřválcem s objemem zvětšeným na 2267 cm3 s hliníkovou hlavou válců a výkonem 58 k (43 kW). Mark IV měl také větší, 15palcová kola a lehčí převodování řízení, které usnadňovalo manévrování s vozem o hmotnosti 1360 kg. Testy provedené britským časopisem The Motor prokázaly nejvyšší rychlost 115 km/h a akceleraci z 0 na 97 km/h za 30 sekund. Průměrná spotřeba benzinu byla kolem 12 l/100 km. Testovaný vůz stál 850 liber včetně daně.

Humber Hawk Mark V (foto) uvedený na trh v září 1952 měl větší spojku, zesílené tlumiče nárazů, zesílený rám a další menší mechanické úpravy. Vzhled vozu vylepšovala snížená linie kapoty a chromované rámečky kolem bočních mřížek, do kterých byly zabudovány blikače. Na chromovaných náraznících se objevily svislé dorazy.

Hawk Mark V měl větší spojku, zesílené tlumiče nárazů, zesílený rám a další menší mechanické úpravy. Hawk Mark V měl větší spojku, zesílené tlumiče nárazů, zesílený rám a další menší mechanické úpravy.

Humber Hawk Mark VI a Mark VIA (1954–1956)

Hlavní změnou verze Mark VI, uvedené v červnu 1954, byla nová hlava motoru s rozvodem OHV, která přispěla ke zvýšení výkonu na 71 k (52 kW) při 4000 ot/min a točivého momentu na 162 Nm při 2200 ot/min. Na karoserii došlo jen k drobným úpravám v podobě bočních lišt a svisle uspořádaných zadních svítilen (foto).

Na karoserii došlo jen k drobným úpravám v podobě bočních lišt a svisle uspořádaných zadních svítilen. Na karoserii došlo jen k drobným úpravám v podobě bočních lišt a svisle uspořádaných zadních svítilen.

V dubnu 1956 debutovalo poslední provedení Humberu Hawk verze Mark VIA. Drobné úpravy se týkaly převážně interiéru. Novinkou bylo uvedení luxusnější verze nazvané Deluxe.

Humber Hawk Mark VI Estate (1955–1956)

V roce 1955 byla nabídka modelu Hawk rozšířena o pětidveřové kombi Humber Hawk Mk VI Estate (foto). Kombi se třemi bočními okny na každé straně mělo na zádi páté dveře se závěsy dole, takže se nezvykle otevíraly směrem dolů a vytvářely dlouhou rovnou plošinu umožňující přepravu dlouhých předmětů. Kombi vybavené rychloběhem dosáhlo při testech rychlost 128 km/h, zrychlilo na stovku za 26 s a dosáhlo průměrné spotřeby 12,4 l/100 km. Kombi stálo včetně daně 1405 £.

V roce 1955 byla nabídka modelu Hawk rozšířena o pětidveřové kombi Humber Hawk Mk VI Estate. V roce 1955 byla nabídka modelu Hawk rozšířena o pětidveřové kombi Humber Hawk Mk VI Estate.

Modelů Mark III až Mark VI bylo v letech 1948 až 1956 vyrobeno necelých 60.000. V květnu 1957 byl Humber Hawk Mark VIA nahrazen výkonnějším modelem se zcela novou moderní samonosnou karoserií s rozvorem 2800 mm, nazvaným Humber Hawk Series I až IVA. O nich si povíme někdy příště.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku