Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Spark: Druhá jiskřička stále září v Jižní Americe

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Evropany kdysi oblíbená auta dožívají v pro nás exotických zemích ještě mnoho let po ukončení prodeje na starém kontinentu. To je i případ Chevroletu Spark druhé generace.

Miniautíčko má sice vlastně korejský původ (a naproti tomu karoserii navrženou Giugiarem), ale u nás se prodávalo svého času velmi dobře. Vždyť v roce 2008 bylo v České republice nejoblíbenějším novým vozem své kategorie. Řeč je o vlastně druhé generaci Matiz/Spark M200/250, která se nabízela v letech 2005-2009 a předznamenávala tu současnou extravagantní s kódem M300. Modernizace s větší maskou chladiče a změna interního značení přišly v červnu 2007. Jednalo se o globální vůz, který existoval pod značkami Daewoo, Chevrolet a již neexistující Pontiac, krátce se vyráběl i v Polsku v bývalé továrně FSO. Nejčastěji mu říkali Spark, případně u sousedů v Německu přežil původní název Matiz.

Vyrábí se ještě i nejstarší řada M100/150 (po faceliftu s kulatými blinkry), ale nám jde o tu druhou. Ani ta totiž z linek nezmizela, byla mimochodem technicky založena právě na té původní. Montovala se třeba v pákistánském Karáčí u Nexus Automotive, nebo ve vietnamské metropoli Hanoji u společnosti VIDAMCO. Dodnes vyjíždí z indického závodu General Motors v Halolu (stát Gudžarát), Indové dokonce postavili i elektrickou verzi. A nezapomínejme ani na kolumbijskou filiálku amerického koncernu v Bogotě.

Právě tamní specifikace se aktuálně podrobila dalšímu faceliftu. „Veterán“ tedy dosud nezemřel a čeká ho ještě určitě pár dalších let života. Získal novější vzhled včetně rozdvojené mřížky chladiče s centrálním logem na lakovaném pásu uprostřed. Vzhledem k tomu, že kapota stále zasahuje až hluboko mezi stylisticky nezměněná přední světla, přemístil se tento „korporátní“ prvek dolů na nárazník. V něm se navíc usídlily nové mlhovky. Nechybí ani chromované rámečky, alespoň u verze Life na snímcích, která se dále chlubí střešními nosiči a výrazným spoilerem na víku pátých dveří. Koncová světla mají oproti dřívějším evropským modelům jinou grafiku, ale sympatický kruhový tvar jim zůstal. Oplastování zadního nárazníku je nyní nižší a širší. Klasikou v rámci faceliftů jsou nová litá kola a kryty těch ocelových, stejně jako změněná barevná škála laků karoserie.

Kolumbijská „jiskřička“ má pod kapotou jediný motor: dobře známý litrový čtyřválec se 48 kW. Tříválcovou osmistovku již dávno odvál čas. Větší agregát je spřažen výhradně s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Nejvyšší výbavy kromě posilovače řízení a elektrického ovládání oken obsahují také klimatizaci, ba dokonce i multimediální systém s dotykovou obrazovkou, Bluetooth a USB portem. Na ten mohli čeští klienti před čtyřmi lety, kdy se u nás tento Spark doprodával, rovnou zapomenout. V interiéru se žádná revoluce jinak nekonala, fotografie ani nejsou k dispozici.

Prodej na trhu jihoamerické země se rozbíhá, necelých 3,5 m dlouhé supermini stojí v přepočtu od 190 do 242 tisíc korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
26. 8. 2014 21:00
Re: Nejhezčí byla první verze
pravdu díž :yes:
Avatar - Glaukos
2. 5. 2014 08:23
Re: Pořád krasavec
máš divný vkus
1. 5. 2014 22:52
Nejhezčí byla první verze
od Giugiara. Tak nově a přitom elegantně navržený malý automobil, to se jen tak nevidí. Druhá, zhranacená verze už tak dobře nevypadá. A ta současná verze je naprostý hnus. Vzít designové prvky velkých aut a potom je narvat na proporce úzkého a vysokého mikroauta, to nemohlo skončit jinak než katastrofou. K tomu kolečka z nákupního vozíku které se doslova ztrácejí pod masou rovného plechu. A ono přitom jde udělat hezké malé auto i dnes, viz. třeba nové Twingo. Jen se musí myslet a nesnažit se dělat mikroauto rádoby "drsné".
1. 5. 2014 20:49
Pořád krasavec
Na rozdíl od toho hnusu co aktuálně prodávaj pod jeho jménem u nás :-(