Chilská rallye před startem: Bude Neuville korunován?
Belgičan Thierry Neuville má na Chilské rallye první šanci zajistit si titul mistra světa. Jezdec továrního týmu Hyundai má v čele průběžného pořadí náskok 34 bodů na Estonce Otta Tänaka, o další čtyři body zpět je Sébastien Ogier z Francie. K životnímu úspěchu by Neuville potřeboval, aby jeho rivalové výrazně neuspěli.
Kudy vedou cesty do cíle
Chile se do kalendáře WRC vrátilo loni, čtyři roky po svém debutu v roce 2019, rally se sídlem v Concepción asi 500 kilometrů jižně od hlavního města Santiaga. Po shakedownu a čtvrtečním slavnostním startu v Concepciónu začne soutěž v pátek známým okruhem tří rychlostních zkoušek na jihovýchod, který se bude opakovat po poledním servisu. Zbytek rychlostních zkoušek se odehrává přes řeku Biobío na jih s výhledem na Tichý oceán.
Sobota je nejdelším dnem se 139,2 soutěžními kilometry přes další dvě smyčky tří rychlostních zkoušek a zahrnuje úseky, které se dosud nejezdily. Stejně jako neděle, kdy se dvě rychlostní zkoušky pojedou dvakrát bez poledního servisu. Soutěž ukončí 8,78 kilometrů dlouhá Power Stage, na které získává pět nejrychlejších od pěti do jednoho bonusového bodu. Celkem čeká na účastníky soutěže 306,76 měřených kilometrů.
Neuville letos vyhrál Rallye Monte Carlo a nedávnou řeckou Rallye Acropolis. „Nikdy jsme na tom nebyli lépe,“ uvědomuje si Neuville, který o titul bojoval již v minulých letech, ale nikdy neuspěl. Pětkrát skončil celkově druhý. „Několikrát jsme jeli o titul do konce sezony, ale nikdy s takovým náskokem,“ řekl šestatřicetiletý Belgičan, který k jistotě titulu potřebuje mít náskok 60 bodů na Tänaka nebo 61 na Ogiera. Loni v Chile obsadil Neuville druhé místo, letos chce jet hlavně takticky. „Naším hlavním cílem je udržet si slušný náskok v šampionátu. Chceme zvládnout víkend bez problémů a získat co nejvíce bodů,“ řekl Belgičan, který se bude na šotolinových tratích v Chile v první etapě startovat jako první a tím pádem čistit trať soupeřům. „Potřebujeme bodovat. Pak nás čekají asfaltové soutěže ve střední Evropě a v Japonsku, kde víme, že se nám daří,“ podotkl Neuville.

Toyota chce vylepšit skóre
Mistři světa Rovanperä a Ogier letos vyhráli každý tři rallye, což se jim bohužel nepodařilo vylepšit při svých posledních startech ve Finsku a Řecku, a podobně touží po návratu do nejlepší formy po pár nešťastných událostech Evans. Tovární tým Toyota navíc nasadí také vycházející hvězdu Samiho Pajariho, kterýn pojede podruhé s vozem Yaris GR Rally1 Hybrid. Při své premiéře n Finské rallye skončil Pajari celkově čtvrtý a vyhrál jednu erzetu.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Poslední dvě rallye nevyšly z hlediska našich mistrovských ambicí, ale boj nevzdáme. Budeme dál tlačit a soustředíme se na to, abychom vyhráli poslední tři soutěže sezony. Erzety jsou obecně rychlé a plynulé, což by mělo vyhovovat našim jezdcům a našemu autu. Jedna věc, kterou jsme loni zjistili, je, že opotřebení pneumatik může být na suchu poměrně vysoké, takže tomu musíme věnovat pozornost. Pro Samiho je to šance navázat na Finsko, kde se mu dařilo mimořádně dobře, a vidět, jak se cítí s vozem Rally1 v jiném terénu a získat své zkušenosti.“
Kalle Rovanperä: „Silnice jsou rychlé a plynulé jako ve Finsku, ale vlastnosti štěrku a vozovky jsou opravdu odlišné, takže bych řekl, že nejdůležitější je hlídat si opotřebení pneumatik. Loni to pro nás nebyl nejjednodušší závod, ale měli jsme alespoň rychlost. Společně s týmem jsme se z toho snažili poučit, abychom měli čistý víkend a bojovali o umístění na stupních vítězů.“
Elfyn Evans: „Opravdu mě baví jezdit po silnicích v Chile a těším se na akci. Ze dne na den je tu trochu promíchaný charakter: první je trochu techničtější s hřebeny, svým způsobem dost podobný Finsku, a druhý je trochu širší a otevřenější, dokonce trochu jako Wales. Vloni jsme podcenili, jak drsné to bude za sucha, což nás stálo šanci bojovat o vítězství, takže to musíme mít na paměti závislost na tom, jaké bude počasí.“
Sébastien Ogier: „Loni jsem v Chile nejel, ale moje vzpomínky z roku 2019 jsou na pěknou akci s erzetami, kde je příjemné řídit. A také dobrou atmosférou, jakou často míváme, když jedeme do Jižní Ameriky. Takže se tam rád vracím. Bude tam mix některých sekcí, které znám, a některých, které pro mě budou nové, ale nikdy se té výzvy nebojím. V poslední době bylo naše tempo docela silné a v průměru jsme skórovali výše než naši soupeři. Doufám, že v tom budeme pokračovat."
Sami Pajari: „V Chile jsem závodil poprvé minulý rok ve WRC2 a tempo bylo docela dobré. Silnice tam jsou pěkné a trochu podobné některým ve Finsku: většinou docela rychlé a plynulé, samozřejmě s některými specifickými výzvami. Doufám, že zažiju podobný víkend jako ve Finsku. Snažit se užít si jízdu a každým kilometrem se zlepšovat a nepocítit žádný tlak na výsledek. Hlavní věc je získat více zkušeností.“

Program Chilské rallye
Pátek 27. 9. – 13.35 RZ1 (19,72 km), 14.30 RZ2 (13,34 km), 15.21 RZ3 (23,32 km), 19.46 RZ4 (19,72 km), 20.41 RZ5 (13,34 km), 21.32 RZ6 (23,32 km). Etapa celkem 112,76 km.
Sobota 28. 9. – 14.07 RZ7 (15,65 km), 15.01 RZ8 (25,64 km), 16.05 RZ9 (28,31 km), 20.07 RZ10 (15,65 km), 21.01 RZ11 (25,64 km), 22.05 RZ12 (28,31 km). Etapa celkem 139,20 km.
Neděle 29. 9. – 13.23 RZ13 (18,62 km), 14.35 RZ14 (8,78 km), 15.35 RZ15b (18,62 km), 18.15 RZ16 (8,78 km). Etapa celkem 54,80 km.
Průběžné pořadí (po 10 ze 13 rallye)
Jezdci: 1. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 192 bodů; 2. Tänak (Est./Hyndai i20 Rally1 Hybrid) 158; 3. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 154; 4. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 140; 5. Fourmaux (Fr./Ford Puma Rally1 Hybrid) 130; 6. Rovanperä (Fin./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 86; 7. Katsuta (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 80; 8. Sordó (Šp./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 44; 9. Pajari (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) 34; 10. Lappi (Fin./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 33; 11. Mikkelsen, Eriksen (Nor./Hyundai i20 Rally1 Hybrid) 29; 12. Munster (Bel./Ford Puma Rally1 Hybrid) 23; 13. Solberg, (Švéd./Škoda Fabia RS Rally2) 22; 14. Sesks (Lotyš./Ford Puma Rally1 Hybrid) 22; 15. Grjazin (Bul./Citroën C3 Rally2) 12; 16. Rossel (Fr./Citroën C3 Rally2) 11; 17. Kajetanowicz (Pol./Škoda Fabia RS Rally2) 8; 18. Linnamäe (Est./Toyota GR Yaris Rally2) 7; 19. Virves (Est./Škoda Fabia RS Rally2) 7; 20. Latvala (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) 6; 21. Greensmith (Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 6; 22. Solans (Šp./Toyota GR Yaris Rally2) 6; 23. Joona (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) 5; 24. Heikkilä (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) 4; 25. Korhonen (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) 3; 26. López (Šp./Škoda Fabia RS Rally2) 2; 27. McErlean (Irl./Škoda Fabia RS Rally2) 2; 28. Serderidis (Řec./Ford Puma Rally1) 2; 29. Prokop (ČR/Škoda Fabia RS Rally2) 1; 30. Zaldivar (Par./Škoda Fabia RS Rally2) 1.
Značky: 1. Hyundai 445 bodů; 2. Toyota 410; 3. Ford 226.
Vedení v soutěži: Rovanperä 57, Neuville 31, Ogier 30, Evans 12, Lappi 12, Tänak 9; Mikkelsen 7; Katsuta 6, Sordó 2.
Vítězové RZ: Rovanperä 46, Neuville 42, Ogier 34, Tänak 22, Evans 13, Katsuta 10, Fourmaux 6, Lappi 5, Sordó 3, Mikkelsen 3, Sesks 2, Linnamäe 1, Pajari 1.