Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler 300C - Americký Evropan

Zdeněk Anýž
Třetí největší koncern na světě automobilka DaimlerChrysler představila světu na mezinárodní automobilové show v New Yorku svůj nejnovější přírůstek v segmentu luxusních sedanů. Studie pojmenovaná 300C je přímým nástupcem dnes již dožívajícího model...

Třetí největší koncern na světě automobilka DaimlerChrysler představila světu na mezinárodní automobilové show v New Yorku svůj nejnovější přírůstek v segmentu luxusních sedanů. Studie pojmenovaná 300C je přímým nástupcem dnes již dožívajícího modelu 300M, který mimo prodejní úspěchy v USA zaznamenal i poměrně slušné prodeje v Evropě, ale i v České Republice.

Původní modelová řada 300 zahájila prodeje již v roce 1955 modelem C a na svou dobu se jednalo o unikátní skloubení luxusního sedanu a sportovního automobilu do jednoho kompaktního celku. Ačkoliv dnes se nejedná o nic zajímavého v 50. letech zejména v USA nebylo v tomto segmentu příliš na výběr. Vrcholila doba velkých silničních křižníků s charakteristickým designérským prvkem nazývaným ploutve, nebo sportovních automobilů obvykle pro dvě osoby, v lepším případě v provedení coupe. Vzpomeňme si na první modely Corvette. Ano na tuto dobu Chrysler učinil revoluční řešení a začal vyrábět luxusní sportovní sedany s motorem HEMI o výkonu pohybujícím se na hranici 400 koňských sil. Byla to předzvěst budoucího inovátorství na poli automobilového designu.

Moderní doba přinesla automobilce opět celosvětové úspěchy. Konec 80. let Chrysler ukázal světu jak má vypadat ideální rodinné auto a odstartoval módní vlnu aut dnes nazývaných jako MPV. Jeho Chrysler Caravan / Dodge Voyager (v Evropě pojmenováno obráceně) se stal předlohou pro širokou konkurenci.

Historie novodobých sedanů od Chrysleru začala v roce 1992, kdy představil svůj revoluční model Chrysler LHS (v Evropě New Yorker). Revoluční pro automobilku byl hned v několika směrech. První zástupce nového designu, první zástupce s novým motorem a konečně první model na novém podvozku. V designu byl revoluční pro Chrysler v pojetí, jednalo se o první model, který neměl charakteristické vzhledové prvky „ameriky“, ale moderní nadčasové linie luxusní limuzíny. Celosvětově však přinesl prvek, který je znám pod pojmem „cab forward“ jedná se o extremně ostrý úhel čelního skla ke karoserii. Toto řešení na které je dodnes výrobce pyšný zaručilo maximalizaci interiérového prostoru a poskytlo příznivé hodnoty aerodynamického odporu. Mimo této pro zákazníky asi nejvýraznější změny, proběhla revoluce v pohonných jednotkách. Namísto nevýrazných čtyř válců a V6 od koncernového Mitsubishi, představil v roce 1992 motor 3.5 V6 24v o výkonu 210 koňských sil. Jeho hladký běh, vysoká spolehlivost a postupné zvyšování výkonu až na 255 koní si získalo mnohé zákazníky nejen v rodné zemi. Nejméně viditelnou změnou byla nová strategie využití takzvané LH podvozkové plošiny. Ta si odbyla premiéru v 1992 ve výše jmenovaném modelu LHS a nedlouho za ním Chrysler zahltil trh modely jako jsou například Sebring, Intrepid, Eagle a Vision, i když se jednalo o identické modely s mírně pozměněným designem, vše ostatní zůstalo identické. Díky této široké nabídce Chrysler dosáhl poprvé ve své historii významné prodeje na evropském trhu.

Dnes světu představuje Chrysler nový luxusní sedan pro který čerpal inspiraci z celé své historie, kombinace zlatých časů automobilismu 50 let, nové designérské trendy představené v nedávných konceptech a moderní výrobní postupy implementované v minulém desetiletí.

Už při prvním pohledu je zřejmé jakým směrem Chrysler obrátit svou pozornost. Zdá se, že Chrysler opět našel mezeru na trhu a uvedl luxusní sedan, který splňuje veškeré prvky pravého luxusu. Ačkoliv se zdá vysvětlení příliš jednoduché, popřemýšlejme o autě pečlivěji. Dnešní trend světových značek vyrábějící luxusní automobily se ubírají již léta postupně, ale jistě od designu klasických limuzín ke směru sportovních sedanů. Automobily vyjadřují již ne okázalost a pohodlnost cestování, ale dravost, rychlost, průbojnost. Designérské studio Chryslera si zvolilo strategii protiproudu a navzdory svému předchůdci dnes vyráběné 300M, zvolilo vzhled a určení zcela odlišné. Po sportovních ambicích ani vidu, zato luxusním vzhledem pohodlné a okázalé limuzíny se ani v nejmenším nešetřilo.

Exteriéru dominuje rozměrná mřížka chladiče s vkusně zasazeným okřídleným znakem utvářejí hlavní charakteristiku celého vozu. Tento prvek je premiérou v sériové produkci, ovšem náznak o budoucím použití byl uplatněn ve velmi zdařilé studii Chronos představené již v roce 1998. Přední světlomety vybavené sériově xenony zdůrazňují mohutnost celé stavby, mírně větší průměr potkávacích světlel dokončuje již vše řečené. Opticky přední část rozdělují nárazníkové lišty pokračující kolem celého vozu. Integrovaná poziční světla na bocích nárazníkové lišty jen oživují jednobarevnost této časti. Deflektor vzduchu s mřížkovaným vstupem pro chlazení brzd doplněný o mlhová světla kulatého tvaru jen harmonicky korespondují se zbytkem.

Boční silueta neevokuje žádné agresivní dojmy či pocity, v boční linii udržuje přísně hladké tvary. Eleganci bočního pohledu narušují jen zadní svítilny, které s konzervativně honosným pojetím přední masky příliš nekorespondují a nevytváří tak harmonický celek. Z tohoto pohledu je to pravděpodobně jediná vytknutelná vada na kráse. Pravděpodobně návrhář chtěl docílit synchronizace zadních lamp s horním linii a boční lištou, tím i oživil horní polovinu boku. Pochvalu bez výhrad naopak zaslouží 20palcová leštěná kola.

Zadní část 300C by se dala charakterizoval jako ze všeho nejméně originální. Reflektuje stávající prvky designu Chrysler. Jednoduchá jednolitá plocha s pouze jednou hranou a výrazným znakem výrobce, je standardní řešení použité již u předcházející 300M a posléze uplatněné i v menších modelech Sebring a Neon. Rozměrné svítilny ačkoliv více jak dostatečně rozměrné z hlediska bezpečnosti, příliš nekorespondují s pojetím automobilu jako celku. Jako by se návrhář zalekl přílišné odlišnosti od stávající linie a snažil vtělit novému vozu alespoň kousek z předcházejících modelů. Pozitivním řešením je použití celočerveného překrytí světel, zda se tak ovšem bude konat u i evropské verze je otázkou. Posledním výrazným znakem je mohutný nárazník doplněný o dvojici koncovek výfuku bezpečně identifikující původ 300C.

Zcela zásadním přepracováním prošel interiér, do dnešních dnů vždy Chrysler používal útulný, maximálně komfortní interiér plný zaoblených křivek evokující spíše domácí prostředí než pracovní prostředí řidiče. Nakonec tato vlastnost vždy patřila k americkým automobilům, nyní 300C zvolila velmi odlišný způsob jak vytvořit svět luxusu bez známek klasické americké image. Ostré linie, velké množství chromu a decentní uplatnění dřeva, tak by se dal obecně charakterizovat velmi moderní pro některé možná až trochu futuristický vzhled. Některé prvky však zaslouží podrobnější komentář. Příkladem jsou ukazatele na přístrojové desce, jejich retro styl sice Chrysler používá téměř ve všech modelech, zde je však vzhled dobroušen k naprosté dokonalosti, pečlivě vybraný font číslic, světlá barva podkladu a chromované rámování je pro vyznavače tohoto stylu ryzím potěšením. Tvar volantu též doznal radikální změny, koresponduje se stylem vzhledu interiéru a je doplněn o vykládání dřeva a chromu, za zmínku stojí maličkost, která je jen designérským bonbónkem než že by měla praktický účel. Chromované kroužky mezi koženým potahem a dřevem na obruči volantu vypadají velmi luxusně a originálně. Nakonec známé pravidlo, kdy z luxusního auta dělají luxusní auto právě tyto maličkosti se 300C snaží beze zbytku potvrdit. Střed palubní desky s chromovaným rámem je doplněn stejně jako u 300M hodinami v analogovém provedení, novodobá móda na území USA, téměř veškeré luxusní automobily tento doplněk již obsahují a nezdá se že by měl v dohledné době skončit, je zkrátka oblíbený. Ve střední části se nachází multifunkční centrum převzaté z automobilů Mercedes, zcela dole je pak umístěné ovládání klimatizace. Jediným záporem na celém interiéru je nenápaditý vzhled palubní desky před spolujezdcem. Přeci jenom mohutnost plastu nepůsobí příliš elegantně a dá se říci, že vkusná linka z dřevěného, případně chromovaného dekoru by výrazně posunula vzhled k lepšímu. Studie však není finálním produktem a je možné, že výrobce změní názor a jinak povedený interiér podobným nápadem opatří.

Technika automobilu je jasně koncernová, smutná zpráva pro příznivce amerických vozů, příznivá pro stoupence německé techniky. 300C používá novou generaci podvozku označovanou jako LX. LX platforma je pouze pro automobily s pohonem zadních kol. Tímto Chrysler překonal další překážku do náročné klientely vyznávající pohon zadních kol. Použité nápravy jsou však již z německé produkce Mercedesu, stejně tak 5st automatická převodovka s možností manuální volby převodových stupňů v tomto případě pojmenované jako AutoStick, stejně jako u většiny konkurentů se jedná převodovku s hydrodynamickým měničem. Mnohem zajímavější jsou však informace o pohonných jednotkách. Pro tento model připravil výrobce hned několik variant. Zůstává v nabídce tradiční 3.5 V6 o výkonu 255 koňských sil, ten bude k dispozici jako základní varianta, ovšem pro Evropany nijak atraktivní benzínový motor bude doplněn nově o diesel z produkce Mercedesu kde je označován jako 320 CDI, tento motor by se měl stát pilířem evropských prodejů. Asi nejvíce zajímavou pohonnou jednotkou se stane motor HEMI o obsahu 5.7 V8, ačkoliv objem je shodný s motory od konkurenční General Motors jedná se o originální produkci automobilky Chrysler. Nakonec ne jenom objem je na něm zajímavý. Co že to vlastně motory HEMI jsou? HEMI - Hemispherieal Combustion Chambers - tzv. polokulovité spalovací prostory. Poprvé použité v sériové produkci v polovině 50. let. později zejména u nejsilnějších modelových řad Chrysler 300 v polovině 60 a začátkem 70. let. Implementace však proběhla i v ostatních značkách koncernu Chrysler, tedy v Plymouth a Dodge. Tehdejší sériové výkony kolem 400 koňských sil nebyly nic vzácného. Svojí novodobou premiéru si nedávnou odbyl HEMI motor nejdříve v klasických amerických pickupech Dodge RAM, 300C se stane prvním osobním automobilem, kde bude staro-nový HEMI opět použit. Výkonové parametry 345 hp a 508Nm by snad měly uspokojit většinu potenciálních zákazníků. Problémem tedy jen zůstává zda se s touto motorizací setkáme na našich silnicích, přeci jenom jedná se o výrazně americkou záležitost a zdejší zákaznicí preferující někdy až přehnaně dieselové motory i do těch nejluxusnějších automobilů. Na druhou stranu zůstává nejasné zda se použije diesel motor na americkém trhu, tamější zákaznicí v osobních automobilu diesel jistě neocení nehledě na přísnější emisní limity na území USA, které znemožňují většině motorů CDI vstup na trh – neprošly emisní zkouškou v 7 státech unie.

Chrysler 300C je nadprůměrným vozem. Má svůj vlastní, originální, nezaměnitelný styl, část technologie Mercedesu, která pomůže zlepšit image automobilky na evropských trzích. Dále díky použití nové podvozkové plošiny se můžeme těšit na další minimálně stejně dobré modely. Ostatně již prvním ohlášeným je tak trochu netradiční kombík Dodge Magnum, další budou v jistě dalších nejméně 8 letech pokračovat, stejně jako se stalo u LH podvozku. A vůbec nejdůležitější je velmi úspěšná strategie celé automobilky. Chrysler vždy na přeplněném trhu našel skulinku pro zcela nový druh automobilu. Vzpomeňme na již zmiňovaný Chrysler Voyager, na nynější nejúspěšnější model PT Cruiser a horkou novinku Chrysler Pacifica. Chrysler 300C je jen výsledkem neustálého hledání nových příležitostí, zda však bude úspěšný rozhodnou zákazníci na téměř celém světě.



Zdeněk Anýž