Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler PT Cruiser

Tomáš Zajíček
Málokterý vůz vzbudil při premiéře takovou pozornost jako právě nový Chrysler PT Cruiser, který svou velkoprostorovou koncepcí a inovativním retrodesignem překračuje tradiční segmenty trhu a spojuje víceúčelovost rodinného vozidla s atraktivním...

Málokterý vůz vzbudil při premiéře takovou pozornost jako právě nový Chrysler PT Cruiser, který svou velkoprostorovou koncepcí a inovativním retrodesignem překračuje tradiční segmenty trhu a spojuje víceúčelovost rodinného vozidla s atraktivním stylingem, vzbuzujícím obdiv a emoce. PT Cruiser je také příspěvkem k novému pojetí značky Chrysler na evropském trhu a oslovuje nové skupiny zákazníků, čímž vytváří novou a image tradiční značky, která vyrábí osobní automobily déle než 75 let.

Chrysler PT Cruiser vytváří v Americe zcela nový segment velkoprostorových automobilů nižší střední třídy, zatímco v Evropě a Asii přináší nový stylistický pohled na vozidla tohoto druhu. Vychází vstříc zákazníkům, kteří stále víc využívají volného času, cestují s celými rodinami a přepravují množství předmětů. Předpona PT znamená Personal Transport, tedy individuální dopravu, a vyjadřuje variabilitu a flexibilitu PT Cruiseru pro každého zákazníka. Chrysler PT Cruiser si vypůjčil designerské prvky z klasických amerických vozů, ale interpretuje je s velkou dávkou smyslu pro zábavu, svobodu a volnomyšlenkářství. Zdařilé skloubení moderního a nostalgického designu pak vytváří vzhled a osobnost PT Cruiseru.

Při délce 4288 mm je Chrysler PT Cruiser srovnatelný s běžným osobním automobilem střední třídy, což umožňuje slušnou obratnost v městském provozu, ale vnitřním objemem interiéru 3,4 krychlového metru soupeří s velkými sedany. K mnohostrannosti PT Cruiseru navíc přispívají čtyři boční dveře s velkým úhlem otevření, výklopná zadní stěna, dělená sklopná opěradla zadních sedadel a úložné prostory rovněž pod sedadly. Pro Evropu se tento víceúčelový automobil s pohonem předních kol dodává se zážehovým čtyřválcovým motorem 2,0 l DOHC 16V a pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Později nabídku rozšíří přeplňovaný vznětový čtyřválcový motor s přímým vstřikem paliva systému common rail.

Chrysler vždy stál na čele technického pokroku a v historii automobilového průmyslu mu patří řada průkopnických činů. Se značkou Jeep vytvořil synonymum lehkého terénního osobního vozu s pohonem všech kol, s modely Dodge Ram přeměnil zákony designu lehkých užitkových automobilů Pick-up a vytvořil největší trh velkoprostorových osobních vozů s Voyagerem, který od roku 1984 vznikl ve víc než osmi milionech exemplářů. Supersportovní Chrysler Viper a Plymouth Prowler pak proměnily sny ve skutečnost, z koncepčních studií se staly sériovými výrobky.

S těmito úspěchy na mysli vytvořili u Chrysleru dvoudveřové prostorné kupé Pronto Cruizer, které se představilo na Ženevském autosalonu 1998. Jeho dalším vývojem vznikla pětidveřová studie Pronto Cruizer AWD s pohonem všech kol, další stupeň v procesu od konceptu k realitě, z níž pak byl přímo odvozen sériový PT Cruiser, zkonstruovaný navzdory nostalgickým linkám nejmodernějšími počítačovými metodami včetně softwaru CATIA, digitálního modelu DMA a virtuální reality VR.

"Jakmile jsme dokončili základní design, hned tady byli lidé, kteří si PT Cruiser absolutně zamilovali," říká Bryan Nesbitt, tvůrce vnějšího designu Chrysleru PT Cruiser, "našli se ovšem i tací, kterým se to nelíbilo, ale postupně přicházeli PT Cruiseru na chuť. Toto napětí naznačilo, jak populární nové vozidlo může být, protože stejné spektrum emocí jsme zaznamenali rovněž u tak převratných novinek jako jsou supersportovní Viper nebo atraktivní pikap Ram!"

Chrysler PT Cruiser modelového roku 2001 se vyrábí v závodě Toluca Assembly Plant v Mexiku a jeho prodej bude zahájen v létě 2000. První automobily pro Evropu byly vyexpedovány lodní dopravou v dubnu 2000.

TECHNICKÝ POPIS

Chrysler PT Cruiser se pro Evropu a jiné exportní trhy dodává se základním zážehovým dvoulitrovým motorem, známým z nové generace sedanů Neon 2000, který pohání kola přední nápravy. Pro PT Cruiser byl však upraven, největší výkon se zvýšil na 104 kW (140 k) při 5700 ot/min a točivý moment na 186 Nm při 4400 ot/min. Tato pohonná jednotka s čtyřventilovým rozvodem 2x OHC a elektronickým vícebodovým vstřikováním paliva se alternativně dodává s manuální i samočinnou převodovkou. Pětistupňová převodovka s přímým řazením je odstupňována s ohledem na optimální jízdní výkony a příznivou spotřebu paliva, zpětný chod je doplněn brzdou rotace ozubených kol pro rychlejší řazení. Pro zvýšení životnosti při nárůstu točivého momentu doznala pětistupňová převodovka, odvozená z Chrysleru Neon, řadu úprav jako silnější vstupní hřídel, širší ozubení a ložiska s větší únosností. Alternativně se dodává čtyřstupňová samočinná převodovka s elektronickou řídicí jednotkou a větším stálým převodem rozvodovky.

Aby bylo cestování PT Cruiserem co nejpohodlnější, zaměřili se konstruktéři na zvýšenou tuhost samonosné ocelové karoserie, systém uložení náprav v karoserii a nastavení charakteristik pérování pro minimalizaci hluku, vibrací, tvrdých nárazů a naklánění karoserie. Tuhá stavba přední nápravnice omezuje přenášení hluku valení a vibrací motoru do interiéru vozidla. Vzadu je rovněž pérování vinutými pružinami, nepoháněná zadní náprava má vlečená ramena, spojená torzně poddajnou příčkou, a je příčně ustavena Wattovým přímovodem, jehož víceprvkový systém proti jedinému příčnému ramenu přináší řadu výhod jako jsou redukce příčného pohybu nápravy, přesnost vedení kol a tedy stabilita jízdy. K dobrým jízdním vlastnostem přispívá také dobrá tuhost karoserie.

Variabilní interiér PT Cruiseru dovoluje víc než 25 základních možností uspořádání. Nový vůz patří k nejuniverzálnějším dopravním prostředkům pro smíšenou dopravu osob, zavazadel, či jiného nákladu; sklápění opěradel, celých sedadel, či jejich vyjmutí umožňuje přizpůsobit vozidlo řadě účelů. S vyjmutými zadními sedadly vzroste zavazadlový prostor z 538 na 1820 l, ložná plocha má šířku mezi podběhy kol 1070 mm a ložná délka je 1520 mm. Pro snadnou nakládku a vykládku je k dispozici po otevření výklopné stěny v zádi otvor o šířce 1010 mm a výšce 850 mm, přičemž práh nákladového otvoru je jen 632 mm nad vozovkou. Pokud sklopíme zadní opěradla sedadel, můžeme je zakrýt snímatelným policovým panelem, přičemž také opěradlo spolujezdce vedle řidiče lze sklopit ve stejné výškové úrovni a přepravovat tak dlouhé předměty o délce do 2440 mm, aniž by zadní stěna musela být otevřená. Opěradlo zadního sedadla je dělené v poměru 2:1, všechna sedadla pro pět cestujících mají nastavitelné opěrky hlavy a tříbodové bezpečnostní pásy, nechybí kotevní systém pro dětskou sedačku. Design interiéru ladí s vnějšími tvary, základními prvky jsou kruhový a oválný motiv, které najdeme na kontrolních přístrojích, ovládání klimatizace a větrání, středu volantu, vnitřním osvětlení, zpětném zrcátku, kličkách dveří atd. Ve voze je množství odkládacích prostorů, nechybějí čtyři držáky pohárků s nápoji, velké kapsy ve dveřích a na zadní stěně předních opěradel či schránka na mince. Také bezpečnost je na vysoké úrovni, tuhá karoserie spolehlivě ochrání cestující v případě kolize, dodávají se čelní i boční airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, vpředu s napínači, stavitelné opěrky hlavy, dětská pojistka zadních dveří a elektronický imobilizér. Chrysler PT Cruiser se vyrábí ve třech stupních výbavy od základní Classic, přes lépe vybavenou Touring, až po luxusní Limited Edition s koženým čalouněním, vyhřívanými sedadly, klimatizací a ABS s kotoučovými brzdami na všech kolech už v základu. Pro Classic a Touring se dodává ABS/TC, klimatizace, audioaparatura, elektrické střešní okno, tempomat a další doplňky za příplatek. Všechny vozy s ABS mají čtyři kotoučové brzdy a protiprokluzové zařízení TC (Traction Control).

Není pochyb o tom, že vnější tvary připomínají americké automobily pozdně třicátých až čtyřicátých let, ovšem moderní technologie PT Cruiseru a jedinečný vzhled, vzbuzující emoce i nadšení zároveň...

Technické údaje
Motor 2,0 16V
Druh zážehový
Zdvihový objem (cm3) 1996
Válce/ventily 4/4
Max. výkon (kW/ot) 104/5700
Max. točivý moment (Nm/ot) 188/4150
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 190 (166)
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km) 11,5 (13,1)
Mimo město (l/100 km) 7,0 (7,9)
Kombinovaná (l/100 km) 8,7 (9,8)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4288
Šířka (mm) 1705
Výška (mm) 1601
Rozvor (mm) 2616
Rozchod vpředu (mm) 1481
Rozchod vzadu (mm) 1478
Objem zav. prostoru (l) 538/1820
Pohotovostní hmotnost (kg) 1350-1385
Rozměr pneu 195/65 R15 až 205/55 R16
Tomáš Zajíček