Čína chce zasáhnout proti bezhlavému rozvoji elektromobilu. Proč?
Vláda tento sektor masivně podporuje, ale odborníci varují před negativním dopadem nadměrných kapacit. Podle březnových údajů tam 102 firem vyrábělo 355 různých typů těchto vozů, napsala agentura Reuters.
Jak oznámila mluvčí NDRC, Peking hodlá do odvětví vnést pořádek tak, že upraví parametry pro vstup do průmyslu, posílí odpovědnost podniků a zlepší vládní dohled.
Důraznou podporou sektoru se vláda snaží nejen snížit emise zplodin z tradičních spalovacích motorů, ale také podpořit postavení země ve sféře špičkových technologií.
Podle údajů ministerstva průmyslu čínské automobilky prodaly za letošních prvních pět měsíců 328.000 takzvaných nových energetických vozů, tedy převážně elektrických aut a elektrických hybridů, což znamená meziroční zvýšení o 141,6 procenta. V závěru loňského roku jezdilo v zemi 1,8 milionu těchto automobilů, což je více než polovina ze světového počtu.
Velkorysé subvence místních vlád zaměřené na výrobu regionálních průmyslových hráčů podle odborníků přispěly k nadměrné kapacitě a nízké efektivitě výroby. Vláda se také obává, že rychlost, s jakou se objevují rozdílné konstrukce vozidel, se pro výrobce stane brzdou ve snaze o upevňování pozic na zahraničních trzích.
S cílem racionalizovat sektor a potlačit iracionální investice už ministerstvo průmyslu zrušilo daňové úlevy pro téměř 2000 projektů elektromobilů, uvedla agentura Reuters.