Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínské pneumatiky: Jsou levné, ale vyplatí se?

Matouš Jelínek
Diskuze (270)
Cenový rozdíl mezi prémiovou pneumatikou osvědčeného výrobce a levným dovozem z Číny může činit i méně než 500 Kč. Vyplatí se šetřit? Exkluzivně jsme obě možnosti porovnali.

Jedeme lehce přes devadesát, když míjíme značku označující bod, kde máme šlápnout maximální silou na brzdy. Pás se zařezává do těla a pedál pulzuje pod nohou. To se ABS bílého golfu snaží najít co nejlepší kontakt s vozovkou. Právě jsme na zkušebním polygonu Bridgestonu EUPG, asi padesát kilometrů jižně od Říma. Úkol? Porovnávat levné pneumatiky dovezené z Dálného východu s běžnou produkcí renomovaného výrobce.

Když auto se zakymácením konečně zastavuje, můžeme z měřicího zařízení GPS odečíst brzdnou vzdálenost mezi pětaosmdesátkou a nulou. „Racelogic hlásí 35,1 metru,“ říká kolega z místa spolujezdce.

Průměrný podprůměr

Vystupujeme a jdeme si prohlédnout, na čem jsme vlastně test absolvovali. Plášť se jmenuje Hifl y HF 201. „Nakoupili jsme různé výrobky nejlevnějších

výrobců a řádně je otestovali,“ vysvětluje Gert Meylemans z Bridgestonu, který nás na testování pozval. „Úplně nejhůře dopadl Sailun. Hifl y skončil ve všech kritériích včetně ceny průměrně, navíc se jedná o třetí nejdováženější čínskou značku,“ vysvětluje, proč volba padla právě na tohoto výrobce. Jeho produkty se ostatně běžně prodávají i u nás. Za pravdu mu dává umístění v nezávislých testech – mezi Číňany se skutečně najdou i horší.

Na první pohled docela obyčejné obutí se nijak neliší od zavedených značek. Evidentně jsou pryč doby, kdy čínské produkty připomínaly pneumatiky jen tvarem. A ani ten nebyl zrovna dokonalý. Historky o nevyvážitelnosti k nám putovaly z pneuservisů jak na běžícím pásu. Hlad po levných produktech přitom neklesá. Mezi roky 2007 a 2013 se podle statistik EU dovoz obutí z Říše středu téměř zdvojnásobil.

reportaze testypneu svetmotoru reportaze testypneu svetmotoru

Divoký slalom

Nechme nyní stranou výsledek při brzdění a přesuňme se na další stanoviště. Čeká na nás trať na suchu. Stejně jako v předešlém případě usedáme

za volant Golfu VII 2.0 TDI s odpojenou stabilizací. Nejprve bereme na vyjížďku prémiového konkurenta, se kterým dnes budeme srovnávat: Bridgestone Turanza T001.

V úzké klikatici mezi kuželkami působí auto velmi stabilně. Ztráta přilnavosti, přicházející ve slalomu kolem sedmdesátky, je velmi pozvolná. Vůz, u něhož standardně nejde ESP vypnout, překvapuje tendencí k přetáčivosti. I vyhýbací manévr zvládáme bez obtíží rychlostí kolem sedmdesáti.

Přesedáme do identického vozu s čínskými gumami. První dojmy? Žádný zásadní rozdíl. Když však více tlačíme na pilu, stává se auto výrazně nedotáčivým. Následná přetáčivost přichází velmi rychle – poslední kuželku ve slalomu dokonce vynecháváme. Raději si ani nepředstavovat, co by to znamenalo v reálném provozu. Hůře se auto chová i při nouzovém manévru. Končíme v hodinách. „V porovnání jsou jasně horší, ale úplná hrůza to není,“ shodujeme se v hodnocení výrobku Hifly s dalšími účastníky před přesunem na další stanoviště.

Na mokru je horko

Míjíme „výběh“ s traktory bez řidiče, které zde jízdou do kolečka dnem i nocí testují nové produkty, a míříme na mokrý okruh. „Nejprve se po něm projedete sami, následně vás s oběma druhy pneumatik svezu já,“ směje se šéf testovacích pilotů značky a bývalý závodník formule 1 Stefano Modena.

Tentokrát nejprve usedáme za volant vozu se vzorkem Hifly. Auto je na mokru už při nízkých rychlostech výrazně nedotáčivé, na výjezdu ze

zatáčky potom chybí trakce. Po přesednutí zjišťujeme, že nejpropastnější rozdíl spočívá v ovladatelnosti. Ztráta přilnavosti u čínského obutí je skoková a jízda na této tenké hranici není ničím příjemným. Když si však vzpomeneme na hororové zážitky, které jsme s čínskými produkty zažívali na mokru před několika lety, musíme uznat, že tamní výrobci urazili kus cesty.

O tom, jak velký rozdíl ale zůstává, se přesvědčujeme na jiném mokrém okruhu jako Stefanovi spolujezdci. „Obě trasy pojedu úplně stejně rychle, můžete mě kontrolovat,“ říká, když znovu usedáme do volkswagenu. Zkoumáme jej ostřížím zrakem: zatímco první okruh na značkovém produktu zvládáme bez větších obtíží, při druhém je auto dost neposedné a nestabilní. Nejvíce se to projevuje na rovince, kde mají levné gumy silné sklony k aquaplaningu. Představa typické noční jízdy do Itálie přes propršené Alpy by nás vůbec nelákala.

To brzdění…

Přijde vám z našich řádků, že to s těmi čínskými produkty vlastně není zas až tak hrozné? Pro odpověď se vraťme na úplný začátek – k exaktnímu měření. Tentokrát si to k brzdnému bodu po mokré ploše šine šedý golf obutý do prémiových pneumatik. Znovu následuje maximální možné brzdění a zaražení do bezpečnostních pásů. Když nápor na naše těla končí, svítí na měřícím zařízení hodnota 30,8 metru. Zastavili jsme o 4,3 metru dříve.

Levnější pneumatiku pořídíte na našem trhu od 1074 korun, značkovou o 445 Kč dráž. Znamená to, že za metrové zkrácení brzdné dráhy se připlácí zhruba stovka. Čtyři značkové pneumatiky vyjdou o necelé dva tisíce dráž. A už je jedno, kterého prémiového výrobce zvolíte – ceny se výrazně neliší. Když si představíme nouzové brzdění před přechodem nebo jakoukoliv jinou krizovou situaci, v rozhodování bychom neváhali. Mimochodem už jsme říkali, že levnější varianta jela v místě, kde dražší gumy zastavily, ještě 30 km/h?

Pár čísel o pneumatikách

78 % řidičů jezdí na podhuštěných gumách.

75 % nehod způsobených ve Španělsku z důvodu obutí bylo na gumách z druhé ruky.

57 % Britů mění pneumatiky až po dosažení zákonné hranice hloubky dezénu 1,6 mm.

21 % Francouzů nadále odkládá nákup nové sady, přestože už má vzorek mělčí než 1,6 mm.

Konkurenti doporučení ADAC
Michelin Primacy 1776 Kč
Goodyear EfficientGrip Performance 1515 Kč
Continental ContiPremiumContact 1699 Kč
Dunlop SP Sport Blueresponse 1487 Kč
Pirelli P7 Cinturato 1918 Kč
Jedná se o nejnižší ceny ve shodném rozměru 205/55 R 16, hodnocené v testu německého autoklubu ADAC nejhůře známkou chvalitebný

Matouš Jelínek
Diskuze (270)
13. 9. 2022 14:58
Čínské pneušky
Je bezesporu, že čínské pneumatiky nepodávají stejný výkon jako třeba značka Michelin nebo i Barum. Kupovat nejlevněji se někdy prodraží - na spotřebě, výdrži neřku-li když dojde k nehodě z důvodu horší trakce. Jenže taková sada pneumatik se občas pěkně podraží. Osobně bych si radši koupil starší DOT než Čínu, jenže i tady je dost malý výběr, takže nakonec to stejně dopadne na tu Čínu. Pěkně o tom píšou na https://www.pneu-***/cinske-pneumatiky - nemůžu než souhlasit, že pro někoho je čínská pneumatika prostě chytrá volba. Ale kdo najezdí hodně kilometrů měl by si koupi Číny třikrát rozmyslet.
22. 10. 2015 10:14
Re: Cena
Pěkný přehled je tady [url]https://www.test-pneumatik.cz/cinsk…
Avatar - rohYpnol
17. 5. 2015 19:13
Re: Na gumách se nevyplácí šetřit
Matadory vycházejí obvykle ještě hůř než Barum ;-) Docela se vzmáhá Sava, z laciných bývá slušný Semperit, ale ty mi nedopuuručoval v pneuservisu kvůli slabé kostře pneu.
Avatar - Hammunasakra
17. 5. 2015 12:07
Re: Článek má za úkol
Příspěvek ve 2:38 v noci a další hned v 6:45 neděli ráno? Ty si fakt starobní důchodce >:-[]

Speciálně pro [odkaz] tvejch názorů [odkaz] :-)
Avatar - Hammunasakra
16. 5. 2015 23:53
Re: je to mizérie.
Myslim to přesně stejně jako ty :-)