Čipová krize se zřejmě pomalu blíží ke konci, naznačují opatrně výrobci
Noční můra naprosté většiny automobilek by díky narůstající produkci mohla skončit již v příštích měsících.
Výpadky v dodávkách čipů způsobily automobilkám v uplynulých měsících obrovské potíže. Zatímco část výrobců musela kompletně zastavit výrobu, ostatní ji museli přinejmenším omezit. Z produkce vypadávaly věci jako digitální přístrojové štíty a obrazovky infotainmentů, vyhřívané sedačky a někde i systémy stop-start.
Problém s nedostatkem čipů přitom trápí (nejen) automobilový průmysl již několik měsíců a vyhlídky dlouho nebyly pozitivní, podle současných informací se ale zdá, že prosince by mohl konečně přinést dlouho očekávaný obrat k lepšímu.
Podle informací DigiTimes totiž pět hlavních výrobců čipů pro automobilový průmysl, kterými jsou společnosti Renesas Electronics, NXP Semiconductors, Infineon, STMicroelectronics, and Texas Instruments, navýšilo v posledních měsících svou produkci a rozšiřují své inventáře.
Třetí čtvrtletí by přitom mělo ukazovat vůbec první růst v jejich produkci za celý tento rok, což by mohlo naznačovat pomalý návrat k normálu. V průběhu listopadu a prosince se totiž nabídka čipů měla zvýšit, což mohlo alespoň části automobilek pomoci s částečnou normalizací produkce.
Výrobci čipů ovšem stále předpokládají, že vysoká poptávka vydrží ještě v průběhu příštího roku. Řada automobilek i dodavatelů dílů má totiž na skladě řadu komponent či nedokončených produktů, které čekají právě na čipy. Existují navíc také obavy z další pandemické vlny, která by mohla výrobu polovodičů opět narušit.
Zatím tak není jisté, kdy se situace vrátí zcela do normálu. Optimistické hlasy hovoří o roce 2022, podle některých pesimistů by však problémy s dodávkami čipů mohly přetrvat až do roku 2023. Vše bude ostatně záležet i na dalším vývoji pandemické situace ve světě.