Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën 2CV: Populární kachna nejen motorizovala poválečnou Francii, ale i závodila!

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 15. 8. 2018
17
1
Zobrazit náhledy (17)
Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV
Dokázala odvézt plata vajec po polní cestě, aniž by se některé z nich rozbilo. Ale řekli byste do kachny, že i závodila?

Citroën 2CV (označení udávalo daňovou třídu ve Francii) se vyráběl v letech 1949 až 1990. Pro jeho charakteristický tvar karoserie jej lidé překřtili na „kachnu“. I u nás má toto charismatické autíčko spoustu příznivců, kteří se sdružují v klubech.

Při jeho návrhu se tvůrci snažili o co možná největší zjednodušení celého auta. Jen tak mohlo plnit to, co se od něj očekávalo v podmínkách poválečné Francie. Kupodivu s postupem doby se vůz měnil jen málo, a to navzdory stále vyspělejší technice. Původní motor - dvouválec s protiběžnými písty chlazený vzduchem o objemu 375 cm3, nabízel výkon pouhých 9 koní. Na opačné straně stál agregát 602 cm3. Opět stejně řešený dvouválec, ovšem nabízející již 29 koní. S tímto motorem se auto dočkalo svého konce.

Zvláštností byla u tak jednoduchého auta nabídka pohonu všech kol. Takto vybavené 2CV mělo přídomek Sahara a Citroën celý pohon vyřešil opravdu neuvěřitelně. Každou z náprav roztáčel jeden motor o výkonu 12 koní. Při pohonu jedním motorem jelo auto 64 km/h, s oběma dokonce 105 km/h. Vzniklo pouhých 694 kusů, určených zejména pro francouzské kolonie.

Kdo byl Jean Dagonet

Jean Dagonet se dříve živil jako mlynář, přičemž pocházel z města Faverolles-et-Coëmy. S modifikacemi a úpravami vozů 2CV začal tento Francouz relativně pozdě, až ve věku 63 let. Psal se rok 1952, Dagonet zvětšil objem standardního dvouválce z 375 cm3 na 425 cm3. Dostupných aut, vhodných k úpravám, však bylo v oběhu v té době pořád relativně málo.

Další úpravy následovaly do roku 1953. Dagonet upravil rovněž rámový podvozek 2CV. Navíc karoserii nabízel v různých modifikacích, a sice v letech 1953 až 1958. Celková výška vozu se snížila, čelní sklo dostalo větší sklon, na některé partie použil šikovný Francouz dokonce sklolaminát. Čili pevný a zároveň veskrze lehký materiál. Následovaly různé tvary svítilen či masek chladiče, z nichž některé byly jakoby ve stylu vozů BMW z padesátých a šdesátých let.

Později použil Dagonet sklolaminát ve větší míře, a sice na většinu částí karoserie. Takto výrazně upravené 2CV dostalo pojmenování „Marie-France“, později se prodávaly pod jménem svého tvůrce (Dagoneta). Kolik jich však bylo skutečně vyrobeno, není známo. Jisté ale je, že v padesátých letech se Dagonetem modifikované 2CV účastnilo světoznámých závodů v Mille Miglia.

Jean Dagonet ukázal, že i z toho nejjednoduššího auta je možné udělat jízdně velmi schopný a zajímavý vůz, s nímž může jeho majitel dokonce i závodit. A to i na slavné Mille Miglia. Obrázek o tom, jak 2CV od Dagoneta vypadalo, si můžete udělat z přiloženého videa. Sice se objevily spekulace, že se v tomto případě nejedná o originál, přesto je třídveřové 2CV unikátní.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

na čo čakajú?
| 16. 8. 2018
to by bolo krásne retro ds

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku