Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dřevěný Citroën 2 CV
Dřevěný Citroën 2 CV
Dřevěný Citroën 2 CV
Dřevěný Citroën 2 CV
10 Fotogalerie

Citroën 2 CV: Kachna může být i dřevěná. A funkční!

Aleš Dragoun
Citroën 2 CV je nekonečnou inspirací úpravcům aut i umělcům. Šest let trvalo Michelu Robillardovi a jeho lidem, než vytvořili dřevěnou „kachnu“. V životní velikosti a pojízdnou!

Legendární 2 CV se vyráběla sériově v letech 1948-1990, poslední dva roky v Portugalsku. Do světa se jich rozjelo přes 3,8 milionu. Nebo vlastně vylétlo... „Kachna“, jak se jí podle kolébavé jízdy nejčastěji říká, je dnes už ceněným veteránem, obzvláště kusy z prvních let produkce. Ale ani ceny francouzské lidovky pozdějších ročníků nejsou úplně nejnižší. Legenda se stala už dávno kultem, i když pořádně nejede a dovnitř fouká a prší...

A slouží také jako základ pro různé úpravy. Prodloužené limuzíny, roadstery, pick-upy a další kreace nejsou výjimkou ani v současnosti, i když se hlavně preferuje co nejpůvodnější stav. A pak je tu ještě jedna kategorie: umělecká díla. Asi všichni znáte kubistickou 2 CV Picasso Andyho Saunderse z roku 2007, poctu slavnému malíři. Ale také jiné dílo, které se objevilo 21. srpna ve virtuálním muzeu Citroën Origins, za pozornost stojí.

Vzniklo vlastně opožděně ke 22. ročníku světového srazu 2 CV, který se letos konal v červenci v Portugalsku. Tato mýtická „kachna“ je skoro celá ze dřeva. Přitom nejde o model, nýbrž vůz v životní velikosti. Tesaři a řezbáři kolem Michela Robillarda na něm pracovali šest let! Většina exteriérových dílů kromě klik, typické plátěné střechy a světel byla vyřezána z měkčích přírodních materiálů, které lze snadno opracovávat, přednost dostaly ovocné stromy: hrušně, jabloně a také ořešáky. O kabině to samozřejmě platí rovněž.

Coby základ posloužilo šasi modernější Dyane 6. Samotný Citroën uvádí rok 1966, je zvláštní, že „nástupce kachny“, kterého ovšem legenda v aktivní kariéře přežila, měl premiéru až v srpnu 1967. Že by se v depozitáři našel nějaký prototypový podvozek, navíc s větším dvouválcem 602 cm3, který naběhl do produkce až v lednu 1968? Možné je vše, navíc k historii Dyane se zanedlouho vzhledem k jejímu kulatému jubileu vrátím podrobnějším materiálem. Motor výstavní kachny nicméně není dřevěný, nýbrž skutečný.

Kolem této skulptury bylo hodně mediálního humbuku, tedy hlavně ve Francii. Řezbář Pascal Arlot dokonce vytvořil několik informačních desek, jejichž fotografie proběhly sociálními sítěmi. Šlo i o prezentaci nové agentury pro digitální marketing, která dostala název Traction podle přezdívky slavné řady s předním pohonem. Hezké, nicméně tady jde hlavně o hmatatelný výsledek pečlivé a dlouhodobé práce mistrů svého řemesla: a ten je zkrátka impozantní.