Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C-Elysée 1.6 VTi – Prostor za málo peněz

Ondřej Chamilla
Diskuze (426)
Kompaktní sedan Citroën C-Elysée se zaměřuje hlavně na nízkou cenu, které podřizuje téměř všechno. Výjimkou je však prostor - toho za tyhle peníze nikde více nedostanete.

Můžete jej srovnávat se Škodou Rapid, ale to nebude úplně fér. Citroën C-Elysée totiž představuje ještě jiný pohled na levný, ale prostorný automobil. Žádná pozlátka, luxusní výbava či snad náznak preciznosti. Tady jde v první řadě o to uspokojit požadavek těch nejméně náročných řidičů na jednoduchý, prostorný a robustní nový automobil za výhodnou cenu.

Vnější design přitom nevypadá špatně. Tvary jsou sice trochu strohé a některé detaily zavání asijským stylingem, nejde však o nic, co by uráželo. Jednoduše klasický tříprostorový vůz, ale v lowcostovém provedení. Celkovému dojmu pomohla nejvyšší specifikace vozu s šestnáctipalcovými koly, metalízou a výbavou Exclusive. Žádného šviháka lázeňského ovšem nečekejte, to u automobilu se základní cenou 220.000 Kč snad ani nelze.

Interiér je přesně to místo, kde si snahu snížit výrobní náklady na minimum uvědomíte nejvíce. Bohužel občas se šetřilo i tam, kde to opravdu není vhodné. Například opěrky hlavy zadních sedadel jsou pouze naznačeny. Mírný výběžek by v případě nehody krční páteř cestujících řádně potrápil. Stejně tak nečalouněná vnitřní část víka zavazadlového prostoru, které navíc nelze otevřít zvenku, či chybějící automatické stahování oken nebudí dobrý dojem. Nepotěší ani ovládání autorádia, kdy veliký otočný spínač slouží k ladění stanic, zatímco hlasitost musíte upravovat titěrnými tlačítky. Naštěstí má řidič ovládání pod volantem, na které se dá rychle zvyknout.

Když si odmyslíme tyto ergonomické či jiné přešlapy, tak zde máme poměrně solidně zpracovaný a hlavně velmi prostorný interiér. Ať už sedíte vpředu či vzadu, nebudete mít problém s místem, ani pokud jste dvoumetroví dlouháni.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

Motor a převodovka – návrat starých pořádků

Benzinová šestnáctistovka vychází z motoru TU5 použitého například v Citroënu Saxo VTS. Jedná se tedy o osvědčený agregát, který by mohl potěšit zejména svou trvanlivostí. V reálu jde o příjemně živou jednotku s bryskními reakcemi, která sice není tak nadšená, jako když poháněla malý hatchback z devadesátých let, ale na dnešní poměry to je nadprůměrně hbitý motor. Z jízdního hlediska tedy vítaný návrat staré školy, do dokonalosti má ovšem 1.6 daleko.

V první řadě je zde hluk agregátu, který je slyšet v jakýchkoliv otáčkách. Ostatně odhlučnění auta celkově není silná stránka tohoto Citroënu. Detailně slyšíte práci podvozku, vroubkování povrchu silnice, po kterém jedete, i vítr obtékající karoserii či okolojedoucí vozy. Tady se C-Elysée zaseklo někde v devadesátých letech.

Nijak slavné to není ani se spotřebou. Palubní počítač sice za dobu testu ukazoval průměr lehce přes 8 litrů na 100 km, na plnou nádrž jsme ovšem ujeli jenom něco přes 500 kilometrů, což značí spotřebu blížící se desetilitrové hranici. Při klidné jízdě mimo město se dá dostat pod 6 l na 100 km, obvykle však počítejte mezi sedmi až osmi litry naturalu, a to i na dálnici. To všechno samozřejmě při klidném stylu.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

Nízká hmotnost automobilu spolu s kratším zpřevodováním a nadšením motoru se pozitivně podepsala na jízdní dynamice, která rozhodně nepůsobí dýchavičným dojmem. Na silnici tak můžete udržet až překvapivé tempo, limitem vozu je spíše podvozek než výkon motoru. Ke zlosti však dokáže vytočit řazení: klasická stará pětistupňová převodovka, která o přesných či krátkých drahách kulisy snad neslyšela. Celý automobil ovšem při snaze o rychlou jízdu působí dosti neochotně – motor hrubě řve, podvozek protestuje a převodovka se staví na hlavu, takže raději zvolníte přesně tak, jak to udělá také potenciální majitel vozu.

Komfort plný nejistoty

Podvozek Citroënu C-Elysée má dlouhý rozvor zajišťující hodně prostoru v interiéru, zároveň je však z levných dílů a jeho konstrukce je zcela jednoduchá. To všechno má za následek hned několik věcí – v první řadě nemůžete čekat ani náznakem precizní jízdní vlastnosti, v druhé pak je zde onen zmíněný hluk vycházející od zavěšení při překonávání nerovností.


Jednoznačným plusem je to, že Francouzi se nesnažili předstírat sportovnost a rovnou model C-Elysée naladili na komfort. Vůz si tedy snadno poradí s nástrahami nerovných silnic a ještě díky svému zaměření na východní trhy působí tak, že vydrží opravdu hodně.


citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

To vše s sebou nese ale i negativní stránky. Na dálnici má vůz mizernou stabilitu v přímce a neustále s sebou šije pod náporem větru. Do zatáček se pak vrhá jako by byl ze žvýkačky. Celý se vlní, naklání a působí nejistě, gumově a rozevlátě. Navíc na špatném asfaltu přestanou stíhat tlumiče a automobil má tendence uskakovat. Někdy až tak moc, že po uskočení zádi musí zasáhnout stabilizace, a to v naprosto běžných rychlostech.

Opět tedy platí, že tohle nastavení uspokojí jenom ty nejméně náročné šoféry.

Závěr

Mírná základní cena si v tomto případě vybírá krutou daň na jízdních vlastnostech, odhlučnění a detailech v interiéru. Na druhou stranu nyní je v nabídce verze C-Elysée s technopaketem, která stojí se stejným, poměrně dynamickým motorem 262.901 Kč. Ve srovnání s ostatními soupeři v této cenové hladině je to vynikající nabídka, zejména když chcete jednoduchý, ale poměrně silný motor, hodně vnitřního prostoru a to všechno za málo peněz. Nechybí navíc ani základní potřebná výbava, což dělá z tohoto Citroënu lákavou nabídku pro ty, kteří hledají nový automobil za cenu zánovní ojetiny.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

Nejlevnější verze modelu219.900 Kč (1.2 VTi Attraction/53 kW)
Základ s testovaným motorem262.900 Kč (1.6 VTi Tendance/85 kW)
Testovaný vůz s výbavou328.900 Kč (1.6 VTi Exclusive/85 kW)

Plusy

  • Komfortní naladění podvozku
  • Živý a jednoduchý motor
  • Vnitřní prostornost
  • Nízká základní cena
  • Dojem nezničitelnosti

Minusy

  • Detaily v interiéru
  • Jízdní vlastnosti
  • Odhlučnění kabiny&

Ondřej Chamilla
Diskuze (426)
Citroën C-Elysée 1.6 VTi
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy ESP, čelní a boční airbagy vpředu, posilovač řízení, palubní počítač, otáčkoměr, tempomat a omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování bočních oken vpředu a vzadu, výškově nastavitelný volant potažený kůží, klimatizace s digitálním displejem, autorádio s CD/MP3/USB/Bluetooth, dělené zadní sedadlo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, středová loketní opěrka, litá 15” kola, paket Look Chrom, dekor na palubní desce. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.500,-), litá 16” kola (+4.000,-), paket Zima (+7.500,-), paket City (+6.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1587
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6050
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.1 / 6.4
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 506 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 434
Rozměr pneu: 195/55 R16
Citroën C-Elysée 1.6 VTi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4427
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1466
d) rozvor (mm): 2652
e) rozchod vpředu (mm): 1501
f) rozchod vzadu (mm): 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
24. 6. 2014 20:32
Re: Reálná volba
Myslel jsem si, že jsi chytřejší a že studuješ technickou vysokou školu. Spletl jsem se.

Já dostal ze zkoušky, spolehlivost technických systémů, či jak se to jmenovalo, výbornou.
Takže opravdu vím, o čem diskutuji a vzhledem k tvým hloupým projevům jsem poznal, že ty tomu rozumíš jak koza petrželi.
Asi máš za sebou zkoušky v praváku, kde se snad braly limity, ale zatím jsi nepokročil tak daleko abys pochopil, k popisu čeho jsou v praxi užívány a z jakého důvodu.

Užij si své "znalosti", které jsou mi leda k smíchu a buď dobrý. Nazdar. :-!
Avatar - rohYpnol
24. 6. 2014 16:39
Re: Reálná volba
Tolik keců a zas o ničem >:-[] Víš, když používáš nějaké termíny, tak předpokládám, že znáš jejich obsah. A pokud něco konverguje k nějaké hodnotě, pak to taky znamená, že jí nikdy nedosáhne, pouze v limitě a vykrucovat se z toho můžeš jak chceš.

Přeskočení rozvodového řetězu nemá charakter křivky životnosti, protože vůbec není spojený jen a pouze a výhradně s opotřebením řetězu, ale jde i o napínák, který prostě svoji funkci nezvládá. Takže k přeskočení může dojít teoreticky i s novým řetězem. Tedy pokud máš na mysli TSI. Pokud máš na mysli řetězové rozvody obecně, tak naopak dobře udělaný řetězový rozvod je věčný a nezničitelný, protože ostatní díly mají jednoduše kratší životnost.
24. 6. 2014 09:26
Citroen
Jeho vadou je, že je daleko levnější, lepší a prostornější než škodivka Rapid. Obě dvě auta jsem si vyzkoušel v 8/2014 v Chomutově. Rapid byl proti Citroenu tvrdá a hlučná rachotina s odskakujícím zadkem i na menších nerovnostech. Mě, že Citroen je měkký, vůbec nevadí, spíše naopak. Cesty jsou rozmlácené a zlepšení v nedohlednu, tak proč preferovat kostitřasy. Citroen je také široký jako auto a ne jako v případě Rapidu Harlej. Co to jsou levné materiály? To jako, že je v Citroenu použito méně kvalitní železo, hliník, měď? U plastů (vše je v podstatě více či méně měkčený polyuretan) materiálový cenový rozdíl není významný, "vsjo rovno" a ceny jsou určovány např. jako u ceny lopatky na uhlí za pár korun a nějakého podobného autodílu stejné hmotnosti a podobného rozměru, který je cca 10-15 dražší.

23. 6. 2014 13:51
Re: Rychle zavery pana redaktora
Naše firma (ne že by mi patřila, jen tu dělám ajťáka) má taky ve fleetu jenom Škodovky, a to bez polepů.
22. 6. 2014 22:26
Re: připlatit
Jestli to nebude tím, že nejzápadnější evropský trh kde se 301 a C-Elysee prodávají je ČR. Takže to není až tak špatný výsledek. Kdyby se ty dva modely nabízely ve Francii, Německu a Španělsku, tak by se prodeje minimálně vyrovnaly.