Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen - C-SPORTlounge, C1 HDi 55, C3 facelift a nové motory ve Frankfurtu 2005

C-SPORTlounge

Studie bez ambicí na sériovou výrobu vznikla na bázi většího Citroënu C5. Uvnitř C-Sportlounge se nachází futuristický kokpit se čtyřmi samostatnými sedadly, přístupný čtyřmi dveřmi otevíranými proti sobě; B-sloupek chybí,...

C-SPORTlounge

Studie bez ambicí na sériovou výrobu vznikla na bázi většího Citroënu C5. Uvnitř C-Sportlounge se nachází futuristický kokpit se čtyřmi samostatnými sedadly, přístupný čtyřmi dveřmi otevíranými proti sobě; B-sloupek chybí, stejně jako rámy bočních oken. Páté výklopné dveře v zádi zpřístupňují rozměrný zavazadelník. Řidičovo sedadlo tvoří se středovou konzolou jeden celek, takže například ovladače klimatizace nebo volič automatické převodovky jsou stále blízko po ruce.

Karosérie s agresivně tvarovanými světlomety a netradiční chromovanou lištou končící až v bočních oknech, vykazuje koeficient odporu vzduchu cx=0,26. V předním nárazníku jsou otvory optimalizující proudění v podbězích, místo v zádi pod vozem zase zaujímá elektromechanicky vyklápěný spojler, optimalizující proudění pod vozem v závislosti na jízdním režimu. Zadní část střechy se stala korpusem pro soustavu variabilních vzduchových trysek, plynule přestavovaných v závislosti na rychlosti jízdy mikroelektro-mechanickým systémem (MEMs) a vytvářejících virtuální profil křídla, zlepšujícího přítlak zádě a stabilitu jízdy vysokými rychlostmi.

Technika zůstává v pozadí, design je v tuto chvíli pro Citroën přednější. Proto se výrobce omezil na prohlášení, že pod kapotou by mohl být například vznětový motor HDI o výkonu 103-147 kW, vybavený filtrem pevných částic, komfort a dynamiku současně by obstarala automatická převodovka s adaptivním softwarem a možností manuální volby.

C1

Kolínský Citroen se oficiálně představil se vznětovým agregátem HDI, který minivůz pasuje na jeden z nejúspornějších na trhu. Čtyřválcová čtrnáctistovka byla pro lehký vozík naladěna na 40 kW a 130 Nm a vyznačuje se velmi plochou křivkou kroutícího momentu, dostupnou již od nízkých otáček. Mezi velmi nízké je třeba zařadit nejen průměrnou spotřebu 4,1 l/100 km, ale také emise CO2 - 109 g/km.

C3

Vzhledové změny C3 zahrnují nové zpracování masky, agresivnější nárazník a nová koncová světla. Drobnými úpravami prošla nabídka barev, litých kol, akční verze VTR a X-TR jsou ještě militantnější než dosud. Zásadní proměnou prošel interiér; nový materiál přístrojové desky posunuje tento model výše v interiérové hierarchii. Její horní část je temně šedá, spodní polovina buď barvu opakuje nebo kombinuje se světlejší šedou, příp. světle modrou. Změny se dotkly řady detailů jako je provedení ovladačů, schéma přístrojového štítu nebo otevírání schránky před spolujezdcem. Nové jsou také výplně dveří.

Rostoucí popularita vznětových motorů i mezi malými vozy Citroënu vyhovuje, v nabídce totiž nyní má širokou paletu výkonových verzí moderních přeplňovaných motorů HDI. V C3 je nyní k dispozici trojice dieselů o výkonech 51, 67 a 80 kW. Poslední jmenovaný motor je novinkou ve výrobním programu řady C3. Jde však o známý agregát PSA Ford common-rail 1580 cm3 o výkonu 80 kW při 4000 ot./min a točivém momentu 240 Nm již od 1750 ot./min. Krátkodobé zvýšení maxima momentu o 20 Nm je výhodné při potřebě okamžité akcelerace. Silnému dieselu je přizpůsoben podvozek i řízení, standardní jsou také kola s pneumatikami 195/50 R16. Kombinovaná spotřeba téměř sportovně laděné C3 HDi 110 činí 4,5 l/100 km.

Citroën myslí také na životní prostředí a tak k modelu C3 Stop & Start se na vybraných trzích začne nabízet menší C2 Stop & Start. Samočinným vypínáním motoru, kdykoli není jeho chod nezbytný, lze podle výrobce uspořit až 10% paliva v městském cyklu. Jiným příkladem hodným následování je továrně dodávaná verze C3 1.4i CNG (provoz na zemní plyn), vyvinutá a vyráběná ve spolupráci s Gaz de Frace pro domácí trh. Při spalování zemního plynu vzniká asi o 20% méně CO2 a žádné oxidy síry. Nejvyšší výkon citroënovy jedna-čtyřky na zemní plyn činí 48 kW při 5500 ot./min, točivý moment dosahuje maxima 110 Nm při 3400 ot./min. Po vyprázdnění nádrže s plynem lze pokračovat v provozu na běžný automobilový benzín.

Ladislav Čermák