Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroen C3 1,4i CNG - stlačené náklady

Libor Zezulka
Stlačenému zemnímu plynu neboli CNG se prorokuje velká budoucnost v automobilové dopravě. CNG má vysoké oktanové číslo, nižší emise, stojí málo a jeho zásoby jsou dostatečně. Dost důvodů na to otestovat Citroën C3 1,4i CNG.

V době, kdy vědci varují svět před katastrofálními následky globálního oteplování, na němž podle většiny z nich nese z větší či menší míry vinu člověk, se zdá téma alternativního pohonu v automobilech nanejvýš aktuální. Přestože pozemní doprava a konkrétně osobní automobily se svým asi pětinovým podílem na celkovém množství skleníkových plynů vypouštěných do atmosféry nepředstavují největší problém, jsou na ráně a tudíž předmětem diskusí.

Evropská komise například několikrát naznačila, že bude ostře postupovat proti globálnímu oteplování a v případě automobilového průmyslu trvat na dramatickém snížení a dodržování emisních limitů v následujících deseti letech. Automobilky ultimativní tón výkonné složky EU v žádném případě neoslovil, naopak dříve relativně poklidnou debatu o možnostech snižování emisí vyostřil a přivedl až do fáze výhružek.

Velké evropské značky pohrozily omezením výroby na území Evropské unie a v krajním případě přesunutím výroby dále na východ, do zemí s levnější pracovní silou. O postoji Evropské komise a reálných možnostech výrobců automobilů vedených pochopitelně vlastními ekonomickými zájmy s nesmlouvavými akcionáři na pozadí se čile diskutovalo i na 77. ročníku ženevské autoshow.

citroen cng malevozy testy citroen cng malevozy testy Velký prostor dostaly na ploše výstaviště Palexpo hybridní automobily, a to tentokrát i méně známých výrobců, stále více se prosazují vozy spalující směs etanolu a benzínu (E85) a vozy spalující CNG neboli zemní plyn. Na českém trhu nabízí auta s přídomkem CNG značící možnost právě spalování zemního plynu několik automobilek. Například Fiat prodává svou Multiplu 1.6 16V Natural Power.

V ceníku Opelu naleznete Opel Combo Tour 1.6 CNG a Zafiru 1.6 CNG, zahanbit se nenechal ani francouzský Citroën a připravil zákazníkům ekonomickou a ekologickou alternativu oblíbených modelů C3 a Berlingo s označením 1,4i CNG. Auta na CNG nabízejí i další výrobci, například Volkswagen, Ford, Renault, Volvo i Mercedes-Benz.

Něco za něco

Ekonomická výhodnost modelu C3 1,4i CNG dostává na frak hned s prvním pohledem do ceníku Citroënu. Za klasickou C3 se zážehovou čtrnáctistovkou o výkonu 54 kW a výbavou Furio zaplatíte 383.900 Kč, model s možností pohonu na zemní plyn a podobnou výbavou stojí o celých 96.000 Kč více, takže pořizovací cena atakuje půlmilionovou hranici částkou 479.900 Kč. Na první pohled nic moc výhodná nabídka.

Prozíravý majitel ovšem bude počítat dál. Výhoda vozů poháněných CNG totiž nikdy nespočívala v příznivé pořizovací ceně, ale nízkých nákladech na kilometr jízdy. Takže počítejte se mnou. Dodatečná plynový nádrž malého Citroënu má užitečný objem 56 litrů. Na litry se u zemního plynu nehraje, takže abychom mohli pokročit ve výpočtu dále, musíme si přínos nádrže vyčíslit v metrech krychlových.

Jelikož se zemní plyn v nádrži uchovává stlačený (tlak 200 barů), nelze použít prostý převod litry – dm3 – m3. Nádrž v Citroënu C3 1,4i CNG pojme 11,2 m3 stlačeného zemního plynu (zkapalněný a ochlazený plyn na -162 °C si zatím mnoho příznivců nenašel), což při průměrné ceně 14 Kč za m3 plynu znamená investici asi 157 Kč za plnou nádrž. Průměrná spotřeba se na základě zkušeností z testu pohybuje okolo sedmi m3 na 100 km jízdy.

Na jednu nádrž můžete teoreticky ujet až 200 km, realitě však více odpovídá dojezd okolo 180 km. Tak či tak vás bude kilometr jízdy, a to i díky změnám v daňové politice státu (nulová spotřební daň na CNG) a obecnému snížení cen CNG na začátku letošního roku, stát velmi příjemných 80 – 90 haléřů na kilometr jízdy, což znamená dokonce i v případě relativně úsporné čtrnáctistovky C3 ve srovnání s provozem na benzín snížení nákladů až o 50%.

Jeden z největších problémů a zásadních překážek masivnějšího rozšíření pohonu na zemní plyn v Česku se týká čerpacích stanic. Doplnit palivo můžete narozdíl od LPG pouze na několika málo místech v Česku, abych mohl C3 pořádně vyzkoušet, musel jsem několikrát cestovat za palivem více než 60 kilometrů.

Výkon (ne)chybí

Proti LPG má stlačený zemní plyn kromě nízké hustoty čerpacích stanic, což ovšem jistě není problém trvalý a nepřekonatelný, další a poměrně zásadní nevýhodu: s přepnutím na spalování zemního plynu jednotka ztrácí něco ze své síly. U testované C3 1,4i CNG se výkon v případě provozu na CNG sníží o 5 kW na 49 kW při 5400 otáčkách, maximální točivý moment se potom sníží o 10 Nm na 108 Nm při 3300 otáčkách.

Mít zážehový čtyřválec dvojnásobný výkon a točivý moment, mávne člověk nad ztrátou 5 kW a 10 Nm rukou, ale v malém a relativně slabém autě může tato ztráta teoreticky hodně bolet. Upřímně řečeno jsem do C3 1,4i CNG usedal s tím, že rozdíl mezi provozem na benzín a zemní plyn téměř nepoznám, ale chyba lávky. V nízkých otáčkách skutečně není jednoduché rozeznat, zda do válců proudí zemní plyn nebo benzín.

citroen cng malevozy testy citroen cng malevozy testy Vyšší otáčky ovšem právě používaný druh paliva jednoznačně prokáže. Zatímco na benzín má motor ve vyšších otáčkách jiskru, na zemí plyn se zdá mírně utlumený až se chce říci přidušený. Na druhou stranu, tento pocit se týká skutečně vysokých otáček v oblasti omezovače, kam se ručička otáčkoměru ve většině „cétrojek“ podívá málokdy. Konečný verdikt tedy zní, že typickému uživateli auta výkon asi chybět nebude.

Jeho úbytek pravděpodobně pozná, ale ztracené kW a Nm velice rád vymění za výrazně nižší náklady na kilometr jízdy. Co se týče přepínání režimů z benzínového na plynový a zpět vše probíhá automaticky a hladce. Dojde-li zemní plyn, systém automaticky přepne na spalování benzínu. C3 samozřejmě nabízí možnost manuálního přepínání mezi režimy benzín a zemní plyn a to tlačítkem na středové konzole vedle palivoměru.

Francouzská kačenka stále v dobré kondici

Pokud neprozkoumáte oblast víčka palivové nádrže nebo dno kufru či případně na dveřích nevozíte veselé obrázky a nápisy jako novinářský vůz, nemáte prakticky šanci od sebe v provozu rozeznat C3 a C3 1,4i CNG. Na dně kufru leží nádrž na plyn, do níž proudí stlačený plyn skrze ventil umístěný kousek od hrdla benzínové nádrže. Uvnitř prozrazuje přítomnost CNG pouze malý panel mezi autorádiem a panelem ventilace.

Interiér C3 jako takový jsme barvitě popsali v starších testech, takže tentokrát zůstanu pouze u konstatování, že stále vypadá svěže a sympaticky, starší datum výroby a nižší třídu prozrazují snad jedině mírně nadprůměrné až průměrné plasty. Slícování nicméně drží Citroen na dobré úrovni, mezi přednosti auta stále patří velký vnitřní prostor a dobrá variabilita. Sedačky si zaslouží malinko silnější boční vedení.

citroen cng malevozy testy citroen cng malevozy testy Vyjma mírné ztráty výkonu, kterou můžete jednoduše vymazat zmáčknutím tlačítka, úprava vozu na spalování CNG negativně nepoznamenala jízdní vlastnosti. C3 stále elegantně žehlí nerovnosti a skvěle plní úlohu společníka a průvodce v hustém městském provozu. Náklony v zatáčkách odpovídají nastavení podvozku a vyšší stavbě karoserie, nepřekračují únosnou mez a nevyvolávají pocit nestability.

Z hlediska ovladatelnosti a komunikativnosti zůstává mírně destruktivním prvkem řízení s příliš účinným posilovačem (na druhou stranu velmi aktivní posilovač ve městě usnadňuje parkování a manévrování obecně) a také řazení s nepřesným chodem a dlouhými drahami.

Společnost versus jednotlivec

Citroën zaslouží pochvalu za aktivní přístup v oblasti alternativních paliv. I když nelze s jistotou říci, zda právě stlačený zemní plyn bude blízkou budoucností automobilové dopravy, nabízí alespoň nyní zajímavou možnost snížení emisí na straně celé společnosti a nižší náklady na kilometr jízdy na straně jednotlivce. Zatímco společnost jednoznačně vydělá, jednotlivec musí zvážit finanční výhodu v dlouhodobém horizontu a překonat vyšší pořizovací cenu.

Plusy

  • sympatický vzhled
  • prostorný interiér
  • nízké náklady na kilometr jízdy
  • komfortní nastavení podvozku

Minusy

  • vyšší pořizovací cena
  • ztráta výkonu a točivého momentu při provoz na CNG
  • nepřesné řazení
Libor Zezulka
Citroen C3 1,4i CNG
Cena základní sestavy 479 900 Kč
Výbava základní sestavy čelní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, 5 x tříbodový bezpečnostní pás, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x úchyty ISOFIX, imobilizér, ABS + EBD + EBA, aktivace výstražných světel při prudkém brzdění, variabilní posilovač řízení, elektricky ovládaná okna předních dveří, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 14palcová kola s kryty kol Milan Kč
Cena testované sestavy 524 900 Kč
Výbava testované sestavy paket komfort obsahující manuální klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, ukazatel vnější teploty a metalický lak (+ 45.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1360
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 54 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 3300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 163
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 19.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.3 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / 1150
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1083 / 352
Rozměr pneu: 175/65 R14
Citroen C3 1,4i CNG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1667
c) výška (mm): 1519
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1439
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano