Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C4: první informace a fotografie

Ondřej Láník
Diskuze (54)
Extravagance se během let z designu Citroënů vytratila. Zákazníkům to vadilo, takže rozkaz vedení PSA zněl jasně: návrat k původním hodnotám,jež proslavily značku-návrat k rafinovanému designu a netradiční technice. Nový Citroën C4 respektuje obé.

Německé automobilky mají na konci léta pohotovost v liché roky, francouzské v sudé roky. Řídí se to podle místa konání velkého podzimního autosalonu, který je střídavě ve Frankfurtu nebo v Paříži. Letos je na řadě Paříž a proto se pozornost obrací s předstihem k triu Citroën, Peugeot a Renault. Ten první právě zveřejnil informace o novém voze nižší střední třídy -nástupci Xsary- se jménem C4.

C2, C3, C4, C5...

Ve výrobním programu Citroënu se v posledních letech změnila strategie označování modelů slovními názvy (vždy obsahovaly písmeno X: Saxo, Xsara, Xantia) a automobilka se vrací ke "kódové" řadě s písmeny C a čísly. Něco podobného tu už v minulosti bylo, vzpomeňte na řadu Citroënů Ax, BX, CX. Uvedením Cé-čtyřky opouští výrobní program jeden z posledních slovně označených modelů, přičemž odvozené varianty by v názvu "C + číslo" měly i nadále nést slovní pojmenování (viz C3 Pluriel).

Písmeno X mělo být dříve symbolem jedinečnosti a extravagance, která se ale během let z designu Citroënů vytratila. Zákazníkům to vadilo, takže rozkaz vedení PSA zněl jasně: návrat k původním hodnotám, které proslavily značku - návrat k výstřednímu a rafinovanému designu a netradiční technice. Nový Citroën C4 respektuje obé.

Agresivní kupé a originální pětidveřový hatchback

Třídveřová varianta se věřejnosti ukázala již dříve v předpremiéře, ve sportovním kabátě a válečných barvách továrního týmu, úspěšného ve světových soutěžích. Civilní verze je neméně dynamická, neobvyklé je řešení zádě s děleným (lomeným) zadním sklem. Něco podobného měla naposledy Mazda 323 ve třídveřovém modelu z devadesátých let, ale minimálně skloněná záď s lomeným zadním sklem neposkytovala příliš dobrý výhled vzad. Vnějšímu vzhledu i aerodynamice (ve třídě rekordní Cx=0,28) toto řešení rozhodně prospívá a už teď můžeme přiřadit třídveřovou Cé-čtyřku k nejpovedenějším hatchbackům této třídy.

Pětidveřový model má zcela jinou záď, boční profil nekončí tak agresivním zlomem jako v kupé. Vzhled zádě je variací na stejnou partii u menší Cé trojky, C4 je ale delší, méně baculaté auto. Originálně řesený poslední sloupek karosérie obsahuje koncová světla, která respektují tvar zakončení bočních oken. To je přesně to, co odlišuje německé čistě funkční technicistní tvary od francouzsky vyzývavého a rafinovaného designu.

Uvnitř Citroënu C4 můžeme pokračovat v lekci extravagance. Uprostřed umístěné palubní přístroje jsou variací na interiér Xsary Picasso a velkého C8. S rostoucími otáčkami motoru mění digitální otáčkoměr barvu. Rozměrné a vysoké čelní sklo příspívá k pocitu velkého prostoru. Neobvykle řešený multifunkční volant asi bude jedním z nejdiskutovanějších detailů. Jeho střed s jednotkou airbagu zůstává při výškovém a podélném seřizování volantu v konstantní poloze (nepohybuje se z věncem), která zajišťuje podle Citroënu optimální funkci airbagu za všech okolností.

Citroën C4 je průkopníkem v uplatnění tzv. Lane-departure warning systému. Jeho úkolem je informovat řidiče o nechtěném opuštění jízdního pruhu. Jakmile vozidlo vybočí, infračervené senzory sledující dělící čáry na vozovce, informují řídící jednotku, která vibracemi na pravé nebo levé straně řidičova sedadla upozorní řidiče. Systém potlačuje varovnou funkci při rychlostech nižších než 80 km/h a ve vyšších rychlostech v případě, že řidič použije ukazatele směru (předjízdění, úmyslná změna směru).

Francie je slavná také svým kosmetickým průmyslem a Citroën teď zavádí parfémy i do automobilu. Ventilační systém obsahuje osvěžovač vzduchu, který může být dle přání zákazníka v servisu doplněn jednou z devíti vůní. Vedle teploty teď tedy budeme regulovat dalším otočným ovladačem i intenzitu vůně.

Výbavu Citroënu C4 bude možno rozšířit o bi-xenonové natáčecí světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti a automatickou kontrolu tlaku v pneumatikách.

Motorizace a převodovky odpovídají předešlé generaci, resp. Peugeotu 307, se kterým Citroën C4 sdílí také podvozkové komponenty. Základ nabídky tvoří zážehový motor 1.4 16 V (65 kW), vrchol pak dvoulitr (130 kW), celkem bude k dispozici pět zážehových a tři vznětové motory (HDI), všechny splňují Euro IV a dva silnější diesely budou mít standardně filtr pevných částic.

Ondřej Láník
Diskuze (54)