Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C6 přijede s aktivní kapotou

Ondřej Láník
Diskuze (94)
Nový velký Citroën se již brzy dostane také na české silnice a mimo klasicky zajímavých tvarů přiveze i novou techniku. Bezpečnost chodců v případě srážky s C6 zvyšuje nová aktivní kapota.

Nový velký Citroën se již brzy dostane také na české silnice a mimo klasicky zajímavých tvarů přiveze i novou techniku. Bezpečnost chodců v případě srážky s C6 zvyšuje nová aktivní kapota.

Všechna nová auta, která se v Evropě začínají prodávat od října 2005 dále, musí splňovat nová kriteria bezpečnosti chodců. Oblast, na kterou se již léta soustřeďuje pozornost organizace Euro NCAP, se dostala také do středu pozornosti evropských legislativců, kteří předepsali nové testy simulující náraz přídě vozu do nohou a trupu chodce, resp. náraz hlavy chodce na kapotu vozidla. Právě zde totiž dochází k nejzávažnějším zraněním, nezřídka končícím smrtí člověka.

Problémy přinášejí jednak ostré a tvrdé hrany na krajích karosářských dílů, ale také způsob tlumení nárazu člověka na relativně dobře deformovatelnou plochu kapoty. Ta v mnoha případech umožní bezpečné zpomalení nárazu, ale problém nastane jakmile se deformace zastaví o tvrdé části v motorovém prostoru pod kapotou. Zde by mohl pomoci nový systém firmy Continental Automotive Systems, dodávaný do Citroënu C6.

V nárazníku automobilu jsou po stranách zabudovány dva senzory zrychlení a po celé šířce je navíc veden snímač z optických vláken. Ten je spolu s akcelerometry zdrojem dat pro řídící jednotku, která vyhodnocuje aktuální kolizi. Podle informací výrobce je nesprávné vyhodnocení situace takřka vyloučeno. Jakmile se automobil střetne s chodcem, senzor z optických vláken se prohne (přeruší světelný tok) a řídící jednotka má několik milisekund na vyhodnocení situace. Pyrotechnické aktuátory poté nadzvednou zadní část kapoty a vytvoří tak několik centimetrů vysoký přídavný prostor mezi motorem a kapotou, takže nešťastník je šetrněji zachycen a je sníženo riziko kontaktu s tvrdými částmi v motorovém prostoru.

Ondřej Láník
Diskuze (94)