Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën Oli dokazuje, že elektromobily nemusí být obézní monstra

Filip Melich Filip Melich 30. 9. 2022 • 00:06
37
44
Zobrazit náhledy (37)
Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli Citroën Oli

Citroën představil koncept sympatického městského elektromobilu s názvem Oli. Klade důraz na nízkou hmotnost a recyklované materiály. Představuje také nové logo značky.

Před pár dny jsme vám ukázali nové logo automobilky Citroën, které svým vzhledem odkazuje na původní logo značky z roku 1919. Na jedné z prvních zveřejněných fotek bylo červené logo osazeno na neznámém voze, jehož premiéru jsme teprve očekávali. Tím vozem je Citroën Oli, nový koncept francouzské automobilky.

Oli přistupuje k elektromobilitě střízlivějším způsobem, než na jaký jsme v posledních letech zvyklí. Jde o městský crossover, který bychom mohli nazvat také pick-upem, jenž byl navržen s důrazem na jednoduchost, udržitelnost a dostupnost. Při vývoji byl velký důraz kladen na udržení nízké hmotnosti, s čímž si mnoho výrobců elektrifikovaných vozidel nedělá těžkou hlavu.

Video se připravuje ...

Unikátní design vozu se promítá například do vzpřímeného čelního skla. Toto řešení umožnilo Citroënu použít menší množství skla a zároveň je omezeno množství přímého slunečního světla, kterému jsou řidič a spolujezdec vystaveni. To ve výsledku znamená nižší nároky na chlazení interiéru, tudíž klimatizace podle Citroënu z baterie čerpá o 17 % méně energie.

Ploché panely kapoty, střechy a podlahy zavazadlového prostoru jsou vyrobené z recyklované voštinové lepenky vložené mezi sklolaminátové pláty. Výsledné díly jsou extrémně lehké a natolik pevné, aby se na ně mohl postavit dospělý člověk. Interiér se obejde bez tradičního audiosystému, který nahradily vyjímatelné Bluetooth reproduktory a dokovací stanice pro smartphone – to údajně uspořilo 250 gramů hmotnosti. I takové drobné úspory se řešily.

Další „zbytečná“ kila byla redukována odstraněním odhlučnění a kabelů z bočních dveří, čímž byly naopak maximalizovány odkládací prostory. Podobným způsobem je řešen i zbytek vozu. Například běžná sedadla SUV se skládají z přibližně 37 dílů, ovšem Citroën Oli si vystačí s 8. Palubní deska a středová konzole se skládají z 34 dílů místo zhruba 75 dílů – tolik jich prý používá průměrný rodinný hatchback. Kromě jednoduchosti se při konstrukci ve velké míře používaly také recyklované a recyklovatelné materiály.

Celková hmotnost Citroënu Oli je 1.000 kilogramů, včetně baterie s kapacitou 40 kWh. Předpokládaný dojezd na jedno nabití je díky nízké hmotnosti až 400 kilometrů. Nabití z 20 na 80 % baterie má trvat pouhých 23 minut, přičemž Oli může v případě potřeby elektřinu z baterie vracet zpět do sítě, případě z jeho baterie mohou čerpat drobné spotřebiče a elektrické nástroje. Maximální rychlost vozu je záměrně omezena na 110 km/h.

Podobně jako v případě konceptu Manifesto od rumunské automobilky Dacia, Oli se do výroby nechystá. Jde o cvičení, jehož výsledky se mohou časem objevit v produkčních Citroënech. Je také příjemné vědomí, že alespoň některé automobilky mají snahu něco dělat s nadváhou elektrifikovaných vozidel.

Doporučujeme

Témata
3. 10. 2022 10:59
Re: Tieto reči o dizajne ....
běž si přečíst autoforum dble. máš rozumu jak absolvent zvláštní školy. kwa nefunguje mi hejtlist redakce dělejte s tím kktem něco
3. 10. 2022 09:58
Re: Tieto reči o dizajne ....
Tvůj problém spočívá v tom, že podle svého zvráceného úsudku soudíš všechny okolo sebe. Jseš fakt politivánihodný človíček.. :-O :no:
3. 10. 2022 09:52
Re: Tieto reči o dizajne ....
máš pravdu. ty jsi tupý troll. největší slasti se ti dostává, když na tebe někdo reaguje. šup na hejt dmnte
3. 10. 2022 09:24
Re: Tieto reči o dizajne ....
Opět plácáš nesmysly. Karoqem v drtivé většině jezdí moje drahá polovička a je s ním moc spokojená. A navíc je ti do toho naprosté ***. :-)
3. 10. 2022 08:56
Re: Tieto reči o dizajne ....
jj ty yong-timery to jsou auta, třeba ten Favorit, italský šarm a kouzlo, nadčasový kousek. a k tomu ty bláboly o řidičském ponížení z hybridu a dalších houna, kterýma nás tady častuješ, zatímco řídíš Karoq 1,5 s torzkou vzadu, což je řidičská nirvána. tak nejsi ty 3,14tcha? :-)