Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën Oli
Citroën Oli
Citroën Oli
Citroën Oli
37 Fotogalerie

Citroën Oli dokazuje, že elektromobily nemusí být obézní monstra

Citroën představil koncept sympatického městského elektromobilu s názvem Oli. Klade důraz na nízkou hmotnost a recyklované materiály. Představuje také nové logo značky.

Před pár dny jsme vám ukázali nové logo automobilky Citroën, které svým vzhledem odkazuje na původní logo značky z roku 1919. Na jedné z prvních zveřejněných fotek bylo červené logo osazeno na neznámém voze, jehož premiéru jsme teprve očekávali. Tím vozem je Citroën Oli, nový koncept francouzské automobilky.

Oli přistupuje k elektromobilitě střízlivějším způsobem, než na jaký jsme v posledních letech zvyklí. Jde o městský crossover, který bychom mohli nazvat také pick-upem, jenž byl navržen s důrazem na jednoduchost, udržitelnost a dostupnost. Při vývoji byl velký důraz kladen na udržení nízké hmotnosti, s čímž si mnoho výrobců elektrifikovaných vozidel nedělá těžkou hlavu.

Video placeholder
Citroën oli koncept (2022): Oficiální video • Citroën

Unikátní design vozu se promítá například do vzpřímeného čelního skla. Toto řešení umožnilo Citroënu použít menší množství skla a zároveň je omezeno množství přímého slunečního světla, kterému jsou řidič a spolujezdec vystaveni. To ve výsledku znamená nižší nároky na chlazení interiéru, tudíž klimatizace podle Citroënu z baterie čerpá o 17 % méně energie.

Ploché panely kapoty, střechy a podlahy zavazadlového prostoru jsou vyrobené z recyklované voštinové lepenky vložené mezi sklolaminátové pláty. Výsledné díly jsou extrémně lehké a natolik pevné, aby se na ně mohl postavit dospělý člověk. Interiér se obejde bez tradičního audiosystému, který nahradily vyjímatelné Bluetooth reproduktory a dokovací stanice pro smartphone – to údajně uspořilo 250 gramů hmotnosti. I takové drobné úspory se řešily.

Další „zbytečná“ kila byla redukována odstraněním odhlučnění a kabelů z bočních dveří, čímž byly naopak maximalizovány odkládací prostory. Podobným způsobem je řešen i zbytek vozu. Například běžná sedadla SUV se skládají z přibližně 37 dílů, ovšem Citroën Oli si vystačí s 8. Palubní deska a středová konzole se skládají z 34 dílů místo zhruba 75 dílů – tolik jich prý používá průměrný rodinný hatchback. Kromě jednoduchosti se při konstrukci ve velké míře používaly také recyklované a recyklovatelné materiály.

Celková hmotnost Citroënu Oli je 1.000 kilogramů, včetně baterie s kapacitou 40 kWh. Předpokládaný dojezd na jedno nabití je díky nízké hmotnosti až 400 kilometrů. Nabití z 20 na 80 % baterie má trvat pouhých 23 minut, přičemž Oli může v případě potřeby elektřinu z baterie vracet zpět do sítě, případě z jeho baterie mohou čerpat drobné spotřebiče a elektrické nástroje. Maximální rychlost vozu je záměrně omezena na 110 km/h.

Podobně jako v případě konceptu Manifesto od rumunské automobilky Dacia, Oli se do výroby nechystá. Jde o cvičení, jehož výsledky se mohou časem objevit v produkčních Citroënech. Je také příjemné vědomí, že alespoň některé automobilky mají snahu něco dělat s nadváhou elektrifikovaných vozidel.