Citroën Oli dokazuje, že elektromobily nemusí být obézní monstra
Citroën představil koncept sympatického městského elektromobilu s názvem Oli. Klade důraz na nízkou hmotnost a recyklované materiály. Představuje také nové logo značky.
Před pár dny jsme vám ukázali nové logo automobilky Citroën, které svým vzhledem odkazuje na původní logo značky z roku 1919. Na jedné z prvních zveřejněných fotek bylo červené logo osazeno na neznámém voze, jehož premiéru jsme teprve očekávali. Tím vozem je Citroën Oli, nový koncept francouzské automobilky.
Oli přistupuje k elektromobilitě střízlivějším způsobem, než na jaký jsme v posledních letech zvyklí. Jde o městský crossover, který bychom mohli nazvat také pick-upem, jenž byl navržen s důrazem na jednoduchost, udržitelnost a dostupnost. Při vývoji byl velký důraz kladen na udržení nízké hmotnosti, s čímž si mnoho výrobců elektrifikovaných vozidel nedělá těžkou hlavu.
Unikátní design vozu se promítá například do vzpřímeného čelního skla. Toto řešení umožnilo Citroënu použít menší množství skla a zároveň je omezeno množství přímého slunečního světla, kterému jsou řidič a spolujezdec vystaveni. To ve výsledku znamená nižší nároky na chlazení interiéru, tudíž klimatizace podle Citroënu z baterie čerpá o 17 % méně energie.
Ploché panely kapoty, střechy a podlahy zavazadlového prostoru jsou vyrobené z recyklované voštinové lepenky vložené mezi sklolaminátové pláty. Výsledné díly jsou extrémně lehké a natolik pevné, aby se na ně mohl postavit dospělý člověk. Interiér se obejde bez tradičního audiosystému, který nahradily vyjímatelné Bluetooth reproduktory a dokovací stanice pro smartphone – to údajně uspořilo 250 gramů hmotnosti. I takové drobné úspory se řešily.
Další „zbytečná“ kila byla redukována odstraněním odhlučnění a kabelů z bočních dveří, čímž byly naopak maximalizovány odkládací prostory. Podobným způsobem je řešen i zbytek vozu. Například běžná sedadla SUV se skládají z přibližně 37 dílů, ovšem Citroën Oli si vystačí s 8. Palubní deska a středová konzole se skládají z 34 dílů místo zhruba 75 dílů – tolik jich prý používá průměrný rodinný hatchback. Kromě jednoduchosti se při konstrukci ve velké míře používaly také recyklované a recyklovatelné materiály.
Podobně jako v případě konceptu Manifesto od rumunské automobilky Dacia, Oli se do výroby nechystá. Jde o cvičení, jehož výsledky se mohou časem objevit v produkčních Citroënech. Je také příjemné vědomí, že alespoň některé automobilky mají snahu něco dělat s nadváhou elektrifikovaných vozidel.