Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDI Business – Když MPV nestačí

Michal Fokt
Diskuze (62)
Existuje určitá skupina lidí, pro které je i velké MPV příliš malé. Je to i můj případ. Pak ovšem nezbývá, než sáhnout po dodávce. Obstojí v tomto ohledu krabice od PSA?

Rodiny se dvěma dětmi ani netuší, jak jednoduchý život vlastně mají. Ve chvíli, kdy přestanou využívat kočárek, vlastně může jako rodinný vůz posloužit i běžný kompakt. Nebo SUV, kombi či MPV nižší střední třídy – cokoli, co má kufr s objemem kolem 450 litrů už takové rodině vyhoví. A když ne, přikoupíte „rakev“. Jenže ve chvíli, kdy máte potomky tři, se dostáváte do úplně jiného světa. Kompakty si můžete klidně škrtnout, tři sedačky se dozadu vejdou do máločeho včetně sedanů, kombi a SUV střední třídy a pokud náhodou ano, je k dispozici malý kufr. A tak už se rázem ocitáte ve sféře plnohodnotných MPV a ani ta nemusí stačit, takže je tu jediná šance – „osobní dodávka“.

Oproti běžnému osobáku už je třeba udělat určité kompromisy, ale odměnou jsou doslova kvanta místa a pár dalších příjemností. Tuhle kategorii přednedávnem obohatila nová generace modelů od PSA a u Citroënu rovnou změnili jméno z notoricky známého Jumpy na SpaceTourer. Jak výstižné!

Design auta vznikl pouze s pomocí pravítka a kružítka, ale i přesto (nebo možná právě proto) vypadá velmi sympaticky a moderně. Když uvážím, že je to jen dodávka a ještě navíc s tmavým lakem, překvapilo mě, kolik pohledů mi okolí věnovalo. Zvenku je to tedy rozhodně huj, ale co uvnitř?

Na velikosti záleží

Nikdy jsem nepatřil k ftalátomilům, takže mi poněkud hardcore (doslova) materiály v interiéru zase tak moc nevadí. Palubní deska je vcelku pohledná, s dobrou ergonomií a šikovnými odkládacími prostory, to se ale nedá říci o volantu a hlavici řadicí páky, ani jedno se nedrží nijak zvlášť dobře, výstupek s pákou pak trošku utlačuje pravou nohu řidiče, ale méně než třeba u traficu a jeho klonů. Naopak přední sedadla jsou velkoryse dimenzovaná, ale nepříliš pohodlná a bez bočního vedení, vysoký posaz je však příjemný a potěší i rozumný sklon sloupku řízení. Osobní auta připomíná „neočesaný“ palubní počítač s obvyklými funkcemi, také infotainment je v pořádku, jen displej poněkud malý.

Pokud jde o zadní sedadla, přístup k nim je díky lehkému otevírání posuvných dveří snadný i pro dítě, byl jsem však poměrně nepříjemně překvapen, jak málo místa je vzadu v příčném směru, tedy minimálně ve srovnání s již zmíněným traficem. Boční pasažéři jsou nalepení na dveřích a přitom i k osobě uprostřed mají trochu moc blízko. Ovšem tři dětské sedačky se sem bez problému vejdou – mise splněna. Před koleny je navíc místa opravdu nadbytek. Třetí řadu sedadel tak můžete kompletně vyjmout (nebo třeba jen její část) a k dispozici je gigantický nákladový prostor, který pojme zavazadla snad na každou dovolenou. Posuvné dveře jsou obrovskou výhodou při parkování, ostatně snadno lze zavřít i obří, vzhůru výklopná pátá… vrata.

citroen testy dodavky citroen testy dodavky  

Motor, jízdní vlastnosti

Teď bych se měl správně vrhnout na motor, ale je vcelku obyčejný, tak raději zmíním řízení. To mě totiž opravdu nadchlo. SpaceTourer je přesně jedna z těch dodávek, které může závidět kdejaký sporťák. Ostré, přesné, strmé a dobře vyvážené řízení s příjemnou zpětnou vazbou je něco, čím by se třeba takový Golf GTI mohl inspirovat. Jízda s autem je tak překvapivě zábavná. Tedy do chvíle, kdy přijde nějaká ostřejší zatáčka. Tam, kde se trafic prosmýkne s lehkostí a neutralitou, přebírá u citroënu poměrně záhy vládu nedotáčivost a pocit, že je na vnějším předním kole obrovské množství váhy.

Při jízdě však potěší až překvapivě komfortní pérování, auto má daleko do obvyklých užitkových kostitřasů, dokonce lze hovořit o plavnosti, ta se však nesnoubí se schopností tlumit rázy. Na nerovnostech spacetourer tluče. Na poměry osobního auta dost, s dodávkami nemám moc možnost srovnání, ale trafic zvládá hrboly suverénněji.

citroen testy dodavky citroen testy dodavky  

Svižný a úsporný

Naftový dvoulitr má výkon 110 kW a točivý moment 370 N.m a přestože to na tak velké auto nevypadá jako kdovíjak silná motorizace, faktem je, že dynamika je naprosto bezproblémová. S autem se snadno předjíždí a není nutné příliš řadit, což je dobře, protože kulisa šestikvaltu je kostrbatá a nepříliš přesná. Je otázkou, jak bude vypadat dynamika při plném obsazení, ale dva dospělé, tři děti a příslušná zavazadla zvládne bez problémů.

A co je ještě důležitější – je velmi skromný. Na dálnici točí 2600 otáček a stačí mu 9,2 l nafty, při devadesátce mám na otáčkoměru 1750/min a na palubním počítači 5,3 l. Jeho francouzský rival je o litr žíznivější. Hlučnost motoru se drží v rozumných mezích, je horší, než u osobních aut, ale nedá se říci, že by čtyřválec posádku obtěžoval. Ostatně i hluk od kol a aerodynamický svist se drží v rozumných mezích, dílem jistě i proto, že zpětná zrcátka jsou poněkud malá a výhled směrem vzad tedy není úplně nejlepší.

citroen testy dodavky citroen testy dodavky  

Závěr

Citroën SpaceTourer je pohledné auto, které rozhodně může být smysluplnou alternativou těm, kterým jsou klasické osobáky příliš malé. Rozdíly mezi nimi a užitkovými modely se zmenšují a není nutné přistupovat na spousty kompromisů.

Vůz není příliš hlučný, je pohodlný, úsporný a prostorný. Může se pochlubit i přesným řízením a palubními systémy srovnatelnými s osobáky. Horší je to s tlumením rázů, jízdními vlastnostmi a řazením a v přímém srovnání s konkurencí by mohlo být více místa v příčném směru. A také cena verze Business je docela vysoká, vždyť testovaný kousek i s příplatkovou výbavou přišel na více než milion.

citroen testy dodavky citroen testy dodavky  

Nejlevnější verze modelu768.350 Kč (1.6 BlueHDi/85 kW XS Business)
Základ s testovaným motorem822.800 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW XS Business)
Testovaný vůz bez příplatků853.050 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW M Business)
Testovaný vůz s výbavou1.031.550 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW M Business)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Tichý interiér

Minusy

  • Nedotáčivost
  • Horší tlumení rázů
  • Nepřesné řazení

Foto: David Rajdl

Michal Fokt
Diskuze (62)
Citroën Spacetourer 2.0 BlueHDI Business
Cena základní sestavy 853 050 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBA + EBD ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu do svahu UF01, Grip Control - protiprokluzový systém usnadňující pohon kol při jízdě na sněhu, na blátě či v písku s voličem umístěným na palubní desce, Airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace, Boční a okenní airbagy řidiče a spolujezdce, Výškově nastavitelné opěrky hlavy pro všechna sedadla, Výškově nastavitelné tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce, Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve druhé a třetí řadě, Automatické zamykání dveří za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), Třetí brzdové světlo, Detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, Posilovač řízení, Ukazatel řazení rychlostních stupňů, Palubní počítač, Coffee Break Alert (zobrazí upozornění na displeji po 2 hodinách nepřerušené jízdy), Tempomat a omezovač rychlosti, Centrální zamykání, Elektricky ovládaná přední okna se sekvenčním ovládáním Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, čidlo venkovní teploty, Výškově a podélně nastavitelný volant, Vrstvené akustické, zesílená boční okna řidiče a spolujezdce, Manuální klimatizace, Přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáčky, LED diody integrované do předního nárazníku, Audiosystém RDS MP3: Rádio AM / FM (8x repro) + Hands-free Bluetooth + konektor USB + zásuvka typu Jack + ovládání pod volantem, Krytá klimatizovaná a osvětlená odkládací přihrádka spolujezdce v horní části palubní desky, Boční zatmavená okna ve druhé a třetí řadě, Pack Look: Spodní a horní část předního nárazníku, zadní nárazník, boční ochranné lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie Kč
Cena testované sestavy 1 031 550 Kč
Výbava testované sestavy Okenní airbagy pro druhou a třetí řadu sedadel (6000,-), Alarm a superzamykání (obsahuje elektrickou dětskou pojistku bočních posuvných dveří) (7000,-), Paket Drive Assist: Adaptivní tempomat (přizpůsobí rychlost provozu před vozidlem), Collision Risk Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku), Active Safety Brake (v případě, že řidič nebrzdí, automaticky zahájí brzdný manévr s cílem omezit následky případné srážky) (31.500,-), Paket Bezpečnost: AFIL (akustický a vizuální systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu), Systém rozpoznání dopravního značení (identifi kace dopravního značení upravujícího nejvyšší povolenou rychlost), Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu), Automatické dálkové světlomety (na základě silničního provozu přepíná mezi dálkovými a potkávacími světlomety (24.000,-), Přední a zadní parkovací asistent a systém sledování mrtvého úhlu + Top Rear Vision (zpětná parkovací kamera zobrazující zorné pole 180° na dotykový displej s funkcí zoom) (32.000,-), Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka (2000,-), Automatická dvouzónová klimatizace (14.500,-), Xenonové světlomety (19.000,-), Paket Viditelnost: Automatické stěrače a automatické rozsvěcení světel za snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (5000,-), Protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel (3000,-), CITROËN Connect Nav v dotykovém displeji 7" (20. Hliníkové disky kol "Curve" 17" s pneumatikami 225/55 R17 (18.500,-), Metalický lak (16.000,-), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.9 / 5.3
Emise CO2: 152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1556 / 2228
Objem nádrže (l): 69
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1705 / 1081
Rozměr pneu: 225/55 R17
Citroën Spacetourer 2.0 BlueHDI Business
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4956
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1905
d) rozvor (mm): 3275
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - pallas
14. 2. 2017 09:56
Re: Objektívny test? Šírka interiéru
zatiaľ takto [odkaz]
Re: Objektívny test? Šírka interiéru
Dúfam, že v lete sa s ním pochváliš. :yes:
Avatar - pallas
16. 1. 2017 03:38
Re: Objektívny test? Šírka interiéru
diky :-) zatial teda v dobrom stave nie je, ale bude - prave sa na tom pracuje. Zatial je pojazdny, a do leta by mal byt hotovy, po renovacii.
16. 1. 2017 02:09
Re: Objektívny test? Šírka interiéru
Tak to tedy velká gratulace! Pokud je tedy v dobrém stavu.. :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - pallas
15. 1. 2017 23:38
Re: Objektívny test? Šírka interiéru
zhodou okolností - mám :-) DS 21 Pallas