Citroën Xantia Activa V6 a Citroën BX GTi 16: Vrcholní jubilanti
Hned dvě kulatá výročí si nedávno připomněla francouzská automobilka Citroën. Shodou okolností se obě týkají modelů střední třídy, navíc jdoucích časově po sobě. Starší typ BX oslavil čtyřicet let a jeho nástupce Xantia má třicítku. Jak jezdí jejich vrcholné verze GTi 16V a Activa V6?
Slavná automobilka, jež má ve svém znaku specifické šípové ozubení, patent zakladatele Andrého Citroëna, si po desítky let udržovala pověst výrobce výlučných, přesněji avantgardních automobilů.
Recept na úspěch
Bohužel s výběhem poslední C5 se Citroën ve střední třídě stále trochu hledá, v 80. letech tomu bylo docela jinak. Když se v roce 1982 uvedl model BX, byl přijat s obrovským nadšením. Výroba nakonec probíhala až do roku 1994, tedy přibližně rok souběžně s nastupující xantií, a celosvětově se prodalo 2.316.234 kusů. To dělá z BX jeden z obchodně nejúspěšnějších modelů značky. Měl zaplnit mezeru mezi modely GSA a velkým CX. Původní BX žilo do léta 1986, kdy prošlo modernizací v rámci modelového roku 1987. Zvenku bylo změn málo, naopak uvnitř se auto proměnilo zcela zásadně.
Původní, hranatou palubní desku nahradila nová, oblejší, která vozu vydržela až do ukončení produkce. Přístrojový štít se lišil využitím klasických rafičkových ukazatelů, které nahradily dřívější nezvyklé válce s lupou. Kupodivu starší motor XY o objemu 1,4 litru žil dále až do roku 1988, kdy jej nahradil moderní stejně objemný agregát TU3. Řada XU byla dále rozšířena o dieselovou osmnáctistovku XUD a zážehovou devatenáctistovku. Ta nabízela ve vrcholné verzi pro 19 GTi vstřikování benzinu LE-3 Jetronic a výkon 92 kW.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!