Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati GranCabrio Trofeo
158 Fotogalerie

Co může za tragické prodeje Maserati? Podle Stellantisu prý špatný marketing

Ondřej Šámal

Italská automobilka se dlouho točí v kruhu. Registrace za první letošní pololetí jsou ovšem mnohem horší než se čekalo. Vedení mateřského Stellantisu teď hledá viníky špatných čísel.

Italská větev nadnárodního koncernu Stellantis na tom dobře není dlouhodobě. Fiat se rozhodl ekonomickou krizi z roku 2008 přečkat s tím, že výrazně škrtne investice do vývoje nových modelů. To se ovšem odráží na zastaralém portfoliu, které nemůže s ostatními velkoobjemovými značkami na evropském trhu soupeřit.

Alfa Romeo ani navzdory skvělým modelům Giulia a Stelvio se standardním pohonem všech kol nedokázala přesvědčit zákazníky Audi a BMW, aby se místo německých značek upsali Italům. I ve srovnání s nijak zvlášť zářícími automobilkami je to ovšem Maserati, kterému se opravdu hrubě nedaří. Značka má přitom docela mladé portfolio. Pominu-li stárnoucí SUV Levante, v posledních letech do nabídky přibylo menší Grecale s velkoobjemovým potenciálem, supersport MC20 se střechou i bez ní a nové generace oblíbených GT GranTurismo a GranCabrio, které navíc můžete mít i v elektrické verzi.

Video placeholder
Maserati se loučí s motorem V8 • Zdroj: Maserati

Přesto registrace za první jsou jedním slovem tragické. Meziročně totiž klesly z 15.300 na pouhých 6500 aut (na Česko připadalo jen 15 exemplářů). Volkswagen přitom jen na českém trhu za stejné období zapsal 7734 nových automobilů. Při takových výsledcích je vůbec otázkou, jestli má Maserati vůbec cenu udržovat při životě. Přece jen se nejedná o konkurenci Ferrari, Lamborghini ani Aston Martinu, ale spíše Porsche, které od letošního ledna do konce června doručilo zákazníkům 155.945 vozů, tedy téměř 24krát tolik.

Podle Carlose Tavarese, šéfa Stellantisu, za velmi nízkými prodeji stojí především neefektivní marketing, který podle něj nedokáže správně zacílit na potenciální zákazníky. Ti pak logicky končí u konkurence, o které je více slyšet. S něčím podobným ještě nedávno bojoval zmíněný Aston Martin, který se potýkal s problémy s kvalitou a balancoval na hraně existence. Pod novým majitelem v čele s Lawrencem Strollem, otcem pilota F1 Lance Strolla, se ovšem situace obrací k lepšímu.

I kdyby ale prodeje v následujících letech vyskočily od desítky procent, pořád budou čísla dost nízká. Vedení Stellantisu sice nedávné minulosti korigovalo prohlášení o tom, že nevýdělečné značky koncernu skončí, Maserati má přesto velmi nejistou pozici. Ačkoliv v jeho případě se o ukončení výroby neuvažuje. Ve světě by se totiž našlo dost zájemců, kteří by tuto tradiční značku udrželi při životě.

O Lancii a DS se to samé ovšem říci nedá. Tyto primárně regionálně zaměřené značky, které drtivou většinu prodejů uskuteční v Itálii, respektive ve Francii, by případnou ozdravnou kúru přežít nemusely.

A které značky skončí podle vás?