Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co víme o elektrickém BMW M3? Bude ze všech s přehledem nejsilnější

BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
111 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (17)

Za dva roky se na platformě Neue Klasse ukáže dosud nejvýkonnější M3, respektive BMW všech dob. Jedinou kaňkou na kráse bude fakt, že k pohonu využije výhradně elektřinu.

Většina současných elektrických BMW stojí na základech spalovacích sourozenců Výjimkou je pouze SUV iX s vlastní architekturou. To se však v následujících letech změní. Mnichované totiž pracují na rodině vyspělých elektromobilů s názvem Neue Klasse, která odkazuje na modelovou řadu z 60. let minulého století.

Hlavním přínosem moderní architektury bude 800V nabíjecí síť s očekávaným výkonem až 270 kW, kterou v současné době najdeme pouze u několika konkurenčních značek (například Hyundai s Kiou, Audi či Porsche). Dvojnásobné napětí dovoluje výrazně vyšší dobíjecí výkon, přičemž vůz si ho dokáže udržet po velmi dlouhou dobu (dokonce i v pásmu nad 80 % dostupné kapacity akumulátoru). S 800 volty už můžete elektromobil využívat takřka stejně komfortně jako běžný vůz se spalovacím motorem.

Vedle konvenčních variant se BMW chystá vkročit také do vod výkonných sedanů. V plánu je totiž elektrická alternativa k BMW M3, která by se měla jmenovat iM3. Ostatně také kvůli tomu automobilka pomalu opouští tradiční označení benzinových modelů s písmenem „i“ na konci, které přenechá vozům s lokálně bezemisním pohonem.

Díky konceptu Vision Neue Klasse máme docela konkrétní představu o designu, který se vrací do minulosti a inspiruje se například ikonickým BMW 3 E30. Navzdory přítomnosti elektromotorů se proto můžeme těšit na dlouhou přední kapotu a kratší zadní část.

Video placeholder
BMW Vision Neue Klasse X • Zdroj: BMW

O skladování elektrické energie se postarají cylindrické bateriové články šesté generace s kapacitou od 75 až po 150 kilowatthodin, které by měly nabídnout až o 30 procent delší dojezd, přičemž cena nových akumulátorů by se proti aktuální, 5. generaci měla snížit na polovinu.

Největší bombou BMW iM3 by však měl být výkon. Automobilka totiž k pohonu použije hned čtyři elektromotory (na každém kole jeden), které by teoreticky mohly dosáhnout výkonu 1000 kW neboli 1 MW (tedy 1360 koní).  Zatím není jasné, že se elektrické M3 takové nálože dočká, počítat každopádně můžete s výrazně vyššími čísly než dosud (390 kilowattů). Mluví se totiž zhruba o 515 kilowattech neboli 700 koních.

Vedle vrcholné čtyřkolky je ve vývoji také varianta s dvojicí zadních elektromotorů, přičemž vzhledem k úspěchu současného BMW M3 Touring můžeme počítat též s kombíkem.

Navzdory zlevnění elektrického pohonu se nedá očekávat, že by základní cena začínala pod 2,5 miliony. Nejlevnější BMW M3 s pohonem zadních kol ovšem aktuálně nekoupíte o moc levněji. Zadokolka s 353 kilowatty totiž začíná na 2.379.000 Kč.

Vstoupit do diskuze (17)