Co víme o elektrickém BMW M3? Bude ze všech s přehledem nejsilnější
Za dva roky se na platformě Neue Klasse ukáže dosud nejvýkonnější M3, respektive BMW všech dob. Jedinou kaňkou na kráse bude fakt, že k pohonu využije výhradně elektřinu.
Většina současných elektrických BMW stojí na základech spalovacích sourozenců Výjimkou je pouze SUV iX s vlastní architekturou. To se však v následujících letech změní. Mnichované totiž pracují na rodině vyspělých elektromobilů s názvem Neue Klasse, která odkazuje na modelovou řadu z 60. let minulého století.
Hlavním přínosem moderní architektury bude 800V nabíjecí síť s očekávaným výkonem až 270 kW, kterou v současné době najdeme pouze u několika konkurenčních značek (například Hyundai s Kiou, Audi či Porsche). Dvojnásobné napětí dovoluje výrazně vyšší dobíjecí výkon, přičemž vůz si ho dokáže udržet po velmi dlouhou dobu (dokonce i v pásmu nad 80 % dostupné kapacity akumulátoru). S 800 volty už můžete elektromobil využívat takřka stejně komfortně jako běžný vůz se spalovacím motorem.
Vedle konvenčních variant se BMW chystá vkročit také do vod výkonných sedanů. V plánu je totiž elektrická alternativa k BMW M3, která by se měla jmenovat iM3. Ostatně také kvůli tomu automobilka pomalu opouští tradiční označení benzinových modelů s písmenem „i“ na konci, které přenechá vozům s lokálně bezemisním pohonem.
Díky konceptu Vision Neue Klasse máme docela konkrétní představu o designu, který se vrací do minulosti a inspiruje se například ikonickým BMW 3 E30. Navzdory přítomnosti elektromotorů se proto můžeme těšit na dlouhou přední kapotu a kratší zadní část.

O skladování elektrické energie se postarají cylindrické bateriové články šesté generace s kapacitou od 75 až po 150 kilowatthodin, které by měly nabídnout až o 30 procent delší dojezd, přičemž cena nových akumulátorů by se proti aktuální, 5. generaci měla snížit na polovinu.
Největší bombou BMW iM3 by však měl být výkon. Automobilka totiž k pohonu použije hned čtyři elektromotory (na každém kole jeden), které by teoreticky mohly dosáhnout výkonu 1000 kW neboli 1 MW (tedy 1360 koní). Zatím není jasné, že se elektrické M3 takové nálože dočká, počítat každopádně můžete s výrazně vyššími čísly než dosud (390 kilowattů). Mluví se totiž zhruba o 515 kilowattech neboli 700 koních.
Vedle vrcholné čtyřkolky je ve vývoji také varianta s dvojicí zadních elektromotorů, přičemž vzhledem k úspěchu současného BMW M3 Touring můžeme počítat též s kombíkem.
Navzdory zlevnění elektrického pohonu se nedá očekávat, že by základní cena začínala pod 2,5 miliony. Nejlevnější BMW M3 s pohonem zadních kol ovšem aktuálně nekoupíte o moc levněji. Zadokolka s 353 kilowatty totiž začíná na 2.379.000 Kč.