Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co všechno uměla Tatra 813? Podívejte se na vzácný film z roku 1969

Jan Zajíc
Diskuze (21)

Tatra 813 patří mezi nejznámější nákladní vozidla tradiční kopřivnické automobilky. Pojďme si připomenout její začátky.

A to netradičním způsobem, nabídnout vám totiž můžeme úžasný film z roku 1969, který pro národní podnik Tatra Kopřivnice vyrobil Krátký film Praha. Snímek pochází z archivu Antonína Slezáka, nadšence (nejen) do tatrovek, sběratele a provozovatele webu historicke-nakladaky.cz. Jde o jedno z mnoha zajímavých videí, které pan Slezák už poskytl youtubovému kanálu Klokan Jack. Rozhodně doporučujeme si tento zdroj nejen vzácných dobových filmů důkladně projít.

Ale zpět k videu o Tatře 813. Protože jde o propagační snímek kopřivnické automobilky, věnuje se zejména přednostem tehdy zcela nové modelové řady. Ve filmu se dokonce teprve hovoří o ověřování pro sériovou výrobu.

Video se připravuje ...

Prohlédnout si můžeme různé varianty 813, ve videu také zazní řada zajímavých informací, především o technice. Největším lákadlem jsou ale jistě dobové záběry z továrního testovacího okruhu, na němž speciální tahač těžkých přívěsů s pohonem 8x8 podstupoval testy v náročném terénu. Ve snímku se však objeví také sklápeče i tahače. Pozoruhodný je například tahač s třínapravovým návěsem, jehož poslední dvě nápravy jsou řízené.

Připomeňme, že kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let. První exemplář, jímž byla zahájena výroba této modelové řady, byl dokončen v pátek 24. března roku 1967. Tehdy šlo o první kus z padesátikusové ověřovací série, na níž následně navázala sériová produkce.

Tatra 813 samozřejmě využívala tradiční koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami v kombinaci se vzduchem chlazeným vznětovým motorem. Tím byl vidlicový dvanáctiválec o objemu 17.640 kubických centimetrů, původně poskytující výkon 184 kW, tedy 250 koní. Ve videu však zazní informace, že automobilka nabízela od počátku zvýšení až na 270 koní. Maximální točivý moment se pohyboval okolo 990 Nm při 1300 otáčkách za minutu.

Na vzduchem chlazený dvanáctiválec navazovala pětistupňová převodovka a dvě redukce. Díky tomuto řešení měl řidič Tatry 813 k dispozici dvacet rychlostí pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad.

Video se připravuje ...

Základním a nejznámějším představitelem typové řady byla armádní varianta se čtyřmi nápravami a pohonem 8x8, známá jako Kolos. Vyráběly se však i civilní verze, existovaly vozy s pohonem 6x6 a 4x4.

Mezi obrovské přednosti 813 patřily jedinečné schopnosti v náročném terénu: provedení 8x8 bylo schopné přejet příkop široký až 1,5 m nebo překonat kolmé překážky vysoké až 0,6 m.

Do roku 1982 bylo podle dostupných informací vyrobeno celkem 11.751 vozidel Tatra 813 všech verzí.

Jan Zajíc
Diskuze (21)

Doporučujeme

4. 1. 2023 15:23
Re: Zlatý český ručičky
"A vy zase bijete černochy!", že Bariku! :-[] :-[] :-[]
Avatar - Barrichello
4. 1. 2023 14:56
Re: Zlatý český ručičky
Haha, komik seš akorát ty.
4. 1. 2023 14:48
Re: Zlatý český ručičky
z nekterych totalni zebraci uz davno jsou
dusevni a moralni
mrkni do zrcadla
komiku
Avatar - Barrichello
4. 1. 2023 14:36
Re: Zlatý český ručičky
Čeho? Kolik toho vyrobíš ročně a kam to exportuješ ?

Celý je to tady komedie, je ti známo o tom, že sem nadále proudí ruské suroviny i kompletní výrobky, ale oklikou za 2-20x dražší ceny jak přímo z ruska.
https://www.seznamzpravy.cz/…do-evropy-221883?… sem proudí pašungem a tiskne se na to Made in Bulgaria, Hungary, Serbia, Turkey, levný plyn nakoupený z ruska u sebe doma čína zkapalní a prodá ti ho sem jako zakaplněný, podobným pašungem nebo přeprodejem sem proudíí i parafíny na výrobu nafty, hnojiva, saze, platina , palladium, nikl , ropa se smíchá s kaazškou, iránskou nebo nějakou africkou a přeprodá se to sem jako jiná a miliardy dalších podvodů.

Popř to levně zkoupí čína a indie, doma ve svý uhelných elektrárně, poháněný ruským uhlím vyrobní polotovar nebo finální výrobek, při kterém použije ruskou ropu, nikl, palladium, saze, věci na leptání kovů ad, to zpracuje, dovozeze to do přístavu kamionem opět na ruskou ropu a prodá ti to sem.
Ale je na tom krásná nálepka Made in china, India, Bangladesh, Malajsie atd a si spokojen vid.

Dyt je to celý komedie, kterou všechnu akorát zaplatí obyvatelé EU tím, že z nich budou totální žebráci.
4. 1. 2023 14:28
Re: Zlatý český ručičky
mam vlastni vyvoj, vlastni vyrobu
pravda, procesory nevyrabim, ty mi chodi z taiwanu
ne z rossiji
ani ne z chiny