Co všechno uměla Tatra 813? Podívejte se na vzácný film z roku 1969
Tatra 813 patří mezi nejznámější nákladní vozidla tradiční kopřivnické automobilky. Pojďme si připomenout její začátky.
A to netradičním způsobem, nabídnout vám totiž můžeme úžasný film z roku 1969, který pro národní podnik Tatra Kopřivnice vyrobil Krátký film Praha. Snímek pochází z archivu Antonína Slezáka, nadšence (nejen) do tatrovek, sběratele a provozovatele webu historicke-nakladaky.cz. Jde o jedno z mnoha zajímavých videí, které pan Slezák už poskytl youtubovému kanálu Klokan Jack. Rozhodně doporučujeme si tento zdroj nejen vzácných dobových filmů důkladně projít.
Ale zpět k videu o Tatře 813. Protože jde o propagační snímek kopřivnické automobilky, věnuje se zejména přednostem tehdy zcela nové modelové řady. Ve filmu se dokonce teprve hovoří o ověřování pro sériovou výrobu.
Prohlédnout si můžeme různé varianty 813, ve videu také zazní řada zajímavých informací, především o technice. Největším lákadlem jsou ale jistě dobové záběry z továrního testovacího okruhu, na němž speciální tahač těžkých přívěsů s pohonem 8x8 podstupoval testy v náročném terénu. Ve snímku se však objeví také sklápeče i tahače. Pozoruhodný je například tahač s třínapravovým návěsem, jehož poslední dvě nápravy jsou řízené.
Připomeňme, že kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let. První exemplář, jímž byla zahájena výroba této modelové řady, byl dokončen v pátek 24. března roku 1967. Tehdy šlo o první kus z padesátikusové ověřovací série, na níž následně navázala sériová produkce.
Tatra 813 samozřejmě využívala tradiční koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami v kombinaci se vzduchem chlazeným vznětovým motorem. Tím byl vidlicový dvanáctiválec o objemu 17.640 kubických centimetrů, původně poskytující výkon 184 kW, tedy 250 koní. Ve videu však zazní informace, že automobilka nabízela od počátku zvýšení až na 270 koní. Maximální točivý moment se pohyboval okolo 990 Nm při 1300 otáčkách za minutu.
Na vzduchem chlazený dvanáctiválec navazovala pětistupňová převodovka a dvě redukce. Díky tomuto řešení měl řidič Tatry 813 k dispozici dvacet rychlostí pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad.
Základním a nejznámějším představitelem typové řady byla armádní varianta se čtyřmi nápravami a pohonem 8x8, známá jako Kolos. Vyráběly se však i civilní verze, existovaly vozy s pohonem 6x6 a 4x4.
Mezi obrovské přednosti 813 patřily jedinečné schopnosti v náročném terénu: provedení 8x8 bylo schopné přejet příkop široký až 1,5 m nebo překonat kolmé překážky vysoké až 0,6 m.
Do roku 1982 bylo podle dostupných informací vyrobeno celkem 11.751 vozidel Tatra 813 všech verzí.