Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co všechno zkontrolovat před STK: Ať si zbytečně nenaběhnete!

Petr Barták
Diskuze (20)

Vydat se na pravidelnou prohlídku na STK a za chvíli z ní vyletět kvůli prkotině, kterou jste mohli sami odstranit? To přece naštve. Přinášíme přehled, co můžete zjistit a eliminovat ještě před STK.

Ročně se na pravidelnou povinnou prohlídku vozidla na stanici technické kontroly vydá na 2,2 milionu vozidel. Na každou ze 400 funkčních stanic tak v průměru připadá vyřídit okolo dvaadvaceti prohlídek každý pracovní den. Ze statistik Profesní komory STK vyplývá, že u nás ročně projde technickou bez vážných závad plných devadesát procent všech přistavených vozidel, tedy v 1.980.000 případech. „Dvě procenta jsou nezpůsobilá a zbylých osm procent jsou vozy způsobilé provozu na třicet dnů, po nichž musí být vozidlo znovu přistaveno k prohlídce s již opravenou vytčenou závadou,“ říká předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon. Nezpůsobilých je tedy ročně okolo 44.000 vozidel, pouze třicet dní může po datu první technické být používáno 176.000 vozidel. Závady právě u nich lze obecně rozdělit na takové, jež má majitel možnost zjistit před nástupem na technickou prohlídku, a takové, u nichž to jako laik zpozorovat nemůže. Ty druhé proto z našeho výčtu vynecháme.

Zákon nepřetlačíš

Závady, které musí být odstraněny do 30 dní a pak musí být vozidlo znovu přistaveno k prohlídce, také vyvolávají největší vášně. „Pokud ale řidiči mají sami zájem se vyvarovat potíží, určitě stojí za to nahlédnout do vyhlášky 211/2018 Sb., a to konkrétně do přílohy č. 1, kde jsou závady popsány,“ radí Rejmon. Tam podle něj majitelé vozidel uvidí, co vše se kontroluje a s jakou přísností to musí technici zapsat do systému. „Technik totiž nemůže hodnotit závadu jinak, než je uvedeno v této vyhlášce – není to tedy tak, že by si na majitele STK zasedla. Pokud jsou nalezeny tyto závady, z pohledu řidičů často hodnocené jako banální, není možné je hodnotit mírněji,“ krčí rameny šéf komory STK. Bohužel ve většině případů se jedná po hodnocení závad vážných, což lidé těžce nesou a vznikají vyhrocené situace. Proč tedy kvůli zbytečné chybě marnit čas s problémy, které mohly být vyřešeny ještě před prvním přistavením na prohlídku?

Jak se chyb vyvarovat? Připravili jsme pro vás šest zásadních oblastí, v nichž majitelé vozidel nejčastěji chybují. Jedná se o doklady, pneumatiky, osvětlení, zasklení, neschválené úpravy a jiné závady. Obejděte si proto před technickou auto a podívejte se, jestli náhodou některou z nich vaše vozidlo netrpí.

Svět motorů 38/2021 Svět motorů 38/2021

Doklady

  • Majitel má ORV nebo TP k jinému vozidlu – pokud nejsou oba doklady k dispozici, nelze prohlídku absolvovat.
  • U starších vozidel je zcela popsaný TP, není tudíž kam vyznačit prohlídku - musí se proto přistoupit k jeho výměně, aby tam byla technická řádně zapsaná. 
  • Velmi výjimečně se stává, že Osvědčení o registraci vozidla (ORV) neodpovídá dokladu zapsanému v Technickém průkazu (TP) – majitel vozidla totiž předkládá ORV původně ztracené a znovu nalezené, i když má v TP zaznamenáno již vydání nového. Do blízké budoucnosti se počítá s tím, že toto bude systém kontrolovat porovnáním se záznamem v registru vozidel.

Kola

  • Rozměry disků se neshodují, zejména rozměr ET, rozměry pneumatik (například profil), v zimním období je často obutí jen podobné – namísto 175/70 jsou na voze pláště 175/65 nebo 165/70.
  • Neschválená výbava, případně poškozené či sjeté pneumatiky.
  • Pokud poklice nejsou sejmuty před příjezdem na STK, zejména u vozidel s poklicemi pod šrouby (například Kia či Fiat), nelze udělat všechny předepsané kontrolní úkony, například na brzdových systémech.

Osvětlení

  • Jakékoli odchylky v osvětlení, zejména registračních tabulek, obrysových svítilen, bočních směrových světel.
  • Nefunkční naklápění světel, u xenonů nefungují ostřikovače světel. 
  • Nefungující světla, stěrače, ostřikovače.

Neschválené úpravy

  • Neschválené úpravy na vozidle zahrnující například nehomologovaný výfuk nebo takzvané designové vychytávky. 
  • Věci bránící výhledu z vozidla.
  • Dodatečné montáže nezapsané v technickém průkazu, například závěs.

Jiné závady

  • Svítící chybové kontrolky na přístrojové desce nebo naopak nesvítící.
  • Únik provozních kapalin je hodnocen velmi přísně kvůli možnému poškozování životního prostředí.

Zasklení

  • Na oknech jsou neschválené fólie
  • Vůz má prasklé čelní sklo
  • Nefunkční zavírání oken.

Víte, že…

… počet STK v Česku je limitován? Prohlídky probíhají na 400 provozovnách.

… za špatnou práci byla za poslední roky uzavřena jediná stanice? Její licence pak byla předána jinému subjektu.

Srovnání s Německem

  • U nás poměr mezi vozidly, která technickou prohlídku absolvují úspěšně, jsou způsobilá k provozu na 30 dní a nezpůsobilá vůbec, činí 90 : 8 : 2. U našich západních sousedů mají trochu jinou metodiku, proto srovnání je obtížné, i tak ale projde na první dobrou okolo 82 % aut, desetina je způsobilá na 30 dní, ostatní neprojdou vůbec (poměr je tedy 82 : 10 : 8). 
  • Prohlídky v Německu dělají technici, kteří docházejí do autoservisu. Ten pouze vlastní zařízení potřebné k uskutečňování technických prohlídek. U nás sice může autoservis vůz připravit na technickou, ale samotnou prohlídku už může dělat jen technik STK. Ten zároveň nesmí na lince nic opravovat.
Petr Barták
Diskuze (20)

Doporučujeme

Avatar - Beefcake
28. 9. 2021 07:49
Zase raz prehliadka
toho, kto to ako odrbal . Potom to tak vyzera.
Chyba mi tam skontrolovat pohladom dymivost. Jaj pardon, to už je emisna a to su ine story.
Avatar - Beefcake
28. 9. 2021 07:47
Re: Osvetlenia vzadu nemajú ako merať!
Pekny nezmysel
27. 9. 2021 21:24
Dnes jsem byl na technické
Dnes jsem byl na technické s Fabií 1. generace. 1 závada oloupaný oranžový lak ( nebo jak to nazvat) na žárovce zadních blinkrů - musel jsem okamžitě vyměnit, jinak bych neprošel. Naštěstí servis je ve vedlejší budově, tak jsem tam koupil 2 nové žárovky za 60 korun. :-) Taky mám odnímatelné tažné zařízení ( zajištěno dvěma šrouby), prý si kouli příště na STK vzít sebou. Tažné nepoužívám, takže ho tam nenechávám namontované pořád. Poprvé mi taky kontrolovali ostřikovače předního a zadního skla a stěrače. :-)
27. 9. 2021 17:37
Osvetlenia vzadu nemajú ako merať!
Veď zadné osvetlenie prejde vždy.
Všelijaké vyšisované kryty, tuningové zatmavenie... hlavne, že tam niečo svieti!
Avatar - lordlord
27. 9. 2021 17:03
kup
u mého 15 letého půlveterána kouknu jen na žárovky a jedu bez další kontroly na STK a vždy úspěšně