Kolik vydělávají čínské automobilky? Mnohem méně peněz, než pumpují do vývoje
Čínský automobilový průmysl těží z mocné domácí podpory ze strany komunistické vlády. Za první letošní čtvrtletí se finančním hegemonem stala automobilka BYD, která ostatní výrobce doslova přejela v investicích.
Kdo neinvestuje a neinovuje, zemře. V podnikání tohle pravidlo platí takřka bezvýhradně. Ostatně podívejme se například na Fiat, který investice do vývoje nových modelů po roce 2008 výrazně utlumil a nyní se z velké části spoléhá na francouzskou techniku od bývalého koncernu PSA. Nemluvě o propadu prodejů na našem kontinentě, kdy jeho místo částečně zaplnili ambiciózní Korejci. A zapomenout nesmíme ani na Čínu, která má v Itálii tradičně velmi silné obchodní zájmy.
V Číně aktuálně funguje okolo 150 automobilových značek. Konce této dekády se ovšem dočká jen zlomek z nich. BYD, jediná významná čínská automobilka v soukromém vlastnictví, totiž v uplynulých měsících živila vcelku brutální cenovou válku na největším trhu s vozy na světě, kterou musely usměrňovat dokonce až tamní úřady.
BYD si to evidentně mohl dovolit. Z deseti nejvýznamnějších čínských výrobců totiž za první letošní čtvrtletí vykázal suverénně nejlepší ekonomické výsledky.
Prvním z ukazatelů je hrubá zisková marže, což je finanční ukazatel, který vyjadřuje ziskovost podniku po odečtení nákladů na prodané zboží nebo služby od celkových tržeb. Laicky řešeno tenhle údaj ukazuje, kolik daná společnost dokáže na svém produktu, ať už je jakýkoliv, vydělat. Jestliže například u Škody hrubá zisková marže za rok 2024 dosáhla parádních 12,2 procent, BYD je na tom za první letošní tři měsíce ještě lépe. Výsledných 20,7 % je z desítky největších automobilek druhý nejlepší výsledek.
Ekonomické výsledky čínských automobilek za 1. čtvrtletí 2025 | ||||
Pořadí | Výrobce | Hrubá zisková marže (%) | Čistý zisk (Kč) | Výdaje na výzkum a vývoj (Kč) |
1. | BYD | 20,7 | 27,117 miliard | 42,129 miliard |
2. | Geely | 15,78 | 16,8 miliard | 9,858 miliard |
3. | SAIC | 8,13 | 8,954 miliard | 11,496 miliard |
4. | GWM | 17,84 | 5,186 miliard | 5,646 miliard |
5. | Changan | 13,86 | 4,08 miliardy | 4,446 miliardy |
6. | BAIC | 9,9 | 2,752 miliardy | 0,243 miliardy |
7. | Seres | 27,62 | 2,216 miliardy | 3,113 miliardy |
8. | Li Auto | 20,51 | 1,916 miliardy | 7,435 miliardy |
9. | Leapmotor | 14,9 | -0,385 miliardy | 2,37 miliardy |
10. | Xpeng | 15,56 | -1,955 miliardy | 5,776 miliardy |
Zdroj: Autohome |
Co se týče zisku, který se počítá po zdanění a po odečtení všech nákladů, včetně provozních, neprovozních, úrokových a případných dalších finančních nákladů, je na tom BYD suverénně nejlépe. Tenhle největší výrobce elektromobilů na světě navíc mohutně investuje do vývoje. V přepočtu přes 42 miliard korun za první kvartál je prakticky totožná částka jako u druhého Geely až osmého Li Auto dohromady.

Otázkou zůstává, jestli čínští výrobci obecně udrží vysoké tempo výroby a investic. Trh se totiž začne brzy konsolidovat a někteří výrobci budou mít existenční problémy.
Menší záhadou zatím zůstává i to, zda se automobilový průmysl bude těšit přízni vládnoucích elit i nadále. Z Číny totiž prosakují náznaky o možném odstavení současného prezidenta a velkého podporovatele čínské automobilové expanze Si Ťin-pchinga. Zatím to jsou však jen pouhé spekulace.
Zdroj: Carnewschina.com, video: auto.cz