Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budou kombíky dalším trendem? Pouští se do nich i nečekaní výrobci

Stelato S9T
Stelato S9T
Stelato S9T
Stelato S9T
9 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (27)

Celý svět se v posledních dvou dekádách přesunul do SUV. Platí to pro vyvinuté i rozvíjející se trhy, a SUV prorostly do všech velikostních segmentů. Některé karosářské verze kvůli tomu začaly vymírat, teď to ale vypadá na renesanci jedné dříve velmi populární, a to z velmi nečekaného místa.

V Číně karosérie kombi nikdy moc populární nebyla. Větší nabídka tam byla sice v 80. a 90. letech, tehdy byl ale tamní trh v plenkách a většina aut se vyráběla ve velmi malých sériích. Jakmile si mohli Číňané více vybírat, kombíky téměř vymizely. S pár výjimkami to zkoušeli zahraniční výrobci, domácí je v podstatě ignorovali. Světlou výjimkou byl lokálně vyráběný Volkswagen Santana Variant, který si jistou popularitu získal a vydržel v produkci do roku 2008.

Právě kombi verze Santany se stala prvním populárním youngtimerem v Číně a dnes je to jedno z mála starých aut, které si tamní majitelé hýčkají a upravují. U domácích výrobců bylo kombíku naprosté minimum a například pohledné Brilliance Junjie Wagon si nekoupil téměř nikdo. Platilo to hlavně pro ty spalovací, protože ani pozdější vozy jako Baojun 310 W nebo Baojun RC-5 W nebyly úspěšné.

S nástupem elektrifikovaných vozů se ale právě kombíky začaly objevovat. Prvním takovým byl Roewe Ei5 už v roce 2017, který byl uveden i do Evropy jako MG5. Následoval Zeekr 001, který se ale stylizuje spíše jako shooting brake a ne plnohodnotné kombi. Tím už ale je Nio ET5 Touring, které bylo prý vytvořeno se záměrem prodeje v Evropě. Jenže nečekaně populární se stalo na svém domovském trhu, kde dnes 70 % prodejů modelu ET5 tvoří právě kombíky. Následoval jej pak třeba Zeekr 007 GT, Neta S Hunting Edition, BYD Seal 06 Wagon, Denza Z9 GT nebo AUDI E5, což je nová podznačka Audi jen pro Čínu.

Dalším v řadě modelů s dlouhou střechou je Stelato S9T, který vychází z loni uvedeného sedanu. Stelato je značka patřící do aliance HIMA. Tu provozuje Huawei s pěti automobilkami, které jsou za vývoj vozů také částečně zodpovědné a především je vyrábí. Stelato má Huawei společně se státní automobilkou BAIC, která je nově aktivní i na českém trhu.

Skoro 5,2 metrů dlouhý kombík S9T má rozvor 3 050 mm a mezi kola si může vozit NMC baterii od CATL o kapacitě 100 kWh. Příliš nadhodnocující čínský cyklus CLTC u této varianty udává dojezd až 801 kilometrů. Dostupná bude s pohonem zadních kol a výkonem 227 kW, nebo jako čtyřkolka s celkovým výkonem 385 kW.

Kromě toho ale bude v nabídce sériový hybrid, který bude mít na výběr mezi LFP bateriemi o kapacitě 37 nebo 53,4 kWh. Pod kapotou pracuje čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 118 kW, která pouze generuje elektřinu. Verze EREV má pouze pohon zadních kol o výkonu 227 kW a v kombinovaném režimu by měla ujet až 1 305 km.

Na čínský trh se Stelato S9T dostane v září. V Evropě zatím Stelato aktivní není, ale příchod sem je otázkou času. Už dnes se v Evropě prodávají vozy, na jejichž vývoji se Huawei podílel. Například nově uvedený Voyah Courage, který je už i v Česku, nebo modely značky Avatr, které jsou zatím v západní Evropě.

Video placeholder
Huawei Aito M9 má tetris ve světlech • Zdroj: DarkSquid/YouTube

Zdroj: Carnewschina, zdroj foto: HIMA, zdroj videa: DarkSquid

Vstoupit do diskuze (27)