Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Co znamenají písmena na nabíječkách?
Co znamenají písmena na nabíječkách?
Co znamenají písmena na nabíječkách?
Co znamenají písmena na nabíječkách?
21 Fotogalerie

Co znamenají písmena na nabíječkách? Nezkušeného elektromobilistu mohou překvapit

Marek Bednář

Je třeba dbát na to, aby člověk nabíjel svůj elektromobil jen u stojanů označených písmenem, které je uvedeno u nabíjecí zásuvky vozu, jako tomu je při tankování paliva, anebo jsou ta písmenka úplně k ničemu? Pravda je někde uprostřed.

Je tomu pár let, co se na čerpacích stanicích objevila kolečka a čtverečky podle toho, o jaký typ paliva jde – jestli o benzín, motorovou naftu či nějaké plynné palivo. Účelem bylo, aby si člověk ani v zahraničí nespletl tankovací pistole a nenatankoval tak špatné palivo.

Jeden by řekl, že u elektromobilů takovéto riziko zcela odpadne, protože elektřina je jen jedna. Elektrotechnici prominou, že teď pomíjím rozdíly mezi střídavým a stejnosměrným proudem; jde o to, že elektromobily jde nabíjet oběma, kdežto do auta se zážehovým motorem se nesmí tankovat nafta a naopak.

Přesto se na nabíjecích stojanech i poblíž zásuvek elektromobilů začala objevovat různá písmenka v šestiúhelníku, a ten navíc může být plný i prázdný. Běžně člověk vidí dvě či tři různá písmenka, dá se však narazit i na takové auto, kde najdete pouze L. Znamená to tedy, že na nabíječce s písmenkem K nenabijete vůz, na němž je napsáno pouze L – a naopak?

Co znamenají písmena na nabíječkách?Co znamenají písmena na nabíječkách? | auto.cz/Marek Bednář

Není to tak jednoduché, jako u kapalných paliv. Přítomnost či naopak nepřítomnost nějakého písmenka ještě nemusí znamenat, že nabíječka s autem nebude kompatibilní a žádnou „šťávu“ nedostanete. Ovšem, že budete muset jet jinam, se stát může.

Totiž, u nabíjecích stanic se nejčastěji skloňuje výkon v kilowattech, ovšem ten je násobkem napětí ve voltech a proudu v ampérech, s nimiž ta nabíjecí stanice umí pracovat. Takže třeba elektrické scanie nové generace u stanic, které jsou označené písmenem K, a tedy umí pracovat s napětím od 50 do 500 V, jednoduše nenabijete. U zásuvek scanií to je označeno písmenkem L a pouze stejně označené stojany dokáží vůz nabít.

Scanie nejsou s jediným písmenkem L u zásuvek samy. Čínské voyahy Dream a Free jsou v elektrických verzích označeny stejně navzdory tomu, že jejich baterie pracují s napětím 400 V, a tedy by tu mělo být písmeno K; odpověď na dotaz, proč jsou vozy označeny chybně, jsme nedostali. I přes chybějící písmeno C v šestiúhelníku jsem těsně před převzetím dreamu k testu viděl, kterak se nabíjí střídavým proudem, a dokázal jsem ho nabít u rychlonabíječek označených písmeny K i L.

Naopak kie a hyundaie, jejichž pohonné ústrojí pracuje s napětím 800 V, mají u zásuvek uvedena písmena K i L, takže je možné je nabíjet i u stojanů, které – alespoň podle písmenka – nezvládnou 800 voltů. A peugeoty e-308 a e-3008, které zase mají u zásuvky jen písmena C a K, nebyl problém nabít u stojanů označených písmenem L.

Totiž, ačkoliv písmenné označení vychází z nařízení EU, že je na stojanu uvedeno jen L, ještě neznamená, že nezvládne nabít auto, u jehož zásuvky naopak písmeno L chybí. Před zahájením nabíjení probíhá mezi autem a stojanem a pokud se „shodnou“ na napětí, nabíjení začne bez ohledu na písmenka.

Video placeholder
Peugeot 208 Hybrid 136 vs. Peugeot e-208 • Marek Bednář/Lukáš Volšický/Auto.cz

A právě v tom je trik. „U konektorů uvádíme popisek s rozsahem, ve kterém umí stanice a konektor pracovat,“ říká Martin Houška z PRE, u jehož stanice jsem zkoušel nabíjet zmíněné peugeoty. Štítek u konektoru říká, že stanice zvládne napětí od 150 do 1.000 voltů. Podle Houšky se s žádným problémem kvůli označení nabíjecích stanic nesetkali a většina elektromobilistů stejně žádná písmenka neřeší.

Jinými slovy, když přijedete s běžným osobním elektromobilem k nabíjecí stanici se správným konektorem – v těchto případech CCS Combo 2, u nějž se lze setkat i s označením kategorie FF – i přes nesoulad označení je velmi nepravděpodobné, že nabíjet z tohoto důvodu nepůjde.

Rozdíl mezi K a L tedy není ani zdaleka tak velký, jako rozdíl mezi E10 a B7 u klasických paliv. A hlavně, přinejhorším se auto prostě nebude nabíjet, kdyby přeci jen stojan s vozem nebyly kompatibilní.