Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co znamenají písmena na nabíječkách? Nezkušeného elektromobilistu mohou překvapit

Marek Bednář
Diskuze (18)

Je třeba dbát na to, aby člověk nabíjel svůj elektromobil jen u stojanů označených písmenem, které je uvedeno u nabíjecí zásuvky vozu, jako tomu je při tankování paliva, anebo jsou ta písmenka úplně k ničemu? Pravda je někde uprostřed.

Je tomu pár let, co se na čerpacích stanicích objevila kolečka a čtverečky podle toho, o jaký typ paliva jde – jestli o benzín, motorovou naftu či nějaké plynné palivo. Účelem bylo, aby si člověk ani v zahraničí nespletl tankovací pistole a nenatankoval tak špatné palivo.

Jeden by řekl, že u elektromobilů takovéto riziko zcela odpadne, protože elektřina je jen jedna. Elektrotechnici prominou, že teď pomíjím rozdíly mezi střídavým a stejnosměrným proudem; jde o to, že elektromobily jde nabíjet oběma, kdežto do auta se zážehovým motorem se nesmí tankovat nafta a naopak.

Přesto se na nabíjecích stojanech i poblíž zásuvek elektromobilů začala objevovat různá písmenka v šestiúhelníku, a ten navíc může být plný i prázdný. Běžně člověk vidí dvě či tři různá písmenka, dá se však narazit i na takové auto, kde najdete pouze L. Znamená to tedy, že na nabíječce s písmenkem K nenabijete vůz, na němž je napsáno pouze L – a naopak?

Co znamenají písmena na nabíječkách? Co znamenají písmena na nabíječkách?

Není to tak jednoduché, jako u kapalných paliv. Přítomnost či naopak nepřítomnost nějakého písmenka ještě nemusí znamenat, že nabíječka s autem nebude kompatibilní a žádnou „šťávu“ nedostanete. Ovšem, že budete muset jet jinam, se stát může.

Totiž, u nabíjecích stanic se nejčastěji skloňuje výkon v kilowattech, ovšem ten je násobkem napětí ve voltech a proudu v ampérech, s nimiž ta nabíjecí stanice umí pracovat. Takže třeba elektrické scanie nové generace u stanic, které jsou označené písmenem K, a tedy umí pracovat s napětím od 50 do 500 V, jednoduše nenabijete. U zásuvek scanií to je označeno písmenkem L a pouze stejně označené stojany dokáží vůz nabít.

Scanie nejsou s jediným písmenkem L u zásuvek samy. Čínské voyahy Dream a Free jsou v elektrických verzích označeny stejně navzdory tomu, že jejich baterie pracují s napětím 400 V, a tedy by tu mělo být písmeno K; odpověď na dotaz, proč jsou vozy označeny chybně, jsme nedostali. I přes chybějící písmeno C v šestiúhelníku jsem těsně před převzetím dreamu k testu viděl, kterak se nabíjí střídavým proudem, a dokázal jsem ho nabít u rychlonabíječek označených písmeny K i L.

Naopak kie a hyundaie, jejichž pohonné ústrojí pracuje s napětím 800 V, mají u zásuvek uvedena písmena K i L, takže je možné je nabíjet i u stojanů, které – alespoň podle písmenka – nezvládnou 800 voltů. A peugeoty e-308 a e-3008, které zase mají u zásuvky jen písmena C a K, nebyl problém nabít u stojanů označených písmenem L.

Totiž, ačkoliv písmenné označení vychází z nařízení EU, že je na stojanu uvedeno jen L, ještě neznamená, že nezvládne nabít auto, u jehož zásuvky naopak písmeno L chybí. Před zahájením nabíjení probíhá mezi autem a stojanem a pokud se „shodnou“ na napětí, nabíjení začne bez ohledu na písmenka.

Video se připravuje ...

A právě v tom je trik. „U konektorů uvádíme popisek s rozsahem, ve kterém umí stanice a konektor pracovat,“ říká Martin Houška z PRE, u jehož stanice jsem zkoušel nabíjet zmíněné peugeoty. Štítek u konektoru říká, že stanice zvládne napětí od 150 do 1.000 voltů. Podle Houšky se s žádným problémem kvůli označení nabíjecích stanic nesetkali a většina elektromobilistů stejně žádná písmenka neřeší.

Jinými slovy, když přijedete s běžným osobním elektromobilem k nabíjecí stanici se správným konektorem – v těchto případech CCS Combo 2, u nějž se lze setkat i s označením kategorie FF – i přes nesoulad označení je velmi nepravděpodobné, že nabíjet z tohoto důvodu nepůjde.

Rozdíl mezi K a L tedy není ani zdaleka tak velký, jako rozdíl mezi E10 a B7 u klasických paliv. A hlavně, přinejhorším se auto prostě nebude nabíjet, kdyby přeci jen stojan s vozem nebyly kompatibilní.

Marek Bednář
Diskuze (18)

Doporučujeme

23. 6. 2024 14:10
Re: Proč malá písmena?
Dobrý den, proč, to nevím, ale několik editorů v různých médiích mi to vtlouklo do hlavy takhle: když se píše "jedu chryslerem" nebo "jedu neonem", tak patří malá písmena, ale kdybych napsal "jedu Chryslerem Neon", tak už patří velká. A obdobně v dalších případech: "škodovka prodává fabii" vs. "automobilka Škoda prodává model Fabia".
23. 6. 2024 07:27
Re: moc líbí
Skutečná výhoda elektrických vozidel (EV)?

1 Kouzelně proměnily každého petrolheada v pravého odborníka na emise životního cyklu. Kdo by dříve tušil, že fanoušky řvoucích V8 bude najednou tolik zajímat uhlíková stopa od kolébky až po hrob? Je to jako sledovat skupinu masožravců debatujících o výhodách veganské stravy. :D

2 A nezapomínejme, že díky elektromobilům jsme si všichni velmi dobře vědomi obsahu uhlíku v naší elektřině. Nyní, pokaždé, když nabíjím, prakticky v hlavě vypočítávám i uhlíkovovou stopu solárů.
23. 6. 2024 07:14
Re: Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě?
Myslim, ze nabijeni jednoduche je.

Priznam se, ze do ted jsem vyznam pismenek neznal...

Normalni elektromobilista resi hlavne jestli DC po ceste nebo AC v cili.
A hlavne kazde EV bude nabijet se vsema pismenkama. Jen treba 800V EV na 400V trochu pomaleji.
23. 6. 2024 06:42
Re: moc líbí
Ahoj Zetti,

opet ti musim zopakovat, ze za spoustu veci ktere uvadis muze konkretni ne prilis povedeny prvni EV jedne znacky.

Je to jako by clovek zanevrel na spalovaky, protoze si koupil jedno auto s nepovedenym spalovacim motorem...

Chtel jsem se te zeptat konkretne na ten servis. Jake mas servisni vydaje?

Co se tyce nabijeni, tak existujou jednotne zpusoby...
Asi to nebudes chtit slyset a chapu, ze se ti bZ asi libila. Ale kdybys zvolil Teslu, tak bychom tu o vetsine problemu (vcetne nabijeni...) od tebe urcite necetli.
;-)

Tve pausalizovani zkusenosti s jedinym nepovedenym modelem EV (podobne chybne jako pausalizovani zivotnosti baterky na zaklade zkusenosti s prvnim Leafem - tim nemyslim od tebe) je velmi zavadejici.

Chapu tve rozhorceni nad ztratou hodnoty atp. Nicmene sel jsi do rizika early adopteru. Tak proc ty nářky? Treba o nabijeni jsi se mohl informovat predem. Ja myslim, ze nemusi byt tak zle.
Co vim, tak nejvetsi problem tvyho auta byl s managementem 12V baterky a verim, ze uz je to updatem SW vyreseno. Blby na tvym aute je pomaly AC, vyreseno po FL...
Cena? Skladovky poslednich pred FL byly pod milion.
A tak bych mohl pokracovat.
Tvuj predchozi PHEV byl prukopnicky a byl jsi hrdym early adopterem. :yes: Ted jsi udelal dalsi krok. Tak bud chlap. :D ;-)
22. 6. 2024 07:09
Re: moc líbí
Co jste si to koupil za auto jestli se muzu zeptat?