Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm – Horal se hodil do gala

David Bureš
Diskuze (106)
Z rumunského SUV Duster se stal švihák. Umožnila to limitovaná edice Blackstorm se stylovými žlutými detaily.

Dacia Duster je velice úspěšných automobilem, na českém trhu byla loni se 1.747 registracemi třetím nejprodávanějším SUV. Automobil dosud sázel především na robustní vzhled a nízkou pořizovací cenu, nová edice Blackstorm však chce k těmto charakteristikám přidat i více stylu.

Verze Blackstorm na českém trhu zaujala pozici druhé nejdražší výbavy (výše je jenom stupeň Exception), nadále ale patří mezi levné automobily. S testovaným turbodieselem 1.5 dCi (80 kW) a pohonem všech kol stojí tento model 414.900 korun. Funkční výbava je až na elektrické stahování bočních oken vzadu shodná s nižším stupněm Arctica, za stylové detaily tak zákazníci zaplatí 15.000 korun.

Slušivý kabátek

Duster je již od svého představení zřejmě nejhezčím modelem značky Dacia, což dále zvýraznila jeho předloňská modernizace. V případě verze Blackstorm automobil oku lahodí ještě více. V kombinaci černého odstínu karoserie Nacré a žlutých detailů to Dusteru jednoduše sluší. Nad žlutými polepy s motivem výškoměru je možné se pousmát s odsouzením jejich dětinskosti, jedná se však o originální oživení drsně působícího celku.

Proti nižším verzím se Blackstorm liší i přepracovanými nárazníky, příčnými střešními ližinami v matném chromu nebo plastovou ochranou bočních prahů. Rozšířené prahy bohužel znamenají, že si o ně posádka při nástupu často zašpiní nohavice.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Pohled do interiéru odhalí vedle hravých žlutých detailů též lány tvrdých plastů a detaily ze starších Renaultů, s tím je ale nutné u vozu dané cenové kategorie počítat. Co ale vadí, je poněkud horší posaz za volantem a rozmístění některých ovládacích prvků.

Za volantem se řidič i kvůli jen výškovému nastavování hůř srovnává – buď ho trápí dlouhé nohy, nebo krátké ruce, sedáky předních sedadel jsou navíc dost krátké. Řidiče navíc do levé nohy tlačí ostrá hrana panelu elektrického ovládání oken. Výhled do všech stran je však optimální, díky hranaté karoserii jsou dobře patrné přední rohy karoserie. Volant by mohl mít tlustší věnec, dráhy řadicí páky jsou spíše delší.

Co se týče kritiky rozmístění jednotlivých prvků, začněme obrazovkou multimediálního systému (za příplatek 7.500 Kč). Ta je na středovém tunelu umístěna velice nízko, a tak sledování dat navigace odvádí řidičovu pozornost. Překvapí též ovládání zpětných zrcátek mezi předními sedadly pod pákou ruční brzdy nebo zpočátku zmatečné ovládání tempomatu (6.000 Kč) – spolu s omezovačem rychlosti se zapíná tlačítkem na středovém panelu, samotná rychlost se ale nastavuje na volantu. Palubní počítač se bohužel ovládá jediným tlačítkem – chce-li se řidič vrátit o jednu položku zpět, musí se proklikat celým menu.

Kabina Dusteru je ale prostorná, dostatek místa pro nohy mají i pasažéři na zadních sedadlech. Zadní lavice je prakticky plochá, díky čemuž se sem bez větších problémů vejdou i tři dospělí.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Zavazadlový prostor Dusteru s pohonem všech kol je velký 408 litrů. To je o 67 litrů méně než u verze s poháněnou jednou nápravou, stále je to ale slušná hodnota. Díky pravidelným tvarům zavazadelníku se dovnitř dají vložit i rozměrné předměty, pod podlahou se navíc našel prostor i pro plnohodnotnou rezervu. Sklopením zadních zavazadel vznikne prostor pro bagáž velký 1.570 litrů. Díky sklopným sedákům zadních sedadel je ložná plocha rovná.

Hrubý, ale silný motor

Známý turbodiesel 1.5 dCi (80 kW) je jedním ze dvou nabízených agregátů pro Duster v edici Blackstorm. Druhou možností je šestnáctiventilová zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW, nabízená v daném provedení za 359.900 korun. Oba motoru jsou v případě Blackstormu standardně kombinovány s pohonem všech kol.

Vznětová jednotka by mohla mít kultivovanější zvuk, její síla 240 N.m si ale s Dusterem poradí a automobil dokáže slušně rozpohybovat. Patnáctistovku ale nemá příliš smysl vytáčet, nad 4000 otáčkami už ztrácí dech. Zadýchat se rumunské SUV nechá také na dálnici, na ní ale kvůli svému zaměření patrně nebude trávit dlouhou dobu. Posádku navíc při vyšší rychlosti trápí slabší odhlučnění.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Odstupňování jednotlivých převodů šestistupňového manuálu je krátké, konstruktéři se tímto způsobem snažili levně nahradit redukční převodovku. Zvláště jednička je velice krátká, a tak se dá snadno rozjíždět i na dvojku. Bohužel jsou krátké i vyšší převody, městská padesátka na čtyřku znamená vysokých 2000 otáček. Ve městě se tak dá řadit i pětka, kdy je auto nadále dostatečně hbité, byť ukazatel optimálního zařazeného stupně velí podřadit. Na dálnici pak při 130 km/h motor točí vysokých 3000 otáček.

Krátké převody sice pomáhají dynamice, méně však už spotřebě. Ve městě si automobil vezme 7,5 litru na 100 kilometrů, na dálnici se spotřeba vyšplhala na osm litrů. Na okresní silnici se dá dostat k sedmi litrům na 100 km. Mód Eco spíše utlumí reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu, než že by nějak výrazně snížil spotřebu.

Mimo silnici je skvělý

Zájemce o svižnější jízdu Duster zklame - karoserie se v oblouku naklání a řízení je poměrně gumové. Brzdná síla taky nic moc, ostatně Duster dozadu dostal jenom bubnové brzdy. Ostatně sportovní jízda není něco, co bychom od „prachovky“ očekávali. Pokud se totiž řidič rozhodne zpomalit, vůz se mu odvděčí pohodlnou jízdou. Tomu u Dusteru 4x4 pomáhá zadní víceprvková náprava, základní Duster 4x2 má vzadu torzní příčku s vlečenými rameny. Nerovnosti automobil žehlí mírným zhoupnutím, výmoly se ale přenášejí do řízení.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Duster není sportovním modelem, ale SUV, které se nebojí terénu. Proto jistě více než přilnavost v zatáčce zaujmou jeho schopnosti mimo silnici. Duster v tomto ohledu slibuje mnohé. Chlubí se světlou výškou 210 milimetrů a nabízí tři různé jízdní režimy – výchozí pohon pouze předních kol (2WD) doplňuje automatické připojení zadní nápravy v případě prokluzu té přední (Auto) a pevné přiřazení zadní nápravy (Lock). Poslední režim je určen pro pohyb v náročném terénu, a proto funguje jenom v rychlostech do 80 km/h.

Dacia Duster – srovnání s konkurencí
Model Dacia Duster Suzuki S-Cross Škoda Yeti
Motor 1.5 dCi 1.6 DDiS 2.0 TDI
Pohon 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1461 1598 1968
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 80/4000 88/3750 81/4200
Točivý moment [N.m/min] 240/1750 320/1750 280/1750-2750
Převodovka 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 168 175 174
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 13,0 12,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 4,4 5,8
Základní cena [Kč] 399.900 579.900 494.900

Jestliže na silnici je jízda s Dusterem průměrná, v jízdě mimo ni automobil ohromí. V terénu je totiž rumunská „prachovka“ mrštným autem a poradí si s mnohými nástrahami, kamením i hustým blátem. Však i nájezdové úhly jsou více než slušné – vpředu 29,3 a vzadu 23°. Solidní je i brodivost 350 milimetrů.

Závěr

Dacia Duster je podobně jako ostatní vozy rumunské značky hlavně o ceně. Na jednu stranu můžeme kritizovat levný interiér s chaoticky uspořádanými tlačítky nebo průměrné jízdní vlastnosti, stačí se ale podívat do ceníku a automobil hned začne dávat smysl.

Za částku 456.300 korun testovaného exempláře zákazník získá kompletně vybavené SUV, jediným dalším dostupným příplatkem je čalounění kombinující kůži a koženku (13.000 Kč). Takovou cenu zkrátka jiný konkurent nabídnout neumí, alespoň ne v dané velikosti a výbavě. Duster je navíc vozem, který na rozdíl od mnohých jiných SUV má oprávněné terénní choutky. A mimo pevnou vozovku dokáže příjemně překvapit svými schopnostmi.

Co se týče testované edice Blackstorm, záleží na vkusu každého zájemce. Automobilu to se žlutými detaily opravdu sluší, navíc příplatek 15.000 korun proti nižšímu (a prakticky shodně vybavenému) stupni Arctica není vysoký. I přesto bych osobně raději tuto částku ušetřil a sáhl po běžném Dusteru – ať už po levnější verzi Arctica, nebo o 10.000 korun dražší, avšak lépe vybavené vrcholné variantě Exception.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Nejlevnější verze modelu 249.900 Kč (1.6 16V/77 kW 4x2 Access)
Základ s testovaným motorem 399.900 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Arctica)
Testovaný vůz s výbavou 456.300 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Blackstorm)

Plusy

  • Originální vnější vzhled
  • Pohodlí na špatné silnici a v lehkém terénu
  • Vypínatelný pohon 4x4
  • Prostorný interiér
  • Slušný objem zavazadelníku

Minusy

  • Nízko umístěná obrazovka navigace
  • Levné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Hlučnost ve vyšších rychlostech
  • Nepřehledné umístění některých ovladačů


Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (106)
Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm
Cena základní sestavy 399 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 16“ kola, asistent rozjezdu do kopce, přední a zadní difusor, plastová ochrana prahů, chromovaná koncovka výfuku, polepy karoserie, žluté detaily v interiéru a na karoserii, výškově nastavitelný volant s koženým věncem, palubní počítač, přední mlhová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání bočních oken, rezervní kolo, autorádio s ovládáním pod volantem a bluetooth, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, střešní ližiny. Kč
Cena testované sestavy 456 300 Kč
Výbava testované sestavy Multimediální systém Media Nav s navigací a bluetooth (+7.500,-), mapové pokrytí Evropy (+3.000,-), zadní parkovací čidla (+6.000), tempomat (+6.000,-), metalický lak (+12.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+6.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 5 / 5.2
Emise CO2: 135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 408 / 1570
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1294 / 550
Rozměr pneu: 215/65 R 16
Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1634
d) rozvor (mm): 2674
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 907
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 895
k) šířka vpředu (mm): 1411
l) šířka vzadu (mm): 1438
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - KubikCv
18. 1. 2015 22:02
Re: po včerejšku
umřuuuuu >:D >:D >:D
16. 1. 2015 07:07
Re: Neuveriteľné skutočnosťou
[odkaz]
Avatar - wikinko
15. 1. 2015 22:11
Re: Zase ta klišé
A to ešte nehovoríme o tom, že zajtra tu bude dalšia skica, ako asi bude vyzerat nový superb.
Avatar - Ronault.
15. 1. 2015 13:12
Re: Zase ta klišé
Kolegové odpověděli už za mne, taky mají evidentně jisté zkušenosti.

Já jsem se s tímto Renaultím systémem najezdil hodně, opravdu hodně, ne jako testéři s auty na jednu nádrž - vždy to tak bylo, na test jednu nádrž, více si testér platil ze svého, pochybuju, že se to změnilo. Stejně tak jsem si odzkoušel systém PSA i páčku pod volantem koncernu.

OVLÁDÁNÍ tempomatu je na volantu, aktivace je jinde. Navíc leží kousek od řadící páky, tedy ještě blíže k ovládacím prvům kde má například koncern ovládání nastavení tuhosti podvozku, parkovací senzorů, celého systému... to se nekritizuje, je tam sice spousta tlačítek, ne jen jedno k naučení, ale nikomu to nedělá potíže... tedy z novinářů. Zvláštní.
Navíc pokud ted ytak správně neustále držíte volant oběma rukama ve správné poloze, tak jak chcete palce se dotknout ovládání tempomatu? To byste musel ručkovat na místě.

Sám jsem odpůrce tlačítek na volantu a tvrdím, že nejlepší řešení má PSA s ovládáním vše na dvou páčkách za volantem, tak je to ergonomicky správně pro úchop, ale touto kritikou dobře fungujících věcí se jen stáváte kontroverzním pisálkem, kterému nebudou čitatelé věřit, ať napíšete cokoliv, totéž prováděl L. Vaverka a jakou důvěru a úctu čitatelů měl. Ono taky majitel toho vozu, co s ním najel hodně a denně pozná, že redaktor píše o malichernostech a zbytečnostech a opravdové problémy nenajde.
14. 1. 2015 21:35
Re: Zase ta klišé
Nemám problém zapnúť na Dácii tempomat.Obmedzovač nepoužívam.