Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster: První ženevské dojmy

Diskuze (74)
Nová Dacia Duster bude nejlevnějším SUV na trhu. Na ženevském autosalonu má světovou premiéru, a proto jsme věnovali čas jejímu důkladnému prozkoumání.

Rumunská automobilka opět našla volné místo na trhu. Existují malá SUV a existují relativně levná SUV, dosud ale nikdo v Evropě nenabízí kompaktní, ale stále relativně velké, auto tohoto typu za tak nízkou cenu (první cena bude zhruba 310 tisíc Kč, 4x4 bude stát od 360 tisíc Kč). Tedy pokud nepočítáme 30 let vyráběnou Ladu Nivu, která se stále prodává za lidových 245.900,- Kč vč. DPH.

Karoserie Dusteru dává cenu i mimosilniční schopnosti zřetelně najevo. Není sice žádným klenotem automobilového designu, ale její tvary jsou moderní a zajímavé. Široký rozchod náprav, velká kola, krátké převisy a bytelné ochranné plasty naznačují, že terénní ambice budou v případě Dusteru zřejmě oprávněné.

Základní provedení stojí na ocelových kolech, má nelakované nárazníky a nelakované kryty zrcátek. Ani v této variantě nevypadá Duster odpudivě, jen se vzhledově proměňuje na užitkové vozidlo nebo čistě pracovní nástroj.

Dražší provedení pak mají litá kola, částečně lakované nárazníky a leskle stříbrné plasty (připomínají imitaci hliníku z interiéru některých aut) na zrcátkách, prazích i náraznících. Takto nakonfigurovaný Duster se objevuje na oficiálních fotografiích, které jeho podobu zachycují věrně. Vypadá jako Sandero Stepway, které dospělo z proporcí hatchbacku do karoserie skutečného SUV.

Po usednutí za volant překvapí off-roadově zvýšený posaz. Na rozdíl od jiných kompaktních SUV a crossoverů Dacia usazením řidiče naznačuje, že při vývoji se často myslelo i na jízdu v terénu a ne jen na bezproblémový pohyb po městě a dálnicích.

Dobrému výhledu z vozu kromě pozice za volantem napomáhá i nízko umístěná spodní hrana oken a částečně viditelná kapota motoru. Ovládání vozu ve ztížených podmínkách usnadní i volant s přiměřeně tenkým věncem bez jakýchkoliv výstupků. Když k těmto vlastnostem přidáme téměř kolmý přední i zadní konec karoserie, není pochyb o tom, že se s Dusterem bude dobře manévrovat v terénu.

V interiéru žádnou revoluci nehledejte. Jeho spartánský design i provedení se až příliš podobají Sanderu. Nejde o kritiku, jen o konstatování skutečnosti. Vždyť nižší prodejní cena se musí někde projevit a je lépe, pokud se šetří v interiéru než na technice.

Dacia se proto opět neubránila nutnosti levnějších řešení, jako je výškové nastavení sedadla skokově ve třech polohách, ovládání stahování oken na středovém panelu (předních nad panelem klimatizace, zadních mezi předními sedadly) nebo kryt zavazadlového prostoru, který jen vypadá jako roleta. Naopak za zbytečně lacině působící lze označit oranžové podsvícení palubní desky a imitaci povrchu perforované kůže na volantu.

S pohonem jedné i obou náprav

Platforma Dusteru byla odvozena z Loganu. Podvozek má vpředu zavěšení typu McPherson, vzadu je ve verzi 4x4 víceprvkové, dvoukolka má rameno ve tvaru písmene H.

Paleta motorů nového přírůstku modelové palety rumunské automobilky obsahuje pohonné jednotky, které velmi dobře známe z ostatních automobilů aliance Renault-Nissan.

Zážehové agregáty zastupuje 1,6 16V o výkonu 81 kW (110 k), v případě turbodieselů se jedná o dvě verze motoru 1,5 dCi o výkonu 63 nebo 77 kW (85, resp. 110 k). Se vznětovým motorem by se měla kombinovaná spotřeba pohybovat kolem 5,3 l/100 km, verze 4x4 by měla být o 0,4 l/100 km žíznivější, přesnější údaje budou ale známy později.

Duster 4x4 má novou šestistupňovou převodovku TL8. Pohon všech kol pochází od Nissanu a nabídne tři provozní režimy, které lze automobilu vnutit ovladačem na středové konzole. V automatickém jsou poháněna přední kola a zadní se zapínají při ztrátě trakce. V režimu Lock se distribuuje točivý moment na obě nápravy v poměru 50:50. Třetí mód 4x2 představuje pohon jen předních kol.

Duster je poměrně malý, na délku měří jen 4,31 m, na šířku pak 1,82 m. Světlou výškou 210 mm se mnoho dnešních SUV pochlubit nemůže. Převisy jsou krátké: vpředu 822 mm, zadní měří 820 mm. Dacia zpřesnila i další technické údaje. Maximální nájezdové úhly činí 30° vpředu a 36° vzadu. Duster s pohonem přední nápravy váží 1160 kg, čtyřkolka má 1250 kg.

Vnější vzhled lze obohatit Look Packem, který obsahuje šestnáctipalcová litá kola, střešní nosiče a chromované prvky včetně zrcátek. Interiér s hnědým čalouněním lze zušlechtit kůží.

Vnitřní prostor nabídne místo pětici dospělých cestujících, zavazadelník má v základním uspořádání objem 475 l, ten po sklopení druhé řady sedadel naroste na 1636 l.

Diskuze (74)
Avatar - Ronault.
11. 3. 2010 20:40
Re: To auto bude noční můra konkurence
:yes: :yes: >:D
Avatar - woody-alien
8. 3. 2010 21:54
Re: auto pro negry
Koukám že ses pěkně zařadil mezi Ádu, Uncle Boba a jim podobný. Jsi tu dobře, pojď dál... >:D

Jenom chudák Landcruiser si nezaslouží, aby si ho někdo takhle přízemní bral do huby. Vlastně do nicku.
8. 3. 2010 14:28
auto pro negry
klasika auto pro cigose.jako zamlada dacia a tirak RAB cigos s knirem to vzdycky ridi a skoro jeste plesatej.na co tohle auto vubec je???jeste si pamatuju,ze dacie vzdycky zrala jako blazen a taky byla porad rozbita,jo a neni to origos renault??to se ani nedivim ty kvalite!!
Avatar - nalimer
7. 3. 2010 15:03
pragmatický pohľad
Auto je rozhodne prekvapením autosalónu. Doposiaľ žiadna automobilka si nedovolila vyrábať podobné SUV v tejto cene. Podľa informácií, popri trhoch Európa, Rusko, Latinská Amerika, frankofonná Afrika, Blízky východ pôjde o prvý model Dácie, ktorý bude predávaný aj v USA.
4x4 začína na cene 13.900 €. Najvyššia výbava je relatívne spartanská. (konfigurátor je k dispozícií na [odkaz] - cena pri najvyššej výbave pri benzíne ma vyšla v prepočte na 15.200 Euro, pri nafte na 17 255 Euro). A čo je najvyššia výbava? ABS, ESP (len naftový motor), náhon 4x4, kožený volant, riadiaca páka, sedadlá, elektrické predné aj zadné okná, manuálna klimatizácia, rádio s CD a mp3, ovládanie na volante, tmavé sklá od B stĺpika, 16" zliatinové disky, parkovacie senzory, hmlovky a 4x airbag. K tomu 3 ročná záruka, resp. dokúpenie aj na 6 rokov.
V porovnaní s konkurenciou ochudobnené o veci, ako sú bi-xenóny, vyhrievané sedadlá či 7 airbagov...
Dacia - (ne)Dácia. Schválne, aký model s akým motorom bol najpredávanejší v ČR v minulom roku? Škoda Fábia so slabšou verziou 1,2 HTP. A otázka 2 - ktorá z európskych automobiliek mala v minulom roku najväčší nárast v odbyte? Áno, "cigánska" Dácia. Vďaka šrotovnému v západoeurópskych krajinách. Tam na rozdiel od nás, berú auto ako spotrebný materiál. Dácia im garantuje 3 roky záruku. Na 4 si kúpia ďalšie auto. A pokles ceny po 4 rokoch pri Dácií patrí k tým najnižším.
6. 3. 2010 17:15
Re: Kam vítr, tam Švejk
Přesně tak. Dacia dokáže to, co dřív uměla třeba i Škoda, to znamená vyrobit auto s dobrým poměrem výkon (resp. velikost) a cena. Ostatní automobilky se až příliš zaměřily na nedůležité věci a přesvěčování zákazníků, že bez těchto nesmyslů nejsou "in". Měkčené plasty, plno elektroniky, esp, tcs, brzdový asistent, automatické parkování. Prostě nesmysly co jen zvedají cenu a požadují jen tak akorát jedinci, co si autem léčí komplexy.
Potom je tu skupina lidí, která neřeší "image", ale chtějí praktické jednoduché auto co bude sloužit. Proto má Dacia úspěch, tento segment aut pro normální lidi ostatní automobilky dávno opustily. Lidé, které nepovažují za dostatečně bohaté, jim asi nestojí za snahu...

P.S.: Je až tragikomické, že Duster je hezčí než Koleos - samozřejmě subjektivní názor.