Dacia Duster: První ženevské dojmy
Rumunská automobilka opět našla volné místo na trhu. Existují malá SUV a existují relativně levná SUV, dosud ale nikdo v Evropě nenabízí kompaktní, ale stále relativně velké, auto tohoto typu za tak nízkou cenu (první cena bude zhruba 310 tisíc Kč, 4x4 bude stát od 360 tisíc Kč). Tedy pokud nepočítáme 30 let vyráběnou Ladu Nivu, která se stále prodává za lidových 245.900,- Kč vč. DPH.
Karoserie Dusteru dává cenu i mimosilniční schopnosti zřetelně najevo. Není sice žádným klenotem automobilového designu, ale její tvary jsou moderní a zajímavé. Široký rozchod náprav, velká kola, krátké převisy a bytelné ochranné plasty naznačují, že terénní ambice budou v případě Dusteru zřejmě oprávněné.
Základní provedení stojí na ocelových kolech, má nelakované nárazníky a nelakované kryty zrcátek. Ani v této variantě nevypadá Duster odpudivě, jen se vzhledově proměňuje na užitkové vozidlo nebo čistě pracovní nástroj.
Dražší provedení pak mají litá kola, částečně lakované nárazníky a leskle stříbrné plasty (připomínají imitaci hliníku z interiéru některých aut) na zrcátkách, prazích i náraznících. Takto nakonfigurovaný Duster se objevuje na oficiálních fotografiích, které jeho podobu zachycují věrně. Vypadá jako Sandero Stepway, které dospělo z proporcí hatchbacku do karoserie skutečného SUV.
Po usednutí za volant překvapí off-roadově zvýšený posaz. Na rozdíl od jiných kompaktních SUV a crossoverů Dacia usazením řidiče naznačuje, že při vývoji se často myslelo i na jízdu v terénu a ne jen na bezproblémový pohyb po městě a dálnicích.
Dobrému výhledu z vozu kromě pozice za volantem napomáhá i nízko umístěná spodní hrana oken a částečně viditelná kapota motoru. Ovládání vozu ve ztížených podmínkách usnadní i volant s přiměřeně tenkým věncem bez jakýchkoliv výstupků. Když k těmto vlastnostem přidáme téměř kolmý přední i zadní konec karoserie, není pochyb o tom, že se s Dusterem bude dobře manévrovat v terénu.
V interiéru žádnou revoluci nehledejte. Jeho spartánský design i provedení se až příliš podobají Sanderu. Nejde o kritiku, jen o konstatování skutečnosti. Vždyť nižší prodejní cena se musí někde projevit a je lépe, pokud se šetří v interiéru než na technice.
Dacia se proto opět neubránila nutnosti levnějších řešení, jako je výškové nastavení sedadla skokově ve třech polohách, ovládání stahování oken na středovém panelu (předních nad panelem klimatizace, zadních mezi předními sedadly) nebo kryt zavazadlového prostoru, který jen vypadá jako roleta. Naopak za zbytečně lacině působící lze označit oranžové podsvícení palubní desky a imitaci povrchu perforované kůže na volantu.
S pohonem jedné i obou náprav
Platforma Dusteru byla odvozena z Loganu. Podvozek má vpředu zavěšení typu McPherson, vzadu je ve verzi 4x4 víceprvkové, dvoukolka má rameno ve tvaru písmene H.
Paleta motorů nového přírůstku modelové palety rumunské automobilky obsahuje pohonné jednotky, které velmi dobře známe z ostatních automobilů aliance Renault-Nissan.
Zážehové agregáty zastupuje 1,6 16V o výkonu 81 kW (110 k), v případě turbodieselů se jedná o dvě verze motoru 1,5 dCi o výkonu 63 nebo 77 kW (85, resp. 110 k). Se vznětovým motorem by se měla kombinovaná spotřeba pohybovat kolem 5,3 l/100 km, verze 4x4 by měla být o 0,4 l/100 km žíznivější, přesnější údaje budou ale známy později.
Duster 4x4 má novou šestistupňovou převodovku TL8. Pohon všech kol pochází od Nissanu a nabídne tři provozní režimy, které lze automobilu vnutit ovladačem na středové konzole. V automatickém jsou poháněna přední kola a zadní se zapínají při ztrátě trakce. V režimu Lock se distribuuje točivý moment na obě nápravy v poměru 50:50. Třetí mód 4x2 představuje pohon jen předních kol.
Duster je poměrně malý, na délku měří jen 4,31 m, na šířku pak 1,82 m. Světlou výškou 210 mm se mnoho dnešních SUV pochlubit nemůže. Převisy jsou krátké: vpředu 822 mm, zadní měří 820 mm. Dacia zpřesnila i další technické údaje. Maximální nájezdové úhly činí 30° vpředu a 36° vzadu. Duster s pohonem přední nápravy váží 1160 kg, čtyřkolka má 1250 kg.
Vnější vzhled lze obohatit Look Packem, který obsahuje šestnáctipalcová litá kola, střešní nosiče a chromované prvky včetně zrcátek. Interiér s hnědým čalouněním lze zušlechtit kůží.
Vnitřní prostor nabídne místo pětici dospělých cestujících, zavazadelník má v základním uspořádání objem 475 l, ten po sklopení druhé řady sedadel naroste na 1636 l.