TEST Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný
Dacia Logan si získala respekt mnoha škarohlídů, kteří jí předpovídali krátký život na trzích jako je ten náš. Rumunský „Renault“ zatím slaví úspěchy po celé Evropě, včetně vyspělých trhů jako je ten francouzský a nastoupený trend bude jistě pokračovat jakmile se rozšíří nová vznětová verze. Krátce jsme ji vyzkoušeli, abychom zjistili, jak se pod kapotou Dacie vyjímá třetí od Renaultu převzaté hnací ústrojí.
Malý diesel, velké auto
Projev motoru s přímým vstřikováním common-rail patří k největším překvapením. Uvnitř Dacie spalující naftu je totiž atmosféra srovnatelná se zážehovými motorizacemi, které se nám naopak u Dacií zdají být nadprůměrně hlučné. Celkově jde tedy o slušný výsledek, jaký od superlevného modelu nikdo nečeká. Diesel je velmi dobře odhlučněn i odizolován. S vibrující podlahou nebo třesoucí se řadící pákou se zde zkrátka nesetkáte. Ačkoli během našeho testu již nemrzlo, vyžadovala Dacia několikasekundové žhavení, po kterém následoval pokaždé bezproblémový start.
K dobrému dojmu z třetí Dacie, která se dostala k redakčnímu testu, přispěla převodovka s nefrancouzsky přesným řazením, řadící páka přitom vykazovala v cílových pozicích jen minimální vůli.
Levný, ale s komfortní výbavou
Specifický design exteriéru Dacie odrazuje část publika, která se o tento model zajímá nejčastěji proto, že slyšela o nízkých cenách. Krabicovitý styling je na druhou stranu účelný, protože vytváří nadprůměrné objemy zavazadlového prostoru i obyvatelného interiéru.
Konstruktéři se už vůbec nezabývali takovými detaily jako je chod tlačítek na středové konzole nebo na přístrojové desce. Zdánlivě jde o nepodstatné detaily, ale právě ty tvoří celkový dojem, který zůstává laciný i v případě, že zvolíte všechny dostupné komfortní prvky výbavy.
Koupit nebo nekoupit?
Dacia Logan patří k revolučním modelům na evropském trhu. Segment konstrukčně starších, ale přitom záměrně nabízených nových vozů byl dlouhá léta vyhrazen rozvojovým trhům, ale Renault ukázal, že i ve vyspělých zemích je poptávka po levných vozech natolik velká, že se importérům vyplatí model nabídnout.
Verdikt přesto zní koupit! Jestliže je toto cesta jak se zbavit 20 a více let starých vozů na českých silnicích, říkáme ano.
Související články:
Dacia Logan: velké auto za malé peníze (jízdní dojmy)
Test: Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími
Test: Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16
První cena vozu | 199.900,- (1.4i 55 kW, Logan) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 270.900,- (1,5 dCi 50 kW, Ambiance) |
Základní cena testovaného vozu | 288.900,- (1,5 dCi 50 kW, Lauréate) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 346.900,- (1,5 dCi 50 kW, Lauréate) |
Plusy:
- poměr ceny a nabízené hodnoty
- kultivovaný motor, minimální přenos vibrací do interiéru
- prostorný interiér i zavazadlový prostor
- nízká spotřeba paliva
- tříletá záruka
Minusy
- absence předepínačů bezpečnostních pásů
- lacině a zastarale působící interiér
- nevhodně umístěný ovladač klimatizace