Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Logan MCV na LPG: Šetřílek i lépe táhne

Martin Vaculík
Diskuze (39)
Již samotné použití tříválcové devítistovky pro 4,5 metru dlouhé kombi je dostatečně kontroverzní. A co teprve když jej ještě pohání plyn.

Byť ostatní automobilky sázejí už spíš na stlačený zemní plyn, který je považován za strategickou alternativu k ropě (a nahraditelný obnovitelným bioplynem), Dacia preferuje klasické zkapalněné ropné LPG. Potřebné zařízení je výrobně levnější, lehčí a ve voze zabere méně místa. Taktéž plnicích stanic na LPG je zatím u nás mnohem více než na CNG. Plynový pohon omezuje praktičnost kombíkového loganu jedině tím, že si do něj nemůžete objednat rezervní kolo (dnešní auta jej už mívají jen za příplatek). Nádrž se 40 litry vodního objemu, do níž si natankujete 32 l LPG, totiž pod podlážkou zabrala jeho místo. Rekordní objem zavazadelníku 573 l však neomezila.

LPG = Pět koní +

Vnější charakteristiku motoru jsme ověřili na válcové zkušebně Moto Com firmy Dieselpower. Měřili jsme na obě paliva a byli překvapeni. Na LPG motor dosáhl o 3,3 kW vyššího výkonu a o 10,1 N.m vyššího točivého momentu.

Tím se vysvětluje, proč v tomto testu dynamiku 0.9 TCe na poměry nejlevnějších aut chválíme, zatímco mnohé starší recenze byly skeptické. S nepřímým vstřikem a bez vodního mezichladiče (klasický vzduch/vzduch má při rozjezdech z místa velmi malou účinnost) bojuje se sklony k detonačnímu spalování a řídicí jednotka musí často stáhnout předstih či plnicí tlak. LPG má oktanové číslo 100 jednotek, což zmíněné klepání citelně redukuje. Zároveň v testovaném voze pracovala již verze Euro 6 (H4B-404), při jejímž ladění výrobce vzal v potaz připomínky zákazníků k původní variantě Euro 5 (H4B-400).

Výkonové parametry Výkon (kW/min-1) Točivý moment (N.m/min-1)
Na benzin* 72,8/5375 155,3/2732
Na LPG 76,1/5149 165,4/2443
Údaj výrobce 66/5000 140/2250
* Natural 95

dacia svetmotoru dacia svetmotoru

Spotřeba paliva

Při plynulé jízdě na hranici rychlostních limitů jsme za celý test zaznamenali průměrnou spotřebu 7,05 l plynu na 100 km. Litr plynu má o 21 procent nižší výhřevnost (váží totiž jen 500 g) než benzinu. Energeticky je to stejné, jako kdyby na benzin motor spotřebovával 5,6 l/100. Pokud jako průměrnou cenu benzinu vezmeme 27,90 Kč/l a plynu 12,20 Kč/l, finančně vzato by benzinové auto muselo jezdit jen za 3,1 l, aby každý kilometr s ním stál stejných 0,85 Kč jako u dacie. První zhruba čtyři kilometry po studeném startu jede logan na benzin. Za 2690 km jsme tak k 150,34 litru plynu spotřebovali i 6,05 l benzinu. To náklady na každý kilometr zvýšilo o osm haléřů na výsledných 0,93 Kč/km. Pokud jako běžnou spotřebu benzinové Dacie Logan 0.9 TCe započteme 6,0 l, zaplatí se příplatek 25.000 Kč za originální plynovou verzi po 33.602 km.

Spotřeba paliva a náklady
Najeto celkem (km) Od minulého plnění (km) Dotankováno (l) Cena (Kč) Spotřeba LPG (l/100 km) Náklady na 1 km (Kč)
535Převzetí vozu k testu
815 261 17,80 205 6,82 0,79
1169 354 24,00 286 6,78 0,81
1470 300 22,40 267 7,47 0,89
1742 270 19,60 225 7,26 0,83
1993 250 17,10 210 6,84 0,84
2380 388 27,68 357 7,13 0,92
2690 309 21,76 259 7,04 0,84
Za celý test LPG 2132 150,34 1809 7,05 0,85
Za celý test benzin 2132 6,05 168 0,28 0,08
Celkem za palivo na 1 km     0,93

Servisní náklady

V případě Loganu 0.9 TCe na LPG je servisní interval stejný jako u benzinové varianty: 20.000 km nebo rok dle toho, co nastane dříve. Vozy na LPG mají však větší rozsah prací. Při každé prohlídce je nutné zkontrolovat těsnost a vyměnit filtr plynné fáze LPG. Stojí 1281 Kč, za půl hodiny práce navíc dáte v servisech Dacie průměrně 309 Kč. Každých 60.000 km je předepsaná výměna filtru kapalné fáze LPG. Stojí 688 Kč, za 0,9 normohodiny práce zaplatíte 555 Kč.

Martin Vaculík
Diskuze (39)
13. 7. 2016 21:58
Posledni 3 clanky o Dacii
Tak musim rict, ze serie 3 poslednich clanku o Dacii mi udelala opravdu radost. Jezdim Sanderem ´11 1,6 (dodatecne na LPG) a Loganem ´15 1,2 LPG a ted se navic ukazuje, ze do budoucna by nemel byt problem ani s tim turbo motorkem.
19. 5. 2016 09:21
Re: Velké překvapení
já měl Punto LPG a najel jsem 350.000 km za šest let. Žádný problém.
Když jsem ho prodával, mechanik měřil hodnoty motoru a byly výborné.
Nechápu, jak někdo může opovrhovat LPG.
Je to nejlepší palivo.
Hi hi a hlavně je za 10,90 juchů.
jo, a jak píšu níže, mám Logan MCV 0.9 TCe LPG a psal jsem, že na "estu do Ostravy je to méně pohodlný vůz, ale kolem Prahy super, tak jsem zapoměl zdůraznit, že z Prahy do Ostravy, těch 380 km, jsem s Logánkem jel za 190 kč, v pohodlné Oktávce za 430.000 bych to jel za 580 Kč, čili tam a zpět úspora skoro 800 Kč a to se opravdu vyplatí jet i méně pohodlným vozem.
Zkrátka na LPG zvláště s tímto ultraúsporným motorem nic nemá. Hi hi
19. 5. 2016 07:53
Re: Velké překvapení
životnost lpg vstrekovacov sa udava v cykloch - kolko dokazu urobit a to sa da prepocitat na zivotnost v km, jeden cas som taky udaj dost zhanal, napr. japnske vstrekovace Keihin Injectors, ktore predava prins ako oem maju 290mil. cyklov / 240 tis. km (ale pri urcitej rychlosti, niekde som na to natrafil, ze je to 60km/h - co je normalne, ak budete motor velmi casto dusit 150km/h na dialnici, tak teoreticky ta vydrz bude mozno ani nie 90tis.km - vsteky sa porucaju a vy budete nadavat, ake smejdy ste kupily) - [odkaz]

napr. vstrekovace matrix maju zovotnost 500 mil. cyklov ( [odkaz] ), ekv. cca 400 tis. km, podobnu zivotnost maju aj vstrekovace HANA, u landy renzo som sa dopracoval k udaju nieco okolo 320-350 tis. cyklov, ale na ich www o tom nie je ani zmienka, ani v ich oficialnych materialoch
18. 5. 2016 23:01
Re: Logan MCV 0.9 TCe LPG
vychází mi kilometr na 66 haléřů
To je nejúspornější vůz na trhu.
je úspornější i než elektromobily.
18. 5. 2016 22:57
Logan MCV 0.9 TCe LPG
já toho krasavce mám. Je to nejlepší auto, jaké jsem měl. A víte proč? Najezdím po Praze cca 200 km denně a stojí mně to 135 až 140 Kč.
spotřeba 6,2 LPG na 100 km.
LPG stojí 10,90 na asi pěti pumpách, jinde netankuju.
Jasně, mohl jsem si koupit Oktávku, ale nechci jezdit za 1,50 na kilometr, opravdu nechci.
A že jsou majitelé Dacií chudáci? To ne, spíš jsou chytří, zbyde jim víc peněz na důležitější věci.
LPG a motoru 0.9 TCe zdar!
(byl jsem s ním 3x v Ostravě, a to uznávám, že jsem byl rozlámaný, ale po Praze a okolí je to špičkový vůz. Neřeším pohonné hmoty, to je tak levný provoz, že jezdím furt.)