Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Solenza – levná novinka na trhu

Ondřej Láník
Diskuze (46)
Při příležitosti brněnského autosalonu byla českému publiku představena nová Dacia Solenza, která otevírá novou kapitolu této automobilky.

Rumunská Dacia byla před rokem 1989 jedním z mála zpestření automobilových trhů východní Evropy. Dlouhá léta licenčně vyráběný Renault 12, byl zpočátku zajímavou alternativou Škodovek, ale s přibývajícím věkem technika postupně zastarávala. V 90. letech značka opustila trh a před nedávnem se opět vrátila nejprve s užitkovými vozidly a modelem SupeRNova. Při příležitosti brněnského autosalonu byla představena nová Dacia Solenza, která otevírá novou kapitolu této automobilky.

Uvedení Dacie Solenzy na český trh je plánováno na červenec letošního roku. Délkou 4,08 a rozvorem 2,48 metru se Dacia Solenza řadí mezi rodinné vozy. Velkoryse pojatý interiér neubírá místo pro zavazadlový prostor, jenž svým objemem 370 l patří v této třídě k těm větším. Vnější kabát Solenzy se pokouší zakrýt stáří konstrukce a na výsledek je třeba si zvyknout. Dojem vylepšují nárazníky a lišty z černého plastu kolem celého vozu. Celá záď je rámována dvěma bloky sdružených světel ve tvaru trojúhelníku. Třetí brzdové světlo je umístěno v horní části zadního okna.

V interiéru jsou již více patrné komponenty od Renaultu. Palubní deska, funkční a ergonomická, je vyrobena z kvalitních, snadno udržovatelných materiálů. Snadno přístupné ovladače a čitelné, ze všech úhlů dokonale viditelné ukazatele výrazně usnadňují práci řidiče. Nová tvář značky Dacia se cestujícím připomíná modrým podkladem přístrojové desky, které je velmi přehledné i příjemné při jízdě v noci. Ergonomicky vhodně řešená sedadla poskytují dobrou boční stabilitu. Čalounění interiéru se nabízí ve dvou barevných provedeních: tmavé "Karbon“ a světlé "Muškát".

Rumunskou Daciu vlastní od roku 1999 z 92,7 % francouzský Renault. Z tohoto partnerství těží konstrukce nového modelu.

Silnou stránkou Dacie je motor Renault, který již osvědčil svou spolehlivost a hospodárnost v mnoha francouzských vozech. Agregát E7J s vícebodovým vstřikováním a objemem válců 1.390 cm3 má velmi dobrou pověst pro svou solidnost a snadnou údržbu. Výkon 55 kW je pro 1035 kg těžkou Solenzu více než dostatečný. Maximálního točivého momentu 114 Nm dosahuje motor už ve 2800 ot/min. Kombinovanou spotřebu paliva má 6,8 l na 100 km. Výkon motoru přenáší pětistupňová převodovka Renault JH3, která se používá také ve všech nových modelech Renault Laguna II a Mégane II. Všechny vozy Dacia splňují emisní limity Evropské unie EU III. Maximální rychlost Solenzy je 162 km/h a ještě zajímavější je zrychlení na stovku za 13,1 s.

Dacia Solenza je v ČR k mání ve čtyřech stupních výbavy pojmenovaných Prima, Confort, Rapsodie a Scala. Posledně jmenovaná verze s nejbohatší výbavou obsahuje v sériovém provedení posilovač řízení, elektronický imobilizér, přídavná mlhová světla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, spojler v barvě karosérie, klimatizaci, výškově nastavitelné přední i zadní opěrky hlavy, elektrické ovládání předních oken, integrovaný radiopřehrávač s CD a audiosystém se čtyřmi reproduktory. Takto plně vybavený automobil příjde na 245 000,-Kč. Základní verze ve výbavě Prima se prodává na 193 000,-Kč.

I my jsme zvědaví, jak se tento levný automobil bude zamlouvat českému zákazníkovi, zvyklému na německé automobilové standardy v českém kabátě od domácí Škodovky. Bude i v tomto případě rozhodovat nízká cena ?

Ondřej Láník
Diskuze (46)