Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daihatsu Kopen: Maličký sporťák se vrací

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 11. 2013
14
6
Zobrazit náhledy (14)
Daihatsu Copen Daihatsu Copen Daihatsu Copen Daihatsu Copen Daihatsu Copen Daihatsu Copen Daihatsu Copen Daihatsu Copen Daihatsu Copen
Japonské Daihatsu už si léta libuje v kei cars a miniautech. Na domácí půdě v Tokiu se pochlubí roadsterem Kopen.

Nový dvoumístný sporťáček už nenese název Copen jako jeho přímý předchůdce, písmeno C nahradilo v názvu K. I když se vlastně jedná o návrat ke kořenům, protože prapůvodní stříbřitý koncept roadsteru s pevnou skládací střechou z Tokia 1999 se také jmenoval Kopen. I novinka je zatím jen studií, byť už blízkou sérii. Původní roadster D-X se totiž představil v japonské metropoli už předloni a v září 2012 na autosalonu v indonéské Jakartě jej následoval D-R.

Vnější design oproti „vajíčku s kulatýma očima“ řádně zdrsněl. Přední část připomíná asi nejvíce poslední Mitsubishi Lancer. Jenže Daihatsu patří pro změnu Toyotě. Umírněnější je rozhodně provedení RMZ v modré a oranžové barvě. Zejména oranžová září už na první pohled a od druhé se zvenčí liší jinými koly. Zelená XMZ dostala navíc efektní oplastování. Tady si možná někdo vzpomene nejen na vzpomínaný předobraz jménem D-X, ale i na roadstery a kupé od Smartu. V případě Daihatsu je však výsledný vzhled rozhodně „terénnější“, jde však hlavně o efekt a žádnou jízdu alespoň na polních cestách. Je to prostě móda. I nový Kopen je kei carem. Vždyť má na délku jen striktně předpisových 3395 mm, do šířky 1475 mm a na výšku 1275 mm. Zachoval si pevnou kovovou střechu, která se složí za sedadla.

Do této kategorie patří rovněž pohonná jednotka v přídi: tříválec 0,66 l a pravda, poněkud překvapivá, ale ve třídě čím dál populárnější bezestupňová převodovka CVT. Nemají ji jen úzké vysoké krabice na kolečkách, v Kopenu se však alespoň dá řadit pádly pod volantem. Honda S660, která se představí také na horké japonské půdě, se tak může bát. Pokud se samozřejmě oba modely objeví v sérii, což je velmi pravděpodobné. V případě Daihatsu se tak stane již příští rok, ale Honda možná dostane větší motor, takže o přímé konkurenty nepůjde.

Původní Copen, kterému se říkalo „kawaii“ (hezký, pěkný) se vyráběl deset let. Sériová podoba se ukázala v Tokiu 2001, produkce byla ukončena v dubnu 2012. Ač se to nezdá, prodával se dokonce v České republice! Evropské modely však neměly pod kapotou tříválec, potažmo s turbem, nýbrž zážehovou atmosférickou třináctistovku (přesně 1238 cm3 se 64 kW. U nás je nabízela liberecká společnost V.J.Cars. V červenci 2010 stál základní model věru nemalých 510.000 korun.

I na tak velkém trhu, jakým je Německo, se prodávaly maximálně po stovkách ročně. Na silnicích však na tenhle drobounký a velmi sympatický sporťáček při troše štěstí narazíte. U nástupce to předpokládat bohužel nelze, Daihatsu se s modely vlastní konstrukce ze starého kontinentu již prakticky stáhlo.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - biscuit
daihatsu patri toyote?
biscuit
| 10. 12. 2013
tak dobre, tak jako dacia no...
kawaii
Zhongguoren
| 3. 11. 2013
Kawaii znamená roztomilý, což původní Copen dost vystihuje...
Avatar - wakantanka
daihatsu patri toyote?
wakantanka
| 2. 11. 2013
Beriem s5,tesne po obede...odkrveny mozok >:D Splietol som to s Datsunom, ten je pod Nissanom. Moja chyba.
Avatar - biscuit
daihatsu patri toyote?
biscuit
| 2. 11. 2013
a to od roku 1999. ohledne nissanu radeji nemluvit, to by to auto potom vypadalo jeko renault :-(
Avatar - PTS
daihatsu patri toyote?
PTS
| 2. 11. 2013
Musím tě zklamat... Daihatsu patří z 51 % Toyotě ;-)