Daimler vs. EU: Spor o chladivo do klimatizací
Za zelenější Evropu, za čistější ovzduší. V tomto duchu bylo pravděpodobně navrhnuto a schváleno nařízení Evropské unie o používání nového typu chladiva do klimatizací. Zatímco ostatní evropské automobilky nemají s přechodem na chladivo R1234yf žádný problém, koncern Daimler si urputně stojí za starým typem R134a. Důvod je jednoduchý – bezpečnost. Z testování automobilky Mercerdes-Benz totiž vyplývá, že mohou automobily při dopravní nehodě vlivem nového chladiva začít hořet a uvolňovat toxický fluorovodík. Snaha o vyšší bezpečnost stuttgartských vozů rozpoutala velký boj, který se táhne již od začátku loňského roku.
Do sporu se vložily i americké společnosti Honeywell a DuPont, které nové chladivo R1234yf vyrábějí. Podle nich nebyly testy Mercedesu prokazatelné a dokonale nevystihovaly opravdový průběh dopravních nehod. Dle všeho ale byl Mercedes-Benz daleko důslednější. Provedené simulace těžkých čelních nárazů měly za úkol doslova rozdrtit chladící okruh klimatizací, aby došlo k úniku chladícího média. Ze záznamu zkoušek vyplývá, že ucházející chladivo při kontaktu se žhavými částmi motoru skutečně vzplálo, což je od základu neslučitelné s bezpečím posádky.
Nejtvrdší ránu v boji proti jednání Daimleru provedla Francie. Ta začala kvůli špatnému chladivu blokovat registrace nových modelů třídy A, B a SL, což s povděkem kvitovala Evropská komise. Důvodem je fakt, že staré chladivo více přispívalo ke skleníkovému efektu. Mercedesu však v boji výraznou měrou pomohl německý Úřad pro motorová vozidla KBA, který používání starého chladiva schválil. Dokonce provedl řadu testů, které sice neprokázaly tak drastické scénáře, jaké popisuje Mercedes, rozhodně však nový typ chladiva shledala nebezpečnějším. Konečného vyvrcholení sporu bychom se mohli dočkat již v průběhu září.
Řešení problému je přitom hned několik. Buď se může koncern Daimler nadále dohadovat s Evropskou unií, čímž možná v budoucnu dosáhne satisfakce, nebo se vydá cestou nového vývoje. Jednou z možností je do klimatizací aplikovat systém řízeného úniku chladicí kapaliny, který v případě havárie vyvede chladivo mimo vůz (podobný systém používají vodíkové automobily pro řízený odvod paliva), nebo jako chladivo začít používat oxid uhličitý. Na vývoji v současnosti pracuje koncern VW, podle kterého je CO2 tím jediným přijatelným bezpečným chladivem.