Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
15
Fotogalerie

Dakar 2013: Šest Čechů v cíli

Letošní jihoamerický Dakar měřil 8,5 tisíce kilometrů a na jeho start se postavilo 449 strojů.

Čechům se na trati nejslavnějšího pouštního matartonu v letošním roce dařilo. Do cíle dojelo šest z celkových osmi, kteří se z peruánské Limy do chilského Santiaga vydali. Štěstí tentokrát nepřálo pouze motorkáři Janu Veselému a posádce Liazu Jaroslava Valtra. Ti skončili mezi třetinou startujících, kteří zůstali někde na dlouhé trati. Zbylých pět kamionů a motorkář David Pabiška si slavnostní okamžiky na cílové rampě patřičně vychutnali.

Již tradičně se v České republice těší největší pozornosti kategorie kamionů. Nejúspěšnějším krajanem byl i letos Martin Kolomý s Tatrou na pátém místě. Aleš Loprais sice mohutně dotahoval dvouhodinovou ztrátu z páté etapy, ale v cíli to stačilo "pouze" na šesté místo za Kolomým. Marek Spáčil a Vlastimil Vildman dovezli své Liazky na šestnáctém, respektive osmnáctém místě. Dvacátý dojel Tomáš Vrátný s další Tatrou.

Celkovou klasifikaci opanovali ruští piloti v Kamazech. Zvítězil Eduard Nikolajev, který už triumfoval v roce 2010 jako člen posádky legendárního Vladimira Čagina, před Ajratem Mardějevem a Andrejem Karginovem.

Kolomý sice ani v jedné etapě nevybojoval medailové umístění, ale ještě po deseti soutěžních dnech byl celkově druhý. V dalších třech se ale vždy o pozici propadl. Aleš Loprais byl naopak na pomyslném pódiu sedmkrát včetně vítězství v deváté etapě. Soutěž dokončil po jejím přesunu z Afriky na jihoamerický kontinent poprvé. O medaili a nejspíš i celkové prvenství jej připravila jen smůla s porouchanou baterií v páté etapě, která jej stála bezmála dvouhodinovou ztrátu. V cílovém městě Santiagu jej od vítěze dělila jen hodina a čtvrt.

Hlasy v cíli:

Martin Kolomý: „Konkurence a nasazení byly neuvěřitelné. I proto si moc vážím našeho úspěchu. Nejen mého pátého místa, ale výkonu všech kolegů a kamarádů z Bonver Dakar Projectu. Myslel jsem si na stupně vítězů, ale nepodařilo se a nic se neděje. Zbrzdily mě problémy s elektronikou motoru a také urvaná řadící páka, ale tak už to v Dakaru chodí. Je to dálkové dobrodružství a konkrétně letos byla konkurence, nasazení a tempo tak obrovské, že každá minuta ztráty rozhodovala. Takže nenaříkám, naopak, jsem šťastný.“

Aleš Loprais: „Musím se dívat jen na ty pozitivní věci: vyhráli jsme etapu, byli jsme v celkovém vedení kamiónů. Princezna (přezdívka jeho Tatry s číslem 69 – pozn. red.) jela jako hodinky až do páté etapy, kdy přišel problém s baterií. Kdyby nebyl, tak s přehledem kontrolujeme z popředí kategorii. Samozřejmě umístění v top 10 je skvělé, ale mě zajímá jen bedna. Budeme tedy bojovat dál a těšit se na příští ročník,“ svěřil se synovec legendárního Karla Lopraise Českému rozhlasu 1 – Radiožurnálu.

Pořadí v cíli:

Automobily: 1. Peterhansel, Cottret (Fr./Mini) 38:32:39, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -42:22, 3. Novickij, Žilcov (Rus./Mini) -1:28:22.

Motocykly: 1. Després (Fr./KTM) 43:24:22, 2. Faria -10:43, 3. Lopez (Chile/KTM) -18:48, ...39. Pabiška -8:00:02.

Čtyřkolky: 1. M. Patronelli (Arg./Yamaha) 49:42:42, 2. Casale (Chile/Yamaha) -1:50:35, 3. Sonik (Pol./Yamaha) -3:16:49.

Kamiony: 1. Nikolajev 39:41:43, 2. Mardějev -37:10, 3. Karginov (všichni Rus./Kamaz) -37:57, ...5. Kolomý -1:01:47, 6. Loprais -1:16:10, 16. Spáčil -7:41:56, 18. Vildman -8:14:31, 20. Vrátný -10:07:55.