Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2014: 12. etapa – Napětí v předposlední etapě

Vitek
Diskuze (0)
Vysoko položené místo pro tuto 12. etapu v El Salvadoru se tyčí nad bivakem v Copiapu.

Tato pozice zajistila, že se závodníci vyhnuly obvyklé místní mlze Camanchacha, která několikrát zdržela ranní start dakarské etapy. Opět to byla písečná etapa s dlouhými sériemi dun na konci měřeného úseku. A když jde o duny, je logické, že stroje byly v mnoha případech uvízlé v písku. V kategoriích, kde byly jezdci na čele naskládáni těsně za sebou, měli lídři právo strachovat se o svou pozici. 699 kilometrů na cestě do La Sereny byla pro závodníky předposledním dakarským závodem roku 2014.

Výsledky po předposlední etapě

Kategorii jako v minulé etapě ovládl Cyril Despres. V celkové klasifikaci vedoucí Marc Coma má už ale téměř jisté vítězství. Na druhého v pořadí, jeho krajana Jordiho Viladomse má náskok téměř dvou hodin. Druhý Katalánec ale musí dávat veliký pozor na jezdce Yamahy Oliviera Paina. Rozhodně bude chtít bojovat o druhou pozici, ale bude také sledovat čtvrtého Cyrila Desprese, který by určitě rád skončil na stupních vítězů. Z boje o přední pozice vypadl Barreda Bort! Jeho Honda mela problémy s elektronikou a Katalánec proto musel během závodu několikrát zastavit, což pro něj znamenalo obrovskou časovou ztrátu.

Ignacio Casale posiluje své postavení jako nástupce Marcose Patronelliho. Vítězstvím ve 12. etapě ukázal svou nadřazenost nad soupeři a jeho náskok v celkové klasifikaci činí jednu hodinu a 14 minut.

Zmatek panuje v pořadí automobilů. I přes týmové příkazy o udržení pozic etapu jako první dokončil Stéphane Peterhnasel. Dosavadního lídra Naniho Romu totiž zdržel defekt a „Peter“ se tak po těsných soubojích mohl dostat před něj. Tento krok ho posunul na čelo průběžné tabulky! Před Romou je ovšem o pouhých 10 vteřin. Třetí i v etapě i průběžně je Nasser Al-Attiyah.

Gerard De Rooy se nenechá jen tak porazit a tak opět ukázal svou sílu – předposlední etapu vyhrál. Celkové prvenství si ale stále, téměř o 10 minut, drží Andrey Karginov. Třetí v etapě byl a i celkově je Eduard Nikolaev.

Aleš Loprais ztratil šance na medailové umístění. Těsně před polovinou rychlostní zkoušky mu praskla hadice od kompresoru. Ta se posádce podařila opravit, ale do cíle etapy dojela téměř s tříhodinovou ztrátou, na 34. místě. Celkově se tak Loprais propadl na sedmou pozici. Nejlepším Čechem byl proto ve 12. etapě Vlastimil Vildman a jeho liazka na 20. místě, Tomáš Vrátný skončil hned za ním na 21. pozici.

Při závodě se jede skutečně rychle, hlavně na motorce!

Rychlost motorek na Rallye Dakar se blíží dvěma stům kilometrů v hodině. Náš zkušený dakarský jezdec David Pabiška, který byl před dnešní poslední dakarskou etapou osmnáctý, tak rychlý motocykl nemá. I tak si nemůže svou KTM vynachválit. Jak to tedy s rychlostí motorek je?

„Tudle nám to někdo spočítal, že máme průměr 105 km/h. Co se týče otevřených úseků, tam to jede na maximální možnou míru, což je kolem 160 km/h. Tam jsou právě rozdíly mezi fabrickými nebo „lépe připravenými“ stroji. Co se týče rychlosti, kluci dosahují 180 km/h. V některých případech, myslím v roce 2009, Comovi naměřili 205 km/h. Sice jeho motorka byla ještě 690, ale opravdu tam tenkrát byly obrovské rozdíly.“ V takových rychlostech přicházejí i velmi nebezpečné pády. Pabiška ale naštěstí nejčastěji padá z nedostatku rychlosti většinou na levou stranu.

Rychle se ale pohybují také dakarské kamióny. Stejně jako ostatním kategoriím i jim zbývá do cíle posledních 157 měřených kilometrů. Nikdo by ale neměl závěrečný závod podcenit, aby nedopadl jako Tatra Karla Lopraise v roce 1991. V takzvané mávačce ji totiž potkaly technické problémy. Co se stalo a kdy skutečně končí Rallye Dakar, popisuje Josef Kalina v dakarském speciálu na stránce Zelené vlny Radiožurnálu.

Vitek
Diskuze (0)